Jestliže někdo nabízí finanční poradenství zdarma, je jeho nabídka podezřelá Co je výhodnější? On-line, nebo off-line finanční poradenství? Je možné své potřeby a problémy v oblasti financí vyřešit po internetu? Některé servery tuto možnost nabízejí.
Jestliže někdo nabízí finanční poradenství zdarma, je jeho nabídka podezřelá
Co je výhodnější? On-line, nebo off-line finanční poradenství? Je možné své potřeby a problémy v oblasti financí vyřešit po internetu? Některé servery tuto možnost nabízejí.
U mnoha lidí dosud z minulosti přežívá hluboce zakořeněná snaha vyhnout se - pokud možno zcela kontaktu s lidmi pracujícími v oblasti finančního poradenství. V obecném povědomí jsou zpravidla spojováni s tzv. pojišťováky. Pod toto nelichotivé označení bývají zařazováni nejen prodejci finančních produktů a makléři prodávající více produktů, ale i nezávislí poradci. Ti přitom využívají ke své práci znalost tuzemského finančního trhu a mají možnost poradit v mnoha oblastech finančnictví a doporučit jakýkoliv produkt podle potřeby klienta.
Předsudky přetrvávají
Bohužel lidé mají silně zakotvený předsudek, že všichni poradci se snaží vnutit klientovi nějaký (jakýkoli) produkt za každou cenu, aby z tohoto obchodu měli sami co největší zisk. Není divu, že se lidé snaží řešit svoje finanční otázky sami a mylně se domnívají, že najdou nejlepší řešení bez znalosti finančního trhu. Pro poradce na internetu se ovšem celé poradenství přesouvá do roviny zasílání informací na e-mail. Dokonce i v případě, kdy z pohledu poradce je požadovaná informace nepodstatná, ba scestná. Kvalitní finanční poradce sice vždy spolu s požadovanou informací zasílá také nabídku na pomoc v řešení konkrétního problému klienta prostřednictvím osobní konzultace, ale jen ve velmi malém počtu případů se tazatel ozve a nabídku využije.
Proč nestačí e-mail
Co tedy získá klient navíc od poradce, se kterým začne komunikovat osobně nebo alespoň telefonicky? V první řadě to je rychlost řešení problému. Zde vzniká zdánlivý rozpor, e-mail je přece velice rychlý. Jenže v tom to není. Zatímco po e-mailu je řídící stranou klient, při osobním jednáním je to naopak poradce. Proč tomu tak je? Poradce má již praxi nejen s finančními produkty a jejich vzájemnými kombinacemi, ale také s jednáním s různými finančními institucemi a bankami. Proto je schopen pro svého klienta zařídit potřebné jednání s těmito institucemi rychleji a efektivněji, než kdyby si to klient zařizoval sám. Při osobním kontaktu mezi poradcem a klientem také obvykle poradce získá více informací majících spojitost s řešením konkrétního problému klienta, než když klient pouze vyplní internetový dotazník.
Dobrý poradce se musí vyplatit
Internetové poradenství, ačkoliv je zdarma, nemusí být nejlevnější variantou. Nejde jenom o výhodnější investici navrhnutou kvalitním a problému znalým poradcem, úspory ve výši případného přeplacení úvěru nebo výhodné pojištění, ale také o množství času stráveného řešením problému. Při převedení problému na poradce se klientovi snižují náklady na cestování a spotřebu pohonných hmot, odpadá dovolená ze zaměstnání a podobně. Vzhledem k výše uvedeným faktům se může zdát, že internet se pro finanční poradenství příliš nehodí. V e skutečnosti ale má důležitou roli. Je vhodný především jako rychlý nástroj komunikace a hodí se také k zodpovídání opravdu jednoduchých dotazů k jednotlivým produktům. Nikoli tedy jako systémové řešení celého problému. Osobně internet doporučuji k získávání a navazování kontaktů mezi klientem a finančním poradcem.
Poradenství zadarmo aneb kdo platí poradce?
Poradce je zaměstnání stejné jako například lékař, právník či účetní. Za služby poradce klient platí obvykle formou smlouvy o dílo. Pokud klientovi někdo nabízí své služby zadarmo, je jeho nabídka podezřelá. Poradci jsou normálně žijící lidé, kteří musí jíst, bydlet nebo se oblékat. K tomu potřebují peníze jako kdokoli jiný. Je daleko výhodnější vědět, kolik si poradce účtuje za své služby, a zaplatit ho než žít v idealistických myšlenkách, že někdo pracuje „zadarmo“. Poradci, kterému nezaplatí klient, zaplatí společnost, jejíž produkt prodal. Tento produkt pak nemusí být výhodný pro klienta, ale spíše pro poradce z hlediska provize. Pak se ovšem již nejedná