Indie bude brzy nejlidnatější zemí světa a vykazuje v posledních letech rapidní hospodářský růst. Ten ovšem vloni zpomalil a země řeší i spoustu strukturálních problémů. Trh budoucnosti si ale české firmy nechtějí nechat ujít a už obchodují s indickými teplárnami, železnicemi či armádou.
Na pozici světové jedničky v počtu obyvatel už Indie zřejmě Čínu brzy předstihne. Zatímco čínské rodiny se snažily dodržovat politiku jediného dítěte a tamější populace v průměru stárne, indická populace je naopak velmi mladá a zejména na venkově mívají rodiny mnoho dětí.
Zato na pozici největší ekonomiky světa se asi Indie ještě dlouho nevyšvihne. Její potenciál pramenící především z lidnatosti zatím táhnou ke dnu velké potíže, od úmorné byrokracie přes více než sedmiprocentní inflaci až po všudypřítomnou korupci.
Tyhle překážky vidí i české firmy, které nicméně chtějí i tak na indickém subkontinentu štěstí zkusit. Letos se konala historicky největší česká obchodní mise do Indie i sousedního Bangladéše, jejíž členové jednali s více než třemi stovkami potenciálních indických obchodních partnerů a přivezli domů zakázky za osm miliard korun.
Do Česka s dotací
Pohled na hospodářství Indie ale zatím nemůže nebýt rozporuplný. Země sice vloni ještě vykázala hospodářský růst na úrovni slušných 5,1 procenta k hrubému domácímu produktu. Tempo se ale dlouhodobě zpomaluje a indický export dokonce už osm let v kuse klesá.
Od letošního ledna proto indická vláda zahrnula mimo jiné i Českou republiku do systému pobídek podporujících indický export. U vybraných položek vyvážených do Česka přispívá indická vláda exportérům dvěma procenty z celkové ceny zboží. Mezi dotované komodity patří například traktory, kotle, trubky, nezpracovaný hliník či měděné dráty.
Hospodářské ochlazování Indie se projevilo i v obchodu opačným směrem, tedy v exportu z Česka do Indie. Ten vloni meziročně poklesl téměř o čtvrtinu. České podniky prodaly v Indii zboží za 656 milionů dolarů oproti 855 milionům v roce 2011.
Ložiska pro indickou železnici
Indie tedy zatím slibuje velký potenciál spíš pro budoucnost. Z českých podniků tam má k megakontraktu nakročeno například společnost ZKL Bearings. Ta je na tamějším trhu přítomna už od roku 1957. V současnosti dodává ložiska v objemu asi 12 milionů dolarů ročně a v pokročilé fázi je i testovací provoz železničních ložisek pro indické železnice.
Pokud by se české firmě podařilo navázat dlouhodobou spolupráci s indickým železničním operátorem, byl by to opravdu kapitální úlovek. Indické dráhy jsou totiž vůbec největší firmou na světě, tedy alespoň co se týče počtu zaměstnanců. Mají jich zhruba jeden a půl milionu.
Tamější dráha provozuje také přes sedm tisíc nádraží, většina z nich přitom akutně potřebuje rekonstrukci. Zde se uchytila česká společnost AŽD, která již dříve v Indii instalovala jedenáct staničních zabezpečovacích systémů za 100 milionů korun.
V roce 2007 ji ale zastavila byrokratická překážka. Indické úřady zavedly povinné uznání technické certifikace, kterou však zatím AŽD od místního schvalovatele nezískala. Nemůže se proto účastnit výběrových řízení na další veřejné zakázky.
Na Indii mají políčeno samozřejmě i české pivovary. O větší průnik na tamější trh se pokouší například Budějovický Budvar. Více než miliarda spotřebitelů plus horké podnebí, to dává šanci na vypití pořádného oceánu piva. Problém je ovšem v tom, že na rozdíl od Korejců nebo Číňanů Indové zatím pivo vůbec nejsou zvyklí pít.
Jeden Ind vypije za celý rok v průměru zatím jen pouhý litr piva. Pro české pivovary tedy bude zejména marketingovou výzvou odhalit pro Indy přednosti klasického českého moku.
