Nejvíce manažerů si změnu nového silničního zákona nepřeje
Po roce fungování bodového systému si myslíte, že by se měl:
- Zpřísnit 13,9 %
- Změkčit 27,7 %
- Zrušit 20,8 %
- Neměnit 33,6 %
- Nevím 4 %
Přibližně před rokem vznikl nový silniční zákon, který zavedl takzvaný bodový systém a současně přísnější tresty pro neukázněné řidiče. O jeho vlivu se vedou spory. Mnoho řidičů i politiků jej kritizuje a přeje si jeho změnu. Ministerstvo dopravy proto chce během prázdnin vytvořit expertní skupinu, která by měla projednat další osud zákona. V úvahu přicházejí tři varianty. První je novela zákona, druhou jeho dílčí změna a třetí ponechat jej v současném znění. Pro tuto variantu je sice nejvíce manažerů, 33,6 procenta, ale i ostatní nabídnuté odpovědi mají mezi nimi své příznivce.
Některým respondentům však ani ty nestačily: „Ani jedna možnost mi nevyhovuje. Určitě by se neměl zrušit, svoji funkci by však plnil lépe, kdyby se zpřesnil a postihoval jenom skutečně nebezpečné přestupky. Další kapitolou je potom agenda na úřadech a včasná informovanost o ,stavu konta‘.“ Další možné řešení pak zní: „Změnit. Tuto správnou odpověď jste však nenavrhli - tedy v něčem zpřísnit, v něčem změkčit. Je to však stejně jedno. Žijeme totiž ve státě, v němž je tento systém vymáhán jen slabě a mnohé přestupky se neobjektivně promlčují a kde vybraní jedinci vědí, že si jej mohou dovolit ignorovat vzhledem ke svým kontaktům a celkové korupci. Policie by se měla místo o plošné měření rychlosti zajímat o agresivní, netolerantní a nepředvídavé řidiče. Pouze vyřazováním opilců a agresivních řidičů z provozu klesá počet mrtvých na silnicích. Je to však pracnější a naše policie na to nemá materiálně, morálně ani profesně.“
Tomuto manažerovi zákon nevyhovuje, a proto navrhuje: „Změkčit tam, kde není logický a ukázal své nedostatky. Každopádně by se však měl vymáhat. Nevím sice, jak lze v novém systému ,mazat‘ body, ale jsem přesvědčen, že to asi nějak možné je. Jak jinak si totiž vysvětlit, že určitý typ lidí a vozů zcela vědomě porušuje například rychlost v místě, kde stoprocentně vědí, že budou zachyceni kamerou a identifikováni? Jedině tak, že si jsou jisti svou beztrestností. Jinak však podotýkám, že podle mne je hysterie kolem rychlostí zcela zbytečná a její tvrdé vynucování mimo obydlenou oblast (tam je mnohdy i padesátka vysoká rychlost) naivní. Vývoj počtu smrtelných nehod to jasně potvrzuje.“
V této odpovědi se objevují další návrhy změny zákona: „Upravit tak, aby více postihoval agresivní řidiče a nebezpečný způsob jízdy ohrožující ostatní účastníky provozu (předjíždění v kolonách, vysoká rychlost). Především bych omezil rozsah přestupků zahrnutých do bodové stupnice. Za drobné prohřešky (pásy, špatné parkování, překročení rychlosti do deseti až dvaceti kilometrů) by měly být udělovány pouze pokuty. Dále by měl být dopracován systém motivace řidičů v souvislosti s ,odmazáváním‘ bodů (nepovinné testy a podobně, nejen pouze pasivní čekání na uplynutí dvanácti měsíců). Měla být i lépe řešena komunikace mezi řidičem a registrem bodů - onlineový přístup, automatické a včasné upozornění řidiče při určitém počtu bodů v registru, ještě předtím, než dosáhne limitu pro odebrání řidičského průkazu.“
Tento respondent by pak zákon zrušil: „Po roce fungování bodového systému si myslím, že zaměstnal celou řadu dalších zbytečných úředníků, kteří svoji práci nestíhají. Proto mnoho řidičů, kteří mají body, o nich ani neví. Počet mrtvých na silnicích se nijak dramaticky nesnížil. Naopak, městské policie a města či obce se zaměřují na měření rychlosti tam, kde je to nejjednodušší a přináší okamžitý finanční efekt do rozpočtu obcí a měst. Zcela však ignorují fakt, že rychlost není hlavní příčinou většiny dopravních nehod. Po roce fungování to je opravdu velmi žalostný výsledek.“
Zcela opačný názor má manažer: „Systém není třeba měnit, je však třeba zásadně změnit způsob jeho vymáhání. Současný stav kontroly na silnicích je stejný jako před zavedením bodového systému, tedy naprosto nedostatečný. Bylo by třeba zavést důsledné kontroly rychlosti na nebezpečných místech (kontroluje se většinou na rovných přehledných úsecích) a tvrdé tresty za jízdu na červenou (nekontroluje se v podstatě vůbec). Bodový systém potřebuje jen drobné úpravy v tom smyslu, aby přestupky, které nemají zásadní vliv na bezpečnost provozu (parkování, svícení), trestal jen finanční, nikoli bodovou sankcí.“
Odpovídalo 101 manažerů