Menu Zavřít

POLOVINA TRHU

25. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Nejčastěji se nakupuje na leasing

Výběr, nákup a provozování firemních automobilů představují pro vedení podniku nemalou starost. Proto od dnešního čísla poprvé uvádíme stránku, která bude čtenáře seznamovat nejen s děním kolem autoparků českých společností, ale přinese také testy nejprodávanějších manažerských a referentských vozidel. Její součástí budou rovněž zprávy z tuzemského i mezinárodního automobilového průmyslu.

Jaké procento osobních automobilů, které je možné vidět na tuzemských silnicích, tvoří služební vozy? Přesný údaj nikdo nezná, údaje týkající se nově prodaných aut mohou mnohé překvapit – je to číslo rovnající se zhruba padesáti procentům. „Firmy tvoří polovinu našich odběratelů, říká Milan Smutný, mluvčí Škody Mladá Boleslav, která je největším prodejcem aut v České republice. „Do tohoto počtu se však zahrnují i užitkové verze, dodává. Jeho slova potvrzují i zástupci ostatních automobilek. Mluvčí tuzemského zastoupení Opelu Otta Linhart však upozorňuje, že často je těžké rozlišit, které zákazníky lze zahrnout do firemní klientely. „Hodně zájemců tvoří živnostníci, kteří mají třeba vinárnu a kupují kombíka. Je těžké určit, do jaké kategorie patří, podíly pak nemusí být zcela přesné. Jestliže prodejci odhadují podíl služebních automobilů na odbytu řádově na polovinu, v případě leasingových společností je tento poměr ještě mnohem vyšší. „Zhruba sedmdesát osmdesát procent vozů, které pronajímáme, tvoří služební auta, říká Marek Pičman z CAC Leasing. Leasing vede. Pokud jde o financování služebních aut, nejoblíbenějším způsobem zůstává leasing, výjimkou však není ani nákup za hotové. „Úspěšné podniky mají stále více peněz na investice, a tak místo pronájmu často volí levnější nákup automobilu v hotovosti, říká majitel pražské prodejny K+M Jiří Šedivý. Jeho slova potvrzuje například Česká pošta, která patří k jednomu z největších odběratelů osobních a dodávkových vozidel v republice. „Do loňského roku jsme všechny automobily pořizovali na leasing, letos bylo poprvé možné nakupovat v hotovosti z investičních prostředků, říká mluvčí pošty Ladislav Vančura. Dodává, že se to týká i patnácti Fordů Mondeo, které podnik dává k dispozici svým manažerům. Úvěr levnější. Jaký je pro firemní účetnictví rozdíl mezi leasingem, nákupem za hotové a bankovním úvěrem? „Leasing je daňově zvýhodněn, celou pořizovací hodnotu vozu včetně navýšení totiž lze rozpustit do daňových nákladů rychleji, říká daňová poradkyně Eva Hánová. „U osobního automobilu to jsou konkrétně tři roky. Hotovost nebo úvěr je naproti tomu nutné odepisovat o rok déle, říká. Přitom může firma provádět rovnoměrné nebo zrychlené odepisování, rozdíl je pouze v tom, v jakém poměru se daňově uznatelné odpisy na období rozloží. Mezi leasingem, bankovním úvěrem a nákupem za hotové však může být markantní rozdíl v ceně. Dražší bývá zpravidla leasing. Například jeho navýšení koeficientem 1,1 nemusí na první pohled vypadat hrozivě, ve skutečnosti však představuje zhruba třicetiprocentní efektivní úrok. V bance lze počítat s úrokem ve výši jedenácti či dvanácti procent. Nejlevnější je pochopitelně nákup za hotové, společnost platí pouze pořizovací cenu automobilu. To však je v některých případech možné i u leasingu, prodejci občas nabízejí smlouvy s nulovým navýšením. Zpravidla jde o výprodeje starších modelů.

MM25_AI

Korejské automobilky
Výprodej do zahraničí
Dvě největší korejské automobilky, Daewoo Motor a Hyundai, míří po zdlouhavých jednáních do cizích rukou. Na Daewoo se společně chystaly americký General Motors a italský Fiat. Věřitelům problémové korejské firmy obě společnosti předložily společnou nabídku. Nakonec však byl minulý čtvrtek vybrán černý kůň soutěže – Ford. Za automobilku nabídl 6,9 miliardy dolarů. Nyní má kupec šest týdnů na provedení hloubkové kontroly zadluženého Daewoo než předloží konečné návrhy. Asijská automobilka se ocitla ve finančních potížích v červenci loňského roku spolu se zbytkem skupiny Daewoo Group. Kapitálové propojení čeká i konkurenční Hyundai, které se však nalézá v mnohem příznivější ekonomické situaci. Pro zlepšení své pozice na trhu vytvořila společnost koalici s konkurenční firmou DaimlerChrysler, která zakoupila v korejské firmě deset procent akcií. Transakce ho vyšla na 429 milionů dolarů. Obě automobilky založí společný podnik na výrobu užitkových vozů. Hyundai se zúčastní projektu Světový vůz, který připravuje společnost DaimlerChrysler s japonskou Mitsubishi. Právě v Mitsubishi, která má v Hyundai 4,8 procenta, letos německo–americký koncern získal 34 procent akcií. Aliance se cítí natolik silná, že chtěla usilovat o koupi Daewoo. Kapitálové propojení navíc umožní firmě DailerChrysler vstoupit na silně chráněný korejský trh, Hyundai získá oporu pro svou strategii globální expanze s cílem dostat se do roku 2005 mezi pět největších automobilek. Společnost loni koupila domácího konkurenta Kia a nyní ovládá dvě třetiny jihokorejského automobilového trhu.

(ČTK, han)

  • Našli jste v článku chybu?