Mastercard zdůrazňuje, že data jsou anonymní. „Platforma schraňuje
agregovaná a striktně anonymizovaná data z vyhledávačů, rezervačních a
cestovních aplikací doplněná o transakční data a informace ze sociálních sítí,“
řekl týdeníku Euro Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou
republiku a Slovensko. Brouzdáte-li často třeba na sociální síti Facebook, i
tato vaše digitální stopa se mohla v platformě Mastercard Tourism Insights
objevit.
V systému jsou i data, která nejsou podmíněná platbou kartou. „Data z
vyhledávačů, rezervačních a cestovních aplikací byla poskytnuta třetími
stranami, například rezervačními systémy letenek,“ upřesňuje Čarný.
Kde, kdo a za kolik
Data jsou stále více ceněnou komoditou, neboť z hlediska byznysu dokážou
výrazně pomáhat. A potvrzuje to i fakt, kdo všechno a jaká data sbírá.
CzechTourism nyní získá detailní informace, které skupiny turistů utrácejí
nejvíce a které nejméně, kam tyto jednotlivé skupiny jezdí a jak nebo podle
čeho si vybírají ubytování.
Získaná data prý umožní lidem z CzechTourism analyzovat dopady pandemie na
sektor cestovního ruchu v Česku a připravit efektivní plán na jeho oživení.
Uzavření hranic totiž mělo na celý segment velmi devastující dopad.
„Současná situace ukazuje, jak moc důležitá jsou v cestovním ruchu přesná data
a jak potřebná je digitalizace turismu v Česku,“ říká šéf agentury
CzechTourism Jan Herget.
„S daty od Mastercard dokážeme tvořit krátkodobé plány v reakci na aktuální
situaci i střednědobé predikce šité na míru jednotlivým trhům a cílovým
skupinám. Umožní nám například rozlišovat skupiny turistů podle jejich útrat,
předvídat jejich preference a potřeby a díky tomu lépe cílit marketingové
nástroje,“ dodává Herget.
Datový otesánek
Agentura CzechTourism nyní bude mít k dispozici obrovské množství dat, která
může vzájemně propojit a porovnávat. Nově získané informace z platformy
Mastercard Tourism Insights doplní o data, která už běžně využívá. Analýzám a
výzkumu se v CzechTourism věnuje Institut turismu, který pravidelně zpracovává
i informace z platební bilance České národní banky, cestovního ruchu Českého
statistického úřadu a GSM data. Veškeré tyto podklady následně využívá k tvorbě
obsahu Marketingového informačního systému, který slouží jako ucelený
informační zdroj o vývoji cestovního ruchu na území ČR.
Cestovní ruch tvoří výraznou část tuzemské ekonomiky. Generuje 4,5 procenta
hrubého domácího produktu a v sektoru pracuje 231 tisíc lidí. Podle odhadů je v
důsledku přijatých omezení souvisejících s pandemií koronaviru přímo ohroženo
až 180 tisíc pracovních míst. A ve srovnání s rokem 2019 se v sektoru očekává
50-80procentní pokles tržeb, odhaduje CzechTourism. Čeští podnikatelé v
cestovním ruchu se musejí připravit na výpadek až 11 milionů zahraničních
turistů ročně, což odpovídá více než 60 procentům celkových tržeb.
Pomoci cestovnímu ruchu hodlá i stát. Vláda povolila například cestovním
kancelářím, že namísto peněz za neuskutečněné zájezdy mohou vracet lidem
vouchery. Ve hře jsou i poukazy, kterými by stát přispěl na tuzemskou
dovolenou.
Podmínky těchto druhů poukázek zatím MMR řeší. „V tuto chvíli diskutujeme
varianty systému distribuce a financování,“ říká šéfka komunikace MMR Veronika
Vároši.