Menu Zavřít

Poprvé přes 10 miliard. Ekonomický růst svědčí výběru mýta

28. 12. 2017
Autor: Koťátko Jiří/E15

Na elektronickém mýtném se od provozovatelů kamionů a autobusů během listopadu vybralo 960 milionů korun. Ve srovnání s loňským listopadem je to více než osmiprocentní růst. Meziroční růst podporovaný ekonomickou konjunkturou pokračoval i v dalších dnech, 12. prosince se podařilo dosáhnout doposud nepřekonané desetimiliardové hranice výběru mýta. Vyplývá to ze statistik správce elektronického mýtného systému, společnosti Kapsch.

Listopad zřejmě bude letos nejvýnosnějším měsícem. V prosinci silné výběry trvaly do 20. prosince, pak už vzhledem k blížícím se svátkům přišel i útlum kamionové dopravy, uvedl mluvčí společnosti David Šimoník. K uvedeným deseti miliardám tak během zbytku prosince na výběrech přibude ještě zhruba 400 milionů korun.

Loni mýto desetimiliardovou hranici nepřekročilo jen těsně, vybralo se 9,89 miliardy korun. O rok dříve, v roce 2015, to bylo 9,7 miliardy. Tehdy ministerstvo dopravy prosadilo poslední zdražení mýtných tarifů.

bitcoin_skoleni

měsíc výběr (v tis. korun) meziroční změna (v %)
leden 787 8,14
únor 799 0,10
březen 935 11,45
duben 804 -6,43
květen 922 6,56
červen 915 3,91
červenec 808 6,03
srpen 867 5,98
září 896 4,05
říjen 960 11,48
listopad 960 8,22
celkem 9654 5,39

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se výběr mýta vyšplhal na zhruba 87 miliard korun. Náklady na provoz systému činí v současnosti přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.

Od roku 2019 ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatnění sítě silnic první třídy o 900 kilometrů z nynějších zhruba 230 kilometrů. Zároveň se má systému ujmout nový správce vzešlý z výběrového řízení, do kterého se přihlásili čtyři uchazeči. Správcem tak může být dosavadní provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services, nebo německá firma T-Systems.


  • Našli jste v článku chybu?