MARTIN RŮŽIČKA, EGAP: "Vstupní omezení týkající se velikosti klienta nemáme," říká o úvěrovém pojištění pro malé a střední podniky Martin Růžička, vrchní ředitel komerčního pojištění EGAP (Exportní garanční a pojišťovací společnosti).
MARTIN RŮŽIČKA, EGAP: „Vstupní omezení týkající se velikosti klienta nemáme,“ říká o úvěrovém pojištění pro malé a střední podniky Martin Růžička, vrchní ředitel komerčního pojištění EGAP (Exportní garanční a pojišťovací společnosti). * Jaký je dnes mezi malými a středními podniky zájem o komerční i „politické“ pojištění u EGAP?
Počet zájemců v absolutním počtu narůstá, nicméně „velké“ společnosti objemově převažují nad těmi menšími a středními. Tento trend byl patrný zejména v loňském roce, protože loňský růst exportu se opíral ve větší míře o velké firmy. V pojištění tuzemských rizik je tento rozdíl menší, zde roste rychleji zájem o pojištění u menších a středních firem. Důležité je vědět, že malé a střední firmy v tuzemsku většinou figurují jako subdodavatelé větších firem nebo distributorů a v zahraničním obchodě obchodují zejména přes jednu hranici, tedy se sousedními státy. Tento fakt se odráží i v teritoriální struktuře pojištěných obratů: Podíl tuzemského pojištění na celkovém komerčním pojištění EGAP dosahuje výše 46 procent. Největším pojišťovaným exportním trhem je sousední Německo následované Polskem, Itálií, Slovenskem a Rakouskem.
* Jak si vlastně menší podnik sjednává pojištění u vás? Současná podoba produktů komerčního pojištění je výsledkem sledování potřeb segmentu malých a středních podniků. Důraz klademe na vyšší využití informační techniky, aby se tak zrychlila výměna informací mezi naší pojišťovnou a klienty. Snažíme se prostřednictvím naší internetové komunikace EOL (EGAP ON LINE) zpřístupnit naše služby v kteroukoliv dobu a v kterémkoliv místě, kde má klient přístup k internetu. Ale vůbec nepodceňujeme lidský prvek. Za každým zájemcem o pojištění - tedy i za malým a středním podnikatelem - osobně zajedeme a zkonzultujeme s ním vhodnost sestavení jeho pojistné smlouvy. * V mnoha podnicích stále přežívá pocit, že jsou pro vaše produkty příliš „malí“ obratem i počtem klientů. Jaké je v tomto ohledu vaše minimum?
Jde svým způsobem o mýtus, který podporuje i mediální zajímavost informací o realizovaných velkých obchodních případech podpořených úvěrovým pojištěním EGAP. V segmentu malých a středních podniků nelze jmenovat jednotlivé obchodní případy, kterých jsou tisíce za rok - komerční pojištění zpracovává více jak 15 tisíc žádostí o schválení limitů na jednotlivé kupující za rok. Omezení pro přijetí pohledávek k pojištění existují, ale i naši klienti je vnímají spíše jako symbolická. Hranicí pro pojišťování je pohledávka ve výši alespoň 20 tisíc korun. Počet kupujících není zcela rozhodující, nicméně rádi vidíme, když se jedná o rozložené riziko do více kupujících - to znamená při uzavření smlouvy existují alespoň tři kupující. Jejich počet tak ale není nepřekonatelné pravidlo a existuje řada výjimek, kde víme, že více kupujících náš klient nemá, a přesto pojistnou smlouvu stejně uzavřeme. Vstupní omezení týkající se velikosti klienta nemáme, není tedy rozhodující ani velikost obratu nebo počet zaměstnanců.
* Změnil něco v tomto směru loňský vstup České republiky do Evropské unie?
Nemyslím si, že by členství přineslo něco zásadně nového. Z pohledu nabídky pojištění rizik nezaplacení je počet specializovaných úvěrových pojišťoven stejný jako před rokem. Co se týká specifického postavení EGAP jako státem vlastněné pojišťovny, byla již v minulosti přijata opatření, která vyhověla požadavkům Unie na účetní oddělení komerčního pojištění ve státem vlastněné instituci. Aby se zdůraznila skutečná transparentnost již existujícího účetního oddělení, bylo rozhodnuto o takzvaném institucionálním oddělení komerčního pojištění přesunem do dceřiné společnosti. Proto byla nyní založena stoprocentní dceřiná společnost Komerční úvěrová pojišťovna EGAP. Ta převezme pojistné smlouvy od komerčního pojištění EGAP a začne plně fungovat v této oblasti.
* Dotkne se připravované oddělení a privatizace komerční části EGAP nějak vašich klientů?
Dotkne se jich pouze v pozitivním slova smyslu. Komerční pojištění získá na své transparentnosti vůči všem subjektům trhu. V nové společnosti budou vyčleněny stávající fondy a rezervy, způsob zajištění rizik a o klienty se postarají ti samí pracovníci jako dosud. Někdy směrem ke klientům nadsazeně říkáme, že změníme pouze hlavičkový papír na pojistných smlouvách. Proces přechodu pojistných smluv budeme dojednávat s ministerstvem financí a jeho realizaci předpokládáme na podzim letošního roku. O privatizaci Komerční úvěrové pojišťovny EGAP hovoříme nyní trochu předčasně, ale z našeho pohledu je důležité, aby privatizace neměla jen finanční přínos, ale aby přivedla opravdu takového strategického partnera, který svým know-how přispěje pro další rozšíření škály nabízených služeb všem segmentům našich klientů.
* Co vás na práci se segmentem malých a středních firem nejvíce těší?
V řadě případů jsme svědky růstu firem, které s námi před několika lety začaly s několika miliony a nyní se pohybují v řádech desítek a stovek milionů korun. Jsme pak rádi, že naše služba jim pomohla pokrýt část podnikatelských rizik, s nimiž je růst vždy spojen. Naší filozofií je dosažení takového vztahu s obchodním partnerem, označovanému anglicky jako winwin position, tzn. neexistuje poražený, jsou pouze vítězové.