Menu Zavřít

Pomocná ruka velkého bratra. CzechTourism získá data z platebních karet i vyhledávačů

26. 5. 2020
Autor: Shutterstock

Platili jste v minulosti kartou? Nebo jste vyhledávali ubytování na cestách přes Online rezervační systém? Pak možná i vy pomůžete rozhýbat skomírající cestovní ruch. Státní agentura CzechTourism totiž získá od karetní společnosti Mastercard na rok zdarma přístup do platformy Mastercard Tourism Insights. Slibuje si od toho lepší plánování podpory slábnoucího sektoru.

Mastercard zdůrazňuje, že data jsou anonymní. „Platforma schraňuje
agregovaná a striktně anonymizovaná data z vyhledávačů, rezervačních a
cestovních aplikací doplněná o transakční data a informace ze sociálních sítí,“
řekl týdeníku Euro Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou
republiku a Slovensko. Brouzdáte-li často třeba na sociální síti Facebook, i
tato vaše digitální stopa se mohla v platformě Mastercard Tourism Insights
objevit.

V systému jsou i data, která nejsou podmíněná platbou kartou. „Data z
vyhledávačů, rezervačních a cestovních aplikací byla poskytnuta třetími
stranami, například rezervačními systémy letenek,“ upřesňuje Čarný.

Kde, kdo a za kolik

Data jsou stále více ceněnou komoditou, neboť z hlediska byznysu dokážou
výrazně pomáhat. A potvrzuje to i fakt, kdo všechno a jaká data sbírá.
CzechTourism nyní získá detailní informace, které skupiny turistů utrácejí
nejvíce a které nejméně, kam tyto jednotlivé skupiny jezdí a jak nebo podle
čeho si vybírají ubytování.

Získaná data prý umožní lidem z CzechTourism analyzovat dopady pandemie na
sektor cestovního ruchu v Česku a připravit efektivní plán na jeho oživení.

Uzavření hranic totiž mělo na celý segment velmi devastující dopad.
„Současná situace ukazuje, jak moc důležitá jsou v cestovním ruchu přesná data
a jak potřebná je digitalizace turismu v Česku,“ říká šéf agentury
CzechTourism Jan Herget.

„S daty od Mastercard dokážeme tvořit krátkodobé plány v reakci na aktuální
situaci i střednědobé predikce šité na míru jednotlivým trhům a cílovým
skupinám. Umožní nám například rozlišovat skupiny turistů podle jejich útrat,
předvídat jejich preference a potřeby a díky tomu lépe cílit marketingové
nástroje,“ dodává Herget.

Datový otesánek

Agentura CzechTourism nyní bude mít k dispozici obrovské množství dat, která
může vzájemně propojit a porovnávat. Nově získané informace z platformy
Mastercard Tourism Insights doplní o data, která už běžně využívá. Analýzám a
výzkumu se v CzechTourism věnuje Institut turismu, který pravidelně zpracovává
i informace z platební bilance České národní banky, cestovního ruchu Českého
statistického úřadu a GSM data. Veškeré tyto podklady následně využívá k tvorbě
obsahu Marketingového informačního systému, který slouží jako ucelený
informační zdroj o vývoji cestovního ruchu na území ČR.

Cestovní ruch tvoří výraznou část tuzemské ekonomiky. Generuje 4,5 procenta
hrubého domácího produktu a v sektoru pracuje 231 tisíc lidí. Podle odhadů je v
důsledku přijatých omezení souvisejících s pandemií koronaviru přímo ohroženo
až 180 tisíc pracovních míst. A ve srovnání s rokem 2019 se v sektoru očekává
50-80procentní pokles tržeb, odhaduje CzechTourism. Čeští podnikatelé v
cestovním ruchu se musejí připravit na výpadek až 11 milionů zahraničních
turistů ročně, což odpovídá více než 60 procentům celkových tržeb.

Pomoci cestovnímu ruchu hodlá i stát. Vláda povolila například cestovním
kancelářím, že namísto peněz za neuskutečněné zájezdy mohou vracet lidem
vouchery. Ve hře jsou i poukazy, kterými by stát přispěl na tuzemskou
dovolenou.

ebf - tip - debata

Podmínky těchto druhů poukázek zatím MMR řeší. „V tuto chvíli diskutujeme
varianty systému distribuce a financování,“ říká šéfka komunikace MMR Veronika
Vároši.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).