Další malý krůček k lepším hybridním vozům
Zručnost, s níž se jistá část Francouzů vypořádává letos s automobily, by potěšila nejednoho zapáleného ekologa. V zemi shořelo od počátku roku kolem třiceti tisíc vozů, přičemž poslední tři týdny dodaly statistice francouzské policejní rozvědky dramatickou pointu. Jenže přestože jde o možná největší automobilový masakr v historii, žháři přistupují k výběru s nonšalantním rovnostářstvím a nezatěžují se dopadem jednotlivých vozů na životní prostředí. Sousedé, kteří vlastní automobil a nechali ho stát na ulici, mají prostě smůlu. K lítosti ekologů se před paneláky v Clichy-sous-Bois nenajde mnoho sportovně užitkových vozů, takže podzimní francouzskou revoluci neměli šanci ukrást ani náhodou. Ke štěstí rebelujících se mezi oběťmi neobjevil Lexus RX 400h.
Toyota vsadila na hybridní technologie již dávno s Priusem a posun do lukrativnějšího segmentu má šanci odmazat horentní náklady na vývoj co nejdříve. Proto se ocitla kombinace benzinového agregátu s elektromotory v Lexusu. Kritika hamižnosti sportovně užitkových vozů čím dál častěji používaná politiky zase zavdala příčinu, proč zvolit model RX. Zvláště když primárním trhem mají být Spojené státy, země, jíž se po Katrině zalíbilo v nízké spotřebě.
Tak vznikl Lexus RX 400h, který na rozdíl od Lexusu RX 300 spolu se šestiválcem pohánějí dva elektromotory, díky nimž je jednak rychlejší a jednak přátelštější k životnímu prostředí. Má o 68 koní více, plodí zhruba o polovinu méně emisí a jeho kombinovaná spotřeba na sto kilometrů je o čtyři litry benzinu lepší (spotřeba ve městě dokonce o sedm). To vše symbolizuje písmeno „h“ na zádi a uvnitř kabiny na totéž upozorňuje jedna z obrazovek palubního počítače. Systém informující o toku energií stejně jako v Priusu odměňuje řidiče virtuálními zelenými balíčky za každých 50 wattů uspořených do baterie a poskytuje přehled o spotřebě během jízdy v pětiminutových úsecích. Jenže úsměv vyvolá jen ve městě, kde se při zastavení benzinový agregát vypíná a popojíždění obstarává elektřina. (Akumulátory v zácpě vydrží zhruba čtvrt hodiny, než se spustí motor a začne je dobíjet.)
Jakmile se Lexus ocitne na dálnici, aktivita elektromotorů se soustředí hlavně na dosažení maximálních 272 koní a na neuvěřitelně ostrou akceleraci na stovku za 7,6 sekundy. Někdejší desetilitrová spotřeba je pryč a palubní počítač míří ke třináctce, případně výš.
Břitký zvuk šestiválce je stejně fascinující, jako je zábavné sledovat pohyby energie v útrobách vozu. Při jízdě se však dalších rozptýlení řidiči nedostává. Bezestupňová převodovka zajišťuje hladkou jízdu a přispívá k téměř absolutní ztrátě vnímání skutečné rychlosti, odhlučnění kabiny je na velmi dobré úrovni a nebýt neohrabaně velkých kol, nebylo by uvnitř slyšet nic než vítr. Inteligentní pohon všech kol navíc dostane vůz z lecjaké nepříjemnosti na silnici. Oko může sice sklouznout k levému budíku v kapličce před volantem, který dává na srozuměnou, kolik z celkového výkonu všech motorů je k dispozici, ale po čase to omrzí. Člověk si všímá spíš toho, že účinek brzd by-wire se hůře dávkuje a řízení postrádá zpětnou vazbu. A že benzin se z nádrže vypařuje nečekaně rychle, neboť její kapacita 65 litrů stačí sotva na pět set kilometrů.
Pokud by měl Lexus sloužit jako stacionární oáza luxusu, byl by mnohem lepší. Osvícení prahů dveří je přiměřeně decentní, aparatura značky Mark Levinson s jedenácti reproduktory zní skvěle a kožené sedačky dopřávají znamenité pohodlí čtyřem cestujícím. Parkovací kamera poskytuje přehled o dění za vozem a páté dveře se dají otevírat za pomoci elektroniky tlačítkem u řidiče. Spolu s adaptivními světlomety a dalšími technologickými prvky přijde testovaná vrcholná verze RX 400h na dva miliony korun. Tentýž vůz bez hybridního pohonu (RX 300) je o dvě stě tisíc levnější, kterýžto rozdíl se při ujetí dvaceti tisíc kilometrů ročně dá smazat zhruba za sedm let.
Akcelerace Lexusu RX 400h je ohromující, komfort všudypřítomný, ale zároveň je vůz při jízdě bezkrevný. A také trochu pozér. Pokud totiž někomu tak moc záleží na planetě Zemi, po městě může jezdit ve Smartu. Přesto je velmi dobře, že existuje. Pomůže k vývoji chytřejších hybridních systémů a jejich snazší finanční dostupnosti a obhajuje sportovně užitkové vozy před ekology. Ti, kteří nebudou brát jeho „h“ vážně, totiž s plameny daleko nedojdou. Ne nadarmo se na každém akumulátoru píše „Neumísťujte k otevřenému ohni!“
Lexus RX 400h
Motor zážehový šestiválec, dva elektromotory
Objem 3311 cm3
Max. výkon 200 kW (celého systému)
Převodovka elektronicky řízená s plynulou změnou převodového poměru
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Průměrná spotřeba 8,1 litru na 100 km
Základní cena 1 700 000 Kč
Klady
- špičkové zpracování
- spotřeba ve městě
- luxusní výbava
Zápory
- malá palivová nádrž
- necitlivé brzdy
- mrtvé řízení