Musí na obchodní jednání v cizině letět na poslední chvíli jiný pracovník firmy, než bylo původně plánováno? Problém! A nejen organizační, ale také finanční. Aerolinky totiž takovou změnu „pokutují“ až do výše plné ceny letenky.
PRÁVA SPOTŘEBITELŮ
Musí na obchodní jednání v cizině letět na poslední chvíli jiný pracovník firmy, než bylo původně plánováno? Problém! A nejen organizační, ale také finanční. Aerolinky totiž takovou změnu „pokutují“ až do výše plné ceny letenky.
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) upozorňuje na účelové jednání většiny leteckých společností, které odmítají změnit jméno na letence cestujícího. Na tomto administrativním omezení tratí spotřebitelé, jestliže si musí kupovat novou letenku či platit dodatečné poplatky za pojištění proti tomuto zarážejícímu postupu.
Stížnosti spotřebitelů, kteří nenadále před cestou letadlem onemocněli a letecká společnost odmítla přepsat jméno na letence, se také objevují mezi podněty, které sdružení dostává. Proto zástupce SOS anonymně oslovil většinu leteckých přepravců. Přitom se ukázalo, že mnozí z nich změnu jména neumožňují. Nabízejí pouze zrušení původní letenky, byť storno poplatky dosahují někdy až 100 procent. K těmto nákladům se musí připočítat ještě vystavení nové letenky, jejíž aktuální cena je navíc obvykle vyšší než v době prvotního nákupu. A to přesto, že místo je volné, protože ho blokuje právě cestující, který se cesty nemůže účastnit.
VĚTŠÍ FIRMY PLATÍ NIŽŠÍ POPLATKY, menší JSOU NA TOM HŮŘ „Firmy, jejichž zaměstnanci často létají, si mohou dohodnout určitou volnost v záměně konkrétních osob. Je pravda, že současný poplatek ale neklesá pod 30 euro, tedy 900 korun. Navíc musí firma, žádající změnu od letecké společnosti, využívat jejích služeb pravidelně a mít s ní uzavřenu dlouhodobou smlouvu,“ říká bývalá regionální ředitelka ČSA pro Británii a Benelux Vendulka Raymová, která je dnes lobbistkou za české podnikatelské zájmy v Bruselu. Malé firmy ale takovou možnost nemají a jejich náklady v případě výpadku zabukovaného pasažéra prudce rostou. Když například onemocní zástupce takové firmy vyslaný na mezinárodní veletrh, společnost za náhradníka raději zaplatí všechno, co si aerolinky nadiktují. „Účast na frankfurtském veletrhu nás přijde na 2,5 milionu korun. Takové peníze nemůžeme zahodit kvůli případným problémům s letenkou,“ uvažuje Petr Bednář z projektantské firmy Tebeco. LETECKÉ SPOLEČNOSTI SE VYMLOUVAJÍ
Letecké společnosti se někdy odvolávají na článek 29 Chicagské úmluvy o mezinárodním civilním letectví, která stanoví, že letadlo každého smluvního státu musí vézt s sebou mimo jiné seznam jmen cestujících, jakož i míst jejich odletu a určení cílové destinace.
„Tento požadavek vycházející z úmluvy je logický, ale nic neříká o tom, proč by nebylo možné určitý čas před odletem změnit jméno cestujícího. V dokladech, které letadlo převáží, by pak samozřejmě bylo uvedeno jméno skutečně cestující osoby,“ říká mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková.
V případě, že si ale cestující kupuje zájezd, jehož součástí je i letecká přeprava, může podle § 852 f občanského zákoníku změnit jméno účastníka zájezdu ve lhůtě stanovené všeobecnými obchodními podmínkami cestovní kanceláře. „Je tedy jasné, že změna možná je. Letecké společnosti pouze objevily způsob jak přijít k penězům v případě, kdy původní cestující nemůže letenku využít, a ta tedy propadne,“ argumentuje mluvčí sdružení.
Dalším důkazem, že lze změnit jméno cestujícího bez problémů, jsou letecké společnosti Scandinavian Airlines, Aer Lingus a naprostá většina nízkonákladových přepravců. Tyto společnosti totiž za poplatek kolem 1000 korun změnu jména cestujícího umožňují, a to obvykle do 24 hodin před plánovaným odletem, u nízkonákladových společností pak někdy až do dvou hodin před odletem.
ČSA BY MĚLY JÍT PŘÍKLADEM
Sdružení obrany spotřebitelů se obrátilo dopisem na ČSA jako největšího leteckého dopravce na českém trhu. Vyzývá tuzemskou leteckou společnost, aby změnila přístup k cestujícím. ČSA svůj postup obhajují tím, že změnu jména cestujícího formálně umožňují, avšak za poplatek, který může dosáhnout až plné ceny letenky. Odvolávají se na nutnost obrany před spekulativním předprodejem levnějších letenek.
„Je s podivem, že nízkonákladoví dopravci, kteří často nabízejí akční letenky i za cenu letištních poplatků, tento problém nemají,“ uvádí mluvčí spotřebitelů s tím, že sdružení bude usilovat o to, aby letečtí dopravci umožňovali změnu jména cestujícího. „Byť za poplatek pokrývající veškeré náklady související s touto změnou.“
K ODBAVENÍ BUDE STAČIT KÓD V MOBILU Rychlou změnu registrace pasažéra přitom umožňují moderní technologie. Většina leteckých společností se je zavázala používat. Kromě jiného to během několika málo let bude znamenat „smrt“ klasických papírových letenek. Přední světové letecké společnosti se totiž dohodly na standardu, který umožní cestujícím odbavení na letišti prostřednictvím čárového kódu zaslaného na jejich mobilní telefon. Jak oznámila Mezinárodní asociace letecké dopravy, cestující si nyní bude moci při koupi letenky zaregistrovat číslo mobilního telefonu, na které obdrží prostřednictvím zprávy čárový kód. Tím se pak prokáže při odbavení na letišti. Čárový kód bude možné poslat cestujícímu také e-mailem, a ten si ho pak vytiskne. Kontakt:
**Sdružení obrany spotřebitelů
tel. 224 239 940, fax: 224 239 941