Menu Zavřít

Pomáhají krajané

18. 6. 2013
Autor: Profit

Dlouhodobá krize nutí i malé a střední firmy hledat zákazníky dál než v rámci České republiky. Podle průzkumu společnosti IBRS celých 67,2 procenta podniků považuje nedostatek ekonomicky zajímavých kontaktů v cizině za nejzásadnější překážku vývozu.

Jana Bábíková

Prolomit tuto bariéru, která je právě pro menší firmy často těžko překonatelná, se rozhodla Jana Bábíková. V minulém roce představila projekt Žijeme v zahraničí.cz, jehož cílem je pomáhat českým firmám s vývozem využitím zkušeností či kontaktů českých občanů žijících v zahraničí, lidí s českými kořeny či například bývalých československých studentů.

„Myšlenka na nový projekt uzrála zhruba před více než rokem, první fáze byla odstartována v září minulého roku a dnes je registrováno již více než 1400 českých kontaktů žijících v zahraničí,“ říká Jana Bábíková.

Od internetu po lustry

Za několik měsíců trvání se do projektu zapojila již stovka tuzemských firem z nejrůznějších oborů. „Velmi dobrým signálem je vysoká spokojenost, ať už se jedná o internetovou společnost či výrobce křišťálových lustrů,“ podotýká Jana Bábíková.

Díky získaným kontaktům se podnikatelé snáze vypořádají například s nedostatkem obchodních partnerů v zahraničí, s neznalostí místního jazyka u netradičních destinací, nízkou informovaností o ekonomickém potenciálu dané země a podobně.

Pokud český podnikatel některého z českých partnerů v zahraničí zaujme, mohou se domluvit na další spolupráci. Například formou provizního prodeje produktu či služeb na tamním trhu, případně doporučení pro celou síť obchodních kontaktů, kterou má partner v zahraničí již vybudovanou.

Tuzemští podnikatelé mohou díky projektu využívat více než 1400 českých kontaktů z nejrůznějších koutů světa, od Islandu po Austrálii. „Mezi exportéry je největší zájem o evropské země, Rusko, USA a Jižní Ameriku. Z hlediska počtu registrací českých kontaktů vede Itálie, Velká Británie, USA a Španělsko,“ vypočítává Jana Bábíková. Jen v USA má projekt 106 kontaktů, a to nejenom firmy, ale i experty z různých oborů nebo pracovníky univerzit.

Krajané se velmi často hlásí sami, informace o projektu se v jejich komunitě rychle rozšířila. „Využíváme také Facebook a přímou komunikaci s krajanskými spolky v zahraničí. V současné době se snažíme u nových registrací získávat zejména obchodní firmy, o které je mezi exportéry největší zájem,“ popisuje Jana Bábíková oslovování krajanů.

„Motivací je jednoznačně možnost získání dodatečného příjmu, využití zkušeností a znalostí ze zahraničí a v mnoha případech také snaha pomoci České republice.“

Kontakty dělají kontrakty

Příjmy projektu tvoří poplatky za registraci exportních firem. V rámci takzvané poptávkové inzerce může exportér jednoduše zadat inzerát, který je rozeslán na všechny osoby zaregistrované v projektu. Nebo si firmy vyberou registraci Základ a mohou přímo vyhledávat vhodný kontakt v databázi zahraničních spolupracovníků.

Například firma hledající partnery pro export v USA může buď inzerovat svoji nabídku pro tento trh a čekat na reakce, nebo si v seznamu najde vhodné kontakty a osloví je sama. Z uzavřených obchodů si projekt nebere žádnou provizi.

Projekt provozuje firma Jany Bábíkové Mauri. V současnosti se společnost rozšiřuje o obchodníky, kteří budou oslovovat vybrané exportéry.


Jana Bábíková (40) vystudovala Vysokou školu chemickotechnologickou v Praze. Ještě při studiu začala pracovat v reklamní agentuře Grey Praha (1993 až 1998), kde se podílela například na zavedení značky Nokia na český trh.

V letech 1998 až 2002 působila ve společnosti Radiomobil/T-Mobile jako brand manager a později jako marketing communication manager a strategický plánovač pro rebranding do značky T-Mobile.

bitcoin školení listopad 24

Od roku 2003 střídala pobyt v zahraničí s prací marketingového konzultanta např. pro Centrum.cz (supervize kampaně Bóbika) a pojišťovnu Aegon.

V roce 2008 založila společnost Mauri, pod jejíž hlavičkou vznikl v minulém roce projekt Žijeme v zahraničí.cz.


  • Našli jste v článku chybu?