Jeden z největších světových videoherních turnajů Intel Extreme Masters v polských Katovicích opět dokázal rostoucí zájem o odvětví esportu, a to nejen ze strany hráčů. Zatímco loni se na turnaji sešlo přes 170 tisíc diváků, letos už se ho zúčastnilo více než 230 tisíc lidí, přičemž finálový zápas sledovalo online v jednu chvíli dokonce 708 tisíc fanoušků. A závratných výšin dosáhla rovněž hodnota nejvyšší turnajové ceny, která se vyšplhala na 400 tisíc dolarů (přes devět milionů korun).
„Zájem o esport je rok od roku větší a pandemie tento trend jen urychlila. Videoherní turnaje lákají jak společnosti a sponzory, tak i diváky,“ komentuje současný trend Vlastimil Venclík, ředitel a zakladatel analytické esportové platformy Oddin.gg, která se specializuje na monitoring videoherních turnajů.
Svoji dlouhodobou popularitu na turnaji potvrdil také titul Counter-Strike. Ačkoli se na IEM za dobu jeho existence hrála celá řada populárních esportových her, jako je StarCraft II, WarCraft III či DOTA 2, suverénním králem je bezesporu právě akční střílečka Counter-Strike: Global Offensive. Tento titul má na herní platformě Steam každý měsíc přes milion aktivních hráčů a navzdory zastaralému grafickému zpracování nekompromisně drtí veškerou moderní konkurenci.
,CSko‘ v novém provedení
Důvodů oblíbenosti známého ,CSka‘, jak se hře lidově přezdívá, je hned několik. Už od svého vzniku v roce 1999 se vývojáři soustředili na maximálně pochopitelné a přístupné herní mechanismy a odladěnou hratelnost, zcela soustředěnou na dovednosti a schopnosti hráče. To zaručuje, že proti sobě mohou vyrovnaně soupeřit naprosto všichni, bez rozdílu věku či zkušeností.
Také samotná premisa hry Counter-Strike je jednoduchá. Proti sobě stojí dva týmy policistů a teroristů, kteří se snaží jeden druhého eliminovat nebo splnit zadané úkoly. Jednotlivé úspěchy se bodují a vítězí ten s nejvyšším počtem bodů. Na katovickém turnaji se jednalo o tým G2 Esports, který si nakonec odnesl domů zmiňovanou 400tisícovou výhru.
Velkou výhodou pro diváky je i skutečnost, že dění na obrazovce je naprosto pochopitelné a přehledné, a přesto nepostrádá hloubku ani taktiku. Také proto poutá Counter-Strike pozornost statisíců hráčů a milionů fanoušků, jež dokážou na esportových turnajíchsledovat zápasy stejně zapáleně jako kterékoliv jiné sportovní utkání i po uplynutí bezmála čtvrtstoletí od svého vydání. Jejich zájem by se navíc v dohledné době mohl ještě zvýšit, protože již brzy má být spuštěna vylepšená verze hry, která přinese mnoho zajímavých novinek, včetně možnosti lehnout si či dělat skluzy.
Počet sázek na esporty neustále roste
Dění na katovickém IEM dokazuje, že herní turnaje jsou stejně jako ty sportovní miliardovým byznysem. S tím se přirozeně pojí také sázení na favority. Vzhledem k mnohem komplikovanější podstatě videoher je tu však celá řada proměnných, které je třeba správně nastavit, aby byla finanční struktura esportu dobře regulovaná a férová.
„Lidé se v poslední době stále častěji chtějí podílet na vítězství svých favoritů, a to především prostřednictvím sázek. Výpočet kurzů a související odhad výsledku zápasů je v moderním esportu složitá disciplína. V Oddinu nám s tím ale pomáhá speciální neuronová síť a řada skvělých analytiků a specialistů na videohry,“ doplňuje Venclík.
Jeho firma prostřednictvím strojového učení vyhodnocuje probíhající zápasy v reálném čase a nabízí přesné statistiky a čísla, které lze využít k většímu propojení událostí a diváků v rámci videoherních turnajů.
„Esport má před sebou ještě dlouhou cestu. Je to vidět na turnajích, jako je IEM, kde každoročně roste návštěvnost i zájem profesionálních esportových hráčů a diváků. Právě ve větším propojení těchto tří stran vidíme velký potenciál, z něhož mohou časem těžit firmy, hráči a také diváci,“ dodává Venclík.