Menu Zavřít

Pokračování příště

24. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Kina zaplavují letní blockbustery. Jejich cílem je vydělat co nejvíce peněz, hlavními ingrediencemi jsou komiksové náměty a sériový potenciál.

Sezona letních blockbusterů hraje v rámci marketingové strategie hollywoodských studií strategickou roli. Právě v měsících dovolených a prázdnin diváci vítají odpočinkové velkofilmy typu legendárního žraločího hitu Čelisti. Ten ostatně v roce 1975 položil základ dnešního boomu barvitých, vysokorozpočtových letních podívaných. Na rozdíl od období před vánočními svátky, které je distributory rovněž považováno za lukrativní, jde totiž o časový úsek zahrnující několik měsíců.
Některé tituly se dokonce hlavním letním měsícům „předsazují“, a to klidně už v květnu (což udělala např. společnost Lucasfilm v souvislosti se sérií Indiana Jones nebo novou trilogií Star Wars). Letošní sezonu proto v USA zahájil 6. května komiksový hit Thor společnosti Paramount. V Evropě včetně Česka měl snímek premiéru dokonce už na sklonku dubna.

Potter už zdolal dvě miliardy

Nasazení blockbusteru na konkrétní atraktivní termín studio považuje za klíčové a připomíná to strategicky dobře promyšlený, globální kobercový nálet: premiéru předchází masivní reklama a doprovází promyšlený merchandising. Některé blockbustery bývají uvedeny prakticky současně všude v kinofikovaném světě (kam se po listopadu 1989 dostaly i Čechy, které už na novinky nemusejí čekat). Tak postupuje třeba společnost Warner Bros. v souvislosti s netrpělivě očekávaným závěrem příběhů o mladistvém kouzelníkovi – fantasy Harry Potter a relikvie smrti. Ta si odbude slavnostní premiéru v Londýně 7. července a do 15. července zahltí kina všude po světě.
Letní uvedení nové potterovky nicméně není úplně obvyklé: studio totiž původně sérii adaptací knížek J. K. Rowlingové směřovalo do předvánočního času (jak ukazují první dva filmy v letech 2001 a 2002). Nápad natočit každý rok jeden realizačně náročný potterovský hit a nadělit ho divákům k Vánocům se ovšem ukázal být nad síly studia.
Rozměrný děj sedmé knihy byl navíc nakonec rozdělen do dvou filmů. První část Harryho Pottera a Relikvie smrti si tak odbyla „tradiční“ zimní premiéru loni v listopadu, zatímco druhá část bude následovat příkladu třetího, pátého a šestého dílu a bude bojovat o místo na slunci s ostatními letošními letními hity.
Na návštěvnost potterovek přesto nemá šíbování s termínem zásadní vliv – sedm dílů série vydělalo Warnerům celkem přes dvě miliardy dolarů. Zatím nejlépe si vedl první film, relativně nejhůř pak trojka, Harry Potter a vězeň z Azkabanu (2004), kterou mnozí fanoušci považují za nejzdařilejší díl série.
Vstup Harryho Pottera na půdu letních blockbusterů je logický i vzhledem k zálibě Hollywoodu ve vysokorozpočtových „letních“ sériích, jež viditelně narůstala v uplynulém desetiletí. Právě filmový Harry dnes naplňuje představu o typickém prázdninovém filmu jak oddechovým laděním, tak zaměřením na mladé publikum a formou atraktivní trikové podívané.

Propracovaný plán Marvelu

Premiéry velkých filmů jsou plánovány se značným předstihem: je totiž v zájmu všech studií, aby podobně zaměřené tituly nenasazovaly do kin současně a zbytečně si tak navzájem neukrajovaly zisk. Kupříkladu už dnes se předpokládá, že letní sezonu roku 2012 zahájí Avengers (Mstitelé). Příběhem o setkání skupiny superhrdinů z klasických komiksů vyvrcholí letitý plán společnosti Marvel, která se rozhodla uvést na plátna kin postavy ze svého kresleného universa postupně v jednotlivých filmech, které se nakonec triumfálně propojí.
Celou sérii uvedl v roce 2008 Iron Man s Robertem Downeym mladším v roli navenek cynického dědice průmyslového impéria, který v perfektně technicky vybavené létací zbroji hájí světový mír všude, kde je třeba. Iron Man vydělal více než 318 milionů dolarů, což otevřelo cestu pokračování uvedenému do kin loni v květnu 2010 (jen s poněkud nižším ziskem). Na květen roku 2013 se do distribuce plánuje třetí díl.
Vedle Iron Mana studio uvedlo na scénu dalšího z hrdinů týmu Avengers, zmutovaného vědce Bruce Bannera, který se podle potřeby dokáže změnit v zuřivého, zeleného obra. Neuvěřitelný Hulk měl premiéru v červenci 2008, a i když si nevedl podle očekávání (na tržbách přinesl „jen“ necelých 135 milionů dolarů), neodradila Marvel od původního plánu. Letos v květnu se ke svým předchůdcům připojil Thor. Příběh syna božského otce Odina, který je za svou zpupnost poslán na Zemi coby obyčejný smrtelník, v režii Kennetha Branagha spojuje severskou mytologii s „dospělou“ inteligencí a humorem.
Dnes už je sice patrné, že se Thor svými tržbami přiblíží spíše Neuvěřitelnému Hulkovi než oběma Iron Manům, společnost Marvel však pro letošek žhaví ještě jedno želízko. V červenci uvede do amerických kin posledního superhrdinu z týmu Stevea Roderse alias Kapitána Ameriku v podání Chrise Evanse. Ten superhrdinské schopnosti získal jako dobrovolník v americkém vojenském programu za 2. světové války. V českých kinech má film Captain America: První Avenger premiéru 4. srpna, přičemž se dá předpokládat, že renomovaný režisér Joe Johnston (který natočil např. Jurský park 3) divákům zajistí přinejmenším velmi slušnou řemeslnou kvalitu snímku.

Kovbojové i Mstitelé

Filmová divize multimediální společnosti Marvel v rámci letošního léta nebude bodovat jen jednou: připravila totiž divákům i další část jiné dobře rozjeté série inspirované komiksem. Akční sci-fi X-Men: První třída není pokračováním, ale už druhým prequelem úspěšné série o skupince nadlidsky disponovaných mutantů. Po trilogii, která diváky bavila v letech 2000 až 2006 totiž přišel do kin snímek X-Men Origins: Wolverine (2009), líčící zrození jednoho z hlavních protagonistů v podání Hugha Jackmana.
Čtyři příběhy o mutantech, kteří bojují o právo na existenci, v kinech utržily celkem 786 milionů dolarů. Nejvíce vydělal třetí a jednoznačně nejhloupější díl, jehož režií Brett Ratner zmarnil předchozí sofistikovanou práci Bryana Singera. Nový titul nyní režíruje zajímavý Angličan Matthew Vaughn, a protože má líčit začátky zmutovaných superhrdinů a jejich první akci v době Kubánské krize roku 1962, mohou stárnoucí hvězdy v hlavních rolích vystřídat atraktivní mladší herci.
Marvel ovšem není v oblasti komiksových adaptací jediným hráčem: v srpnu kina zaplaví předpokládaný akční hit konkurenční společnosti DC Entertainment. Režisérem podívané o superhrdinech z kosmu Green Lantern je zkušený Martin Campbell, který své schopnosti osvědčil třeba při restartu bondovské série na počátku devadesátých let. Projekt zaštiťuje studio Warner Bros., které příští léto hodlá převálcovat publikum také dalším dobrodružstvím Batmana, hrdiny z portfolia DC Comics.
Mezi komiksové filmy můžeme počítat i smělou kombinaci sci-fi a westernu Kovbojové a vetřelci s Harrisonem Fordem a bondovskou hvězdou Danielem Craigem. Snímek studia DreamWorks se zjevně bude snažit rozjet novou sérii. Natočil ho přitom Jon Favreau, režisér obou Iron Manů a výkonný producent The Avengers. Mix vzpurných Apačů, drsných kovbojů a mimozemšťanů vypadá neústrojně jen navenek: diváci se totiž na westernový revival zdají být celkem natěšení.

WT100

Hloupí piráti a jiné pouťové atrakce

Další zasloužilou sérií jsou Piráti z Karibiku. Čtvrtý díl s podtitulem Na vlnách podivna do kin vstoupil ve druhé májové dekádě. Projekt inspirovaný atrakcí ze zábavního parku Walta Disneyho, jehož tři filmy v kinech v letech 2003 až 2007 vydělaly přes miliardu a čtvrt, se přitom producenti rozhodli radikálně inovovat. Parodické, sofistikovaně chaotické pojetí autora trilogie Gora Verbinského nahradila jednodušší koncepce, s níž se studio obrátilo na režiséra Roba Marshalla. Tvůrce šestioscarového muzikálu Chicago (2002) vytvořil s ohledem na uvádění filmu i ve formátu 3D přehledně organizovanou podívanou, která se nekonfliktním pojetím a důrazem na ženskou hrdinku pokouší oslovit i dětské a ženské publikum.
Pirátská podívaná je výrazně banálnější a hloupější než předchozí díly, což by jí jako letnímu blockbusteru v podstatě mělo zaručit úspěšnost. Za první víkend promítání film vydělal 90,1 milionu dolarů, tedy více než první díl, ale méně než předchozí dva. Nejúspěšnějším dílem tak zůstává druhý s podtitulem Truhla mrtvého muže (135,6 milionu za první víkend).
Na politiku sérií vsadila i společnost DreamWorks s pokračováním úspěšného animovaného dobrodružství o energickém medvědovi (Kung-fu Panda 2). Přinejmenším v chytrosti a nápaditosti ji ovšem zřejmě předčí pokračování úspěšného animovaného hitu Auta 2. Nostalgická retro komedie o mluvících autech, jejíž hrdinové se tentokrát zúčastní prestižního závodu Grand Prix, přinesla před pěti lety do pokladen kin přes 244 milionů dolarů. Za pokračováním opět stojí prostřednictvím veleúspěšného studia Pixar společnost Disney. Ta si přihřeje polívčičku i klasickým animovaným hitem Lví král, jejž uvádí znovu do kin, překlopený do formátu 3D.
DreamWorks si v osobě výkonného producenta Stevena Spielberga ovšem více než od animovaného medvěda slibuje od třetí části série Transformers. Režií hraného sci-fi dobrodružství inspirovaného hračkami společnosti Harsbro se potřetí ujal osvědčený hitmaker Michael Bay. První akční příběh mechanických superhrdinů z vesmíru z kapes diváků v roce 2007 vytáhl 319 milionů dolarů, druhý ho o dva roky později ještě předčil (402 milionů).
Letošní letní blockbustery přejí pokračováním i z pohledu navenek „jedinečných“ projektů: výpravná sci-fi Zrození planety opic společnosti Twentieth Century Fox bude totiž zjevně tvrdším pokusem o nový začátek legendární série, kterou před deseti lety uzavřel romantický hračičkář Tim Burton.
Podobně se můžeme dívat na remake legendárního fantasy dobrodružství Barbar Conan, jemuž v roce 1982 mužně dominoval Arnold Schwarzenegger. O úmyslu producentů zaujmout diváky i do budoucna svědčí skutečnost, že režií nového filmu inspirovaného knížkami Roberta E. Howarda pověřili Marcuse Nispela. Ten se už osvědčil jako specialista na restarty klasických hororových sérií (Texaský masakr motorovou pilou, Pátek třináctého). Z pohledného, řádně osvaleného seriálového herce Jasona Momoye má snímek udělat filmovou hvězdu… Sezona letních blockbusterů se totiž stejnou měrou opírá o úspěšnou hollywoodskou minulost, jako hledí do výdělečné budoucnosti.

  • Našli jste v článku chybu?