Menu Zavřít

Pokračování bude, nevíme jen kdy

16. 7. 2003
Autor: Euro.cz

O revitalizaci Masarykova nádraží bojují čtyři společnosti

Nejstarší dochovaná nádražní budova v Praze i její okolí je ostudou hlavního města. Masarykovo nádraží se stalo útočištěm nejrůznějších pochybných existencí a nutným zlem pro ty, kteří jím musí projít. Přitom nemovitosti a přilehlé pozemky Masarykova nádraží patří k tomu nejcennějšímu, co ve svém portfoliu České dráhy (ČD) mají. Tendr na jeho revitalizaci, který vedení ČD vyhlásilo už minulý rok, se zatím zastavil na mrtvém bodě (EURO 27/2003). V rychlosti a tichosti proběhlo první kolo. Nikdo si dnes ale netroufne předpovědět, kdy dráhy spustí kolo druhé. Na nové moderní nádraží, které má mít podobně jako v jiných západoevropských městech podobu moderního multifunkčního centra, bude ještě třeba zřejmě dost dlouhou dobu čekat.

Hledáme partnera.

Cílem výběrového řízení Českých drah bylo nalézt partnera, se kterým by uzavřely joint venture a společně revitalizovaly okolí Masarykova nádraží. Jde o území části ulice Na Florenci od magistrály až po budovu nádraží. Soutěžní nabídky přijímaly dráhy do poloviny prosince minulého roku. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že návrhy zaslalo sedm zájemců. Do druhého kola postoupili čtyři uchazeči. Již od počátku mělo výběrové řízení řadu nedostatků. Bylo vypsáno dříve, než Praha 1 stanovila zastavovací podmínky. Nebylo také stanoveno, jak naložit s unikátní, dnes poněkud nevzhlednou budovou nádraží. Někteří z odborníků obeznámených se soutěží charakterizovali podmínky výběrového řízení jako odfláknuté. Tuto skutečnost potvrdil týdeníku EURO i jeden ze soutěžících. Nicméně dodal, že dobrý developer se i v takovéto situaci dovede orientovat. I když se vedení drah nechce k účasti v soutěži vyjadřovat, týdeník EURO má informace, že mezi vybranými jsou developerské společnosti TriGránit CR, ING Real Estate, European Property Devolopment (EPD) a Golub – Europe CZ. Přestože je o postupujících do finále jasno již delší dobu, o druhém kole se zatím nehovoří. Vedení drah totiž zřejmě čeká na schválení novely zákona o transformaci Českých drah, kterou v minulém roce napadl Ústavní soud. „České dráhy v současné době zpracovávají zadávací podmínky pro druhé kolo výběrového řízení,“ řekl týdeníku EURO Pavel Krejčí, ředitel odboru majetkového podnikání ČD. Do zadávacích podmínek je také zapracován požadavek České pošty na její účast v připravovaném projektu. Vedení ČD prý neuvažuje o tom, že by tendr zcela zastavilo nebo že by se mezi finalisty dodatečně objevil další soutěžící. Pavel Krejčí konstatuje, že o termínu vyhlášení druhého kola budou vybraní uchazeči včas informováni. Otázkou zůstává, kdy to bude.

Stejní financující.

„Masarykovo nádraží patří k nejzajímavějším lokalitám v centru města, a to zejména s ohledem k jeho obrovským rozvojovým možnostem,“ odpověděla Hana Dermota z EPD, na otázku, proč se do výběrového řízení společnost přihlásila. „Náš soutěžní návrh vedle rekonstrukce budov a jejich výraznějšího obchodního využití, předpokládá odstranění domů podél ulice Na Florenci, rozšíření této ulice a vytvoření obchodní pasáže v parteru novostavby. Ve vyšších podlažích by měly vzniknout administrativní a ubytovací prostory. V suterénu budovy navrhujeme parkovací stání,“ popisuje plány společnosti European Property Devolopment Hana Dermota. EPD je člen skupiny European Property Group. V Praze společnost působí již od roku 1990 a ve svém portfoliu má po Praze nemovitosti, jejichž hodnota přesahuje 160 milionů eur. K již dokončeným projektům EPD patří například Praha City Center v Klimentské ulici nebo European Business Center v blízkosti Strossmayerova náměstí. Široké veřejnosti je EPD znám jako developer kontroverzního projektu Kasáren Jiřího z Poděbrad na Náměstí republiky. Hlavními akcionáři European Property Group jsou Immofinanz a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. V případě úspěchu EPD v tendru Českých drah, mají prý zájem o financování projektu Masarykova nádraží stejní investoři, jako v případě komplexu na Náměstí republiky, tedy Evropská banka pro obnovu a rozvoj a rakouská investiční skupina Immofinanz.

Konsorcium.

„Oblast Masarykova nádraží poskytuje jedinečnou šanci na větší urbanisticky počin v centru města. Je to příležitost, která se neopakuje,“ říká Tomáš Kadeřábek, ředitel ING Real Estate, dalšího finalisty výběrového řízení. Dodává, že podoba komplexu je dána existujícím uzemním plánem, který předepisuje jeho určité funkce. „Konkrétní využití prostoru bude známo až po vytvořeni urbanistického konceptu,“ sdělil týdeníku EURO k výběrovému řízení. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že společnost ING Real Estate vytvořila konsorcium s investiční a rozvojovou firmou Sudop Group, která již s drahami spolupracuje na několika projektech (EURO 27/2003). ING Real Estate patří do skupiny ING Group. Působí na českém trhu od roku 1990. Mezi její dokončené stavby patří například Tančící dům v Praze na Jiráskově nábřeží nebo Zlatý Anděl na Smíchově. Společnost se zabývá i výstavbou rezidenčních komplexů, jako je Villa Bianca nebo rezidence De Gaulle v Praze 6.

Z Karlova náměstí na nádraží.

Třetí společnost, která postoupila do finále tendru, je Golub - Europe CZ. Tato firma je součástí mezinárodní skupiny Golub Company se sídlem v Chicagu a v oblasti developmentu a správcovství budov, akvizic a poskytování komplexních služeb je mezi globálně nejúspěšnějšími. Ve střední a východní Evropě působí od roku 1989. Celkově spravuje více než 2,5 milionu čtverečních metrů obchodních a kancelářských ploch. K portfoliu realizovaných projektů náleží například Varšavské finanční centrum nebo projekt Atrium na Něvském prospektu v Petrohradu. V Praze byla společnost developerem Charles Square Centra na Karlově náměstí.

Expanze do Česka.

Prostřednictvím tendru ČD by se chtěla v České republice etablovat společnost TriGránit CR, která je českou pobočkou mezinárodní developerské společnosti TriGránit Development Corporation. Firma aktivně působí v Maďarsku a na Slovensku. V nedávné době ve spolupráci s developerskou společností Orco představila svůj první projekt v České republice, Luxembourg Plaza v Praze na Vinohradech (EURO 25/2003). „Nedávno jsme také otevřeli pobočku v Polsku a expandujeme mimo jiné do Slovinska, Chorvatska, Rumunska a Bulharska,“ říká Radomír Němeček jednatel TriGránit CR. Společnost od svého založení v roce 1997 dokončila projekty v hodnotě vyšší než miliarda euro a v současné době má rozpracované akce za další 1,5 miliardy eur. Akcie společnosti drží jeden z nejvýznamnějších maďarských podnikatelů Sándor Demján, AIG – Central European Trust a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. „Společnost TriGránit má zájem o uskutečnění rozsáhlých investic v oblasti rozvoje nemovitostí v České republice a některé projekty, o které máme zájem, se přímo dotýkají i Českých drah a lokalit železnice,“ tvrdí Němeček. Dodává, že záměrem společnosti TriGránit je zajistit revitalizaci území železniční stanice Masarykovo nádraží a přilehlých rozvojových ploch a jejich přeměnu v atraktivní, moderní a komerčně úspěšný víceúčelový projekt. Němeček předpokládá, že by v případě vítězství koncept firmy TriGránit umožnil vytvořil zhruba 3500 nových pracovních míst.

bitcoin_skoleni

Maďarské zkušenosti.

TriGránit má již zkušenosti z revitalizací drážních nemovitostí v Maďarsku. Ve spolupráci s Maďarskými národními drahami v roce 1999 úspěšně dokončil multifunkční komplex WestEnd City Center v Budapešti v blízkosti nádraží Nyugati. Toto nádraží má s Masarykovým řadu shodných charakteristik. Nachází se v centru města, v budoucnu by mělo být propojeno s letištěm rychlodráhou a zároveň stará vstupní hala nádraží je významnou architektonickou památkou. Autorem architektonického návrhu nádraží Nyugati je Francouz Gustave Eiffel, tvůrce proslulé pařížské rozhledny. Společnost TriGránit vybudovala v areálu maďarských drah za třináct měsíců víceúčelový moderní komplex WestEnd City Center, který je jedním z největších obchodních a zábavních center ve východní a střední Evropě. Zahrnuje okolo 20 tisíc metrů čtverečních administrativních ploch a pětihvězdičkový hotel Hilton. Na téměř 50 tisících metrech čtverečních je 400 obchodů a multiplex se čtrnácti sály. WestEnd City Centrem ročně projde více než 21 milionů návštěvníků. V roce 2001 mu byla udělena prestižní mezinárodní cena Prix d´Excellence.

Box: Klasicismus s renesancí
Nynější pražské Masarykovo nádraží se dochovalo téměř v původní podobě. Bylo postaveno v letech 1843 až 1845 a představovalo první výrazný průlom do systému opevnění města. Projektant Antonín Jungling zakomponoval do tehdy módního klasicistního slohu prvky italské renesance. Poprvé bylo modernizováno až v roce 1936, částečnou obnovou prošlo po druhé světové válce. Další výraznější úpravy souvisely s otevřením stanice metra Náměstí republiky v roce 1985, o čtyři roky později byla rekonstruována dvorana areálu.

  • Našli jste v článku chybu?