Menu Zavřít

Poptávka roste, táhne ji nejen Praha

27. 11. 2006
Autor: Euro.cz

SKLADOVÉ A LOGISTICKÉ AREÁLYLogistické areály a skladové prostory rostou zejména kolem Prahy a hlavních dopravních tepen jako houby po dešti. Jen ve třetím čtvrtletí letošního roku našlo nájemce přes 150 tisíc metrů čtverečních skladovacích ploch.

SKLADOVÉ A LOGISTICKÉ AREÁLY Logistické areály a skladové prostory rostou zejména kolem Prahy a hlavních dopravních tepen jako houby po dešti. Jen ve třetím čtvrtletí letošního roku našlo nájemce přes 150 tisíc metrů čtverečních skladovacích ploch.

Nejvíce skladových prostor v okolí Prahy se podle analýzy společnosti CB Richard Ellis nachází západním směrem, dále jihovýchodním a severním či severovýchodním. Ještě v roce 1998 poptávka činila zhruba 50 tisíc metrů čtverečních, loni se vyšplhala na téměř 450 tisíc metrů. Sestava nejsilnějších investorů se prakticky nemění, zaměřuje se však i na další lokality, než jsou pouze střední Čechy.

Vedle Brna, Ostravy či Plzně je zájem o Podkrušnohoří, Žatecko a další místa. Klíčovým problémem těchto nových lokalit je však trh s kvalifikovanou pracovní silou. V blízké době hrozí, že dojde k vyčerpání lidských zdrojů. „Česká republika je v tomto směru malá, navíc u nás zatím není běžné, aby se lidé za prací stěhovali,“ říká Karel Stránský z firmy Colliers International.

NOVÉ PARKY TĚSNĚ ZA PRAHOU

Nejen z důvodu dostatku kvalifikované pracovní síly ale zůstává nejpřitažlivější lokalitou okolí Prahy. Zde se také realizují stále nové a nové projekty. V obci Kozomín nedaleko dálnice D8 se začal v říjnu budovat průmyslový D8 European Park. V současné době se zde odstraňuje vrchní zemina, vlastní stavební práce na první ze tří budov by měly začít ještě letos. Developerem stavby je společnost Afi Europe spolu se společností ProDelta.

Dokončení první budovy, která nabídne přes 20 tisíc metrů čtverečních skladovacích ploch, se předpokládá ve třetím čtvrtletí příštího roku. Další dvě budovy nabídnou dohromady téměř 70 tisíc metrů čtverečních ploch. Dokončeny mají být v 1. čtvrtletí roku 2008. Dodavatel stavby vzejde z výběrového řízení, které ještě neskončilo. „Nechceme zůstat jen u toho, že nabídneme klientům další logistický park. Co nás bude odlišovat, je architektonický návrh, široké spektrum služeb a mimořádná kvalita provedení,“ tvrdí generální ředitel společností Afi Europe Česká republika David Halfi.

NA D8 STAVÍ I PROLOGIS Dálniční spojení na sever si pro realizaci projektu vybrala i společnost ProLogis. Ta v Úžicích u Prahy buduje nové logistické centrum. Park bude jejím druhým moderním logistickým zařízením tohoto druhu v oblasti středních Čech. V prvních dvou fázích zde vznikne 126 tisíc metrů čtverečních distribučních ploch za přibližně 55 až 59 milionů eur. Po dokončení všech plánovaných fází bude středisko sestávat ze sedmi budov s moderními skladovacími a kancelářskými prostory o celkové rozloze přibližně 170 tisíc metrů čtverečních. První fáze - dvě budovy (každá o rozloze 25 750 metrů čtverečních) - skončí ve druhém čtvrtletí roku 2007. Na ni plynule naváží další fáze. ATRAKTIVNÍ SEVER Dva projekty realizované kolem dálnice D8 předpovídají velký potenciál, který tato silnice nabízí pro další logistické parky. Podle Stránského je totiž součástí jedné z hlavních evropských tepen spojujících sever Evropy (zejména přístavy v Severním moři) s Balkánem. „Velmi blízko je odsud také do průmyslově rozvinutých oblastí v severních Čechách,“ míní Stránský. Ani jiné dálnice na periferii Prahy ale nezůstávají stranou zájmu investorů. Poptávka je stále zejména po okolí Modletic a Jažlovic, kde rostou další sklady. Nedávno zde areál otevřela společnost Pinnacle, která už pracuje na jeho rozšíření. Většina zmíněných parků má zahraniční investory, českých je mezi provozovateli jen hrstka. Přesto se ale najdou, a to možná tam, kde by je nikdo nečekal. NOVÝ SKLAD OVLÁDLY MODERNÍ TECHNOLOGIE Většina výrobních závodů potravinářské společnosti Hamé sídlí na jižní a střední Moravě. Když se firma rozhodovala investovat do nového centrálního skladu, vybrala si lokalitu Starého Města u Uherského Hradiště. Navíc se nebála pořídit si do něj technologie, které na českém trhu dosud chyběly. Základní myšlenkou při úvahách o novém centrálním distribučním skladu společném pro všechny výrobní závody, bylo snížení externích skladových nákladů. Ale nejen to. „Plánovali jsme sloučení expedicí do jednoho centra, zvýšení kapacity a optimalizaci zásob, snížení počtu pracovníků, automatickou identifikaci zboží a v neposlední řadě využití progresivních skladových technologií a manipulační techniky,“ upozorňuje ředitel logistiky Hamé Martin Štrupl. Dosud totiž firma využívala služeb externích skladů, za které musela platit poměrně velké sumy. Kromě toho má každý výrobní závod vlastní sklad, který si ale zachová i nadále, neboť slouží k uskladnění právě vyrobených konzerv a dalšího zboží před expedicí do nového centrálního skladu. MILIONOVÁ INVESTICE

Objem použitých peněz na vybudování centra přesáhl 230 milionů korun. Z toho jen na výstavbu skladu šlo 185 milionů.

Dalších 30 milionů korun stály regálové systémy a 11 milionů manipulační technika.

Doba návratnosti vložených investic se očekává mezi osmi a deseti lety. Nová hala má část skladovou, příjmovou a expediční, podle intenzity provozu lze libovolně operovat s počtem příjmových a expedičních míst. Do haly se vejde minimálně 35 tisíc europalet, nyní před Vánocemi zažívá sklad první nápor.

bitcoin_skoleni

Velké investice směřovaly také do technologií. „Když jsme se rozhodovali o vybavení skladu technologiemi, chtěli jsme to nejlepší, co je na trhu,“ uvedl dále Štrupl. Právě moderní technika má mít velký význam pro další budoucnost skladu. Hamé totiž předpokládá, že v budoucnu část skladu pronajme další firmě, která působí pokud možno v podobné sféře, jakou oslovují výrobky Hamé. Mohlo by se jednat například o distributora drogistického zboží a podobně.

CO OVLIVŇUJE ÚSPĚŠNOST PARKU

  • dobrá poloha
  • napojení na dálnici - případně i na železniční vlečku
  • dostupnost kvalifikované pracovní síly
  • nabídka služeb na míru zákazníkovi
  • dostupnost kvalitních zákazníků
  • Našli jste v článku chybu?