Jako jeden z cílových trhů by rád získal Indii také výrobce letadel Aircraft Industries z Kunovic, který nedávno představil letoun L 410 vybavený novým motorem a vrtulí. Letadlo díky inovacím dosahuje vyšší rychlosti, delšího doletu a spotřebuje méně paliva.
Je také odolnější vůči vysokým teplotám a je schopné provozu i na letištích ve vysoké nadmořské výšce. To by mohli ocenit klienti právě v horké Indii, do níž na severu rozsáhle zasahuje nejvyšší světové pohoří Himálaj a kde se k místní dopravě v nepřístupných oblastech často využívají lehčí typy letadel.
„Na tyto trhy jsme záměrně nešli, dokud jsme neměli modernizovaný motor,“ uvedl obchodní ředitel firmy Miroslav Kožíšek s tím, že kunovická společnost by chtěla dodávat tato modernizovaná letadla například také do Indonésie, Malajsie či do Nepálu.
Největší českou vizitkou na indickém trhu samozřejmě zůstává automobilka Škoda Auto. Ta už tam za posledních 15 let prodala víc než 160 tisíc vozů. Octavie a další modely svých vozů ovšem vyrábí přímo v Indii, a to hned ve dvou továrnách – ve městech Aurangabád a Pune.
Pro početnou indickou armádu tradičně dodává automobilka Tatra, která vyrábí těžké vojenské nákladní vozy. Nyní má nakročeno k dalším dodávkám vozů a náhradních dílů pro indické ministerstvo obrany.
Tak obrovská země jako Indie, chce-li dál posilovat svůj průmysl, akutně potřebuje i nové zdroje energie. To přineslo příležitosti českým energetickým firmám. Společnost Fans získala zakázku za půl miliardy korun na stavbu pěti chladicích věží pro teplárnu v severoindickém státě Uttarpradéš.
Společnost Doosan Škoda Power zase plánuje postavit strojovnu s parní turbínou pro tepelnou elektrárnu Čennaí v hlavním městě indického státu Tamilnádu. Tam má firma své konstrukční centrum.
Na co dát pozor při jednání
Ne může znamenat ano
Při obchodním jednání nebo při jakékoli konverzaci může Evropana poněkud poplést indická mimika. Indové jsou totiž zvyklí přitakávat nebo vyjadřovat souhlas lehkým pokýváním hlavy ze strany na stranu. Evropan si toto gesto může vyložit jako kroucení hlavou na znamení nesouhlasu.
Angličtina postačí
Mezi velké obchodní výhody Indie patří dědictví britské koloniální tradice. Ta vedle určitých obchodních zvyklostí zahrnuje i angličtinu. Na rozdíl od jiných asijských států v Indii mluví anglicky kdekdo, například i řadoví úředníci. Navíc je jejich angličtina obvykle velmi dobrá. Z pohledu Indů je angličtina užitečná i jako společný jazykový kód vzhledem k tomu, že v zemi se mluví celkem 14 jazyky a například jihoindičtí Tamilové neradi pociťují upřednostňování jazyku hindí, jímž mluví sever země.
Nespoléhejte na soudy
V Indii patří možnost domoci se práva u soudu spíš do oblasti pohádek. Průměrné soudní spory se mohou vléci běžně dvacet i třicet let bez valného výsledku a za úmorného papírování. Proto je vždycky vhodné volit jiné pojistky a co nejbezpečnější formu obchodu.
Zdravá míra skepse je namístě
V Indii potkáte mnoho lidí, kteří slíbí modré z nebe, ale ve skutečnosti z vás budou jen chtít dostat peníze. Správně zvolit místního partnera je klíčové pro úspěch na tamějším trhu. S doporučením může pomoci zahraniční kancelář ministerstva průmyslu a obchodu v Bombaji, e-mail je mumbai@czechtrade.cz.
Indická republika:
• Počet obyvatel: 1,2 miliardy
• Rozloha: 3 300 000 km2
• Hlavní město: Dillí
• Měna: indická rupie (INR) je zhruba 0,30 Kč