Pokladny či samotná softwarová řešení, která odpovídají zákonu o elektronické evidenci tržeb (EET), nabízejí podnikatelům a živnostníkům desítky výrobců či dovozců. Zákon vstoupí pro první část podnikatelů v platnost 1. prosince. Ministerstvo financí proto dnes uspořádalo konferenci pro zájemce v Brně, na které vystavovalo svoji nabídku 27 společností. Zájem živnostníků a podnikatelů je podle zástupců firem obrovský.
„Nejprodávanější jsou zatím ty nejmenší pokladny určené pro stánkaře. Zatím hodně zájemců hledá nejlevnější řešení a předpokládáme, že zhruba po dvou letech začnou uvažovat o případném vhodnějším řešení,“ řekl Martin Rykl ze společnosti Penta, která nabízí pokladny pod značkou Star pokladny.
Zatímco někteří nabízejí malou pokladnu s klasickou klávesnicí a integrovanou tiskárnou, jiní sázejí na menší tablet, který je propojený s tiskárnou bezdrátovou technologií. Obvykle se cena pohybuje od 5 000 korun.
Některé firmy ještě účtují měsíční paušál, například firmy Dotykačka. „Za poplatek má majitel přístup ke vzdálené správě pokladny přes internet, každé dva týdny dostává aktualizaci systému, má jistotu, že bude mít v softwaru zahrnuté všechny legislativní změny. Nepřetržitě také funguje technická podpora v případě problémů,“ popsal mediální zástupce firmy Michal Wantulok.
Na konferenci byli se svými nejen softwarovými řešeními například i mobilní operátoři O2 a T-Mobile. „Na mnohé zájemce o prezentaci ani nebylo místo. Jsem rád, že nabídka je pestrá a každý si může vybrat, co se mu hodí. Je možnost, aby si zařízení koupili, nebo jen na potřebný čas pronajali,“ řekl ministr financí Andrej Babiš (ANO). Konference se zúčastnilo 1000 podnikatelů. „Zájem mě mile překvapil a přemýšlím, že bychom podobně osvětovou konferenci s prezentací dodavatelů udělali i v dalších krajských městech,“ doplnil Babiš.
Zatímco někteří výrobci či dovozci nabízejí pokladny velmi blízké komerčním mobilním zařízením, jiní mají v nabídce bytelnější pokladny, které mají zákazníkům vydržet zhruba deset let i v náročnějším prostředí. „Nabízíme průmyslové zařízení, takže je vhodné do prostředí s různými teplotami, kde je prach, vlhkost, a vydrží i tvrdší zacházení,“ řekl ředitel slovenské společnosti Elcom Miroslav Karraffa.
Výrobci u svých zařízení garantují, že splňují všechny požadavky, které zákon na podnikatele klade. Tedy že například dokážou pracovat v offline režimu a data odesílat po připojení. Umí také stornovat položku, ať už bezprostředně či dodatečně.
Novým pokladním vybavením se musí ve čtyřech vlnách vybavit zhruba půl milionu subjektů, trh je na to podle prodejců připravený. „Spolupracujeme s řadou výrobců, kteří mají dostatečné skladové zásoby,“ uvedl Rykl.
Jako první budou v prosinci do systému EET zařazeny podniky v pohostinství a ubytování. Poslední vlna je naplánovaná na 1. června 2018.
Týdeník Euro objevil nejslabší stránky elektronické evidence tržeb! Proč internetoví prodejci musí hlásit své tržby za převod kartou a za dobírku ne? Evidují se tržby za jídlo odnesené z restaurace domů?
Právě v prodeji na stáncích a v elektronické verzi na www.alza.cz/euro