BLOKOVÁ VÝJIMKA Bloková výjimka, která upravuje prodej vozidel a náhradních dílů, zlepšila pozici neznačkových i značkových servisů. Na své si přišli i zákazníci. Mají totiž více možností vybrat si, kde a jak nechají své vozidlo opravit.
BLOKOVÁ VÝJIMKA Bloková výjimka, která upravuje prodej vozidel a náhradních dílů, zlepšila pozici neznačkových i značkových servisů. Na své si přišli i zákazníci. Mají totiž více možností vybrat si, kde a jak nechají své vozidlo opravit.
Uplatnění takzvané blokové výjimky, která v Česku platí od listopadu 2004, znamená kromě jiného to, že značkové servisy dostaly možnost nakupovat díly od nezávislých distributorů. Její odpůrci sice stále tvrdí, že norma kromě možnosti prodejů více značek u jednoho prodejce nikomu nic nepřináší, ale již dnes je vidět, že i autorizovaným servisům se rozšířilo pole působnosti. Vzhledem k možnosti servisování většího počtu značek totiž mohou nabízet služby pro širší klientelu.
„Na druhou stranu se zvýšila konkurence a tlačí se na ceny i na zvýšení kvality nabízených služeb,“ řekl prezident Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky Jiří Sýkora. Autorizované servisy nyní mohou nakupovat a použíplacená vat originální náhradní díly a díly srovnatelné kvality od třetích osob, aniž by je kdokoliv omezoval. „Za porušení blokové výjimky se nepovažuje povinnost používat náhradní díly určité značky do výše 30 procent nákupu konkurenčních náhradních dílů autorizovaného servisu a také případy použití dílů pro svolávací akce, servis zdarma a záruční opravy,“ upozorňuje.
POLEPŠILY SI VŠECHNY SERVISY Asi nejvíce na blokové výjimce získaly neznačkové servisy. Zejména otevření přístupu k technickým informacím či specializovaným školením zpestřily nabídku těchto opraven. „Díky tomu, že bloková výjimka umožnila oddělení prodeje vozidel a jejich servisování, byla rozšířena nabídka servisů vozidel pro nezávislé opravny, které mohou přejímat práci od prodejců či kooperovat se značkovými servisy,“ dodává Sýkora. Neznačkové servisy se také mohou specializovat na určité značky. Vše rovněž pomáhá rychloservisům a řetězcům rychloopraven. ZÁKAZNÍK SI MŮŽE VYBRAT Pokud jde o dopad výjimky na zákazníka autoservisů, ten si může především svobodně zvolit místo pro servisování vozidla. Dále si může vybrat, zda chce svůj vůz nechat opravit ve značkovém, nebo neznačkovém servisu. Zákazník má také právo na volbu náhradního dílu, kde si může určit, jaká součástka bude při opravě použita. Tím opět dochází k tlaku na cenové relace a zkvalitnění služeb. Každá svoboda ale většinou něco stojí. Podle Sýkory se sdružení importérů musí v poslední době stále více zabývat případy nekalého soutěžení servisů a výroby plagiátů originálních náhradních dílů. DÍL BEZ CERTIFIKÁTU NEBRAT Podle blokové výjimky nyní existují tři kategorie originálních dílů. První kategorie nese označení výrobce motorového vozidla, druhá kategorie může již nést značku výrobce dílu, je ale vyráběna na stejné výrobní lince a je dodávána jak do prvovýroby, tak pro náhradní spotřebu. Díly třetí kategorie jsou vyráběny podle norem poskytnutých výrobcem motorového vozidla. Každý výrobce je pak povinen vydat prohlášení o kvalitě svého výrobku. „Takové prohlášení může být vytištěno na obalu výrobku nebo na přiloženém listu, anebo publikováno na internetu. Záleží na výrobci náhradních dílů, pro jaký způsob se rozhodne,“ uzavírá Sýkora. BLOKOVÁ VÝJIMKA **
V Česku platí od listopadu 2004 a kromě jiného umožňuje jednomu prodejci prodej více značek nových automobilů a autoservisům usnadňuje přístup k náhradním dílům buď přímo originálně montovaným do nových aut, či dílům stejné kvality.