PRAHA (tpk) – Ohledy k životnímu prostředí vedou stále častěji výrobce automobilů k financování výzkumu v oblasti alternativních paliv. Japonské automobilky se na tuto oblast zvláště zaměřují, jak ukazuje příklad Toyoty se sériově vyráběným hybridním vozem Prius. Mazda je sice zatím pouze ve stádiu konceptu, ale stanovila si jiný úkol: upravit Wankelův agregát s krouživým pístem na vodíkový pohon. Studii hodlá představit na tokijském autosalonu, který se bude konat na přelomu října a listopadu.
Wankelův motor, který Mazda vyrábí jako jediná automobilka na světě, je v současnosti montován pouze do sportovního čtyřdveřového kupé RX-8. V tomto automobilu je proto testována i vodíková verze agregátu a v něm se v Tokiu ukáže poprvé. Motor bude disponovat dvěma systémy přívodu paliva, jedním pro vodík a druhým pro benzin, mezi nimiž řidič bude moci volit stisknutím jediného tlačítka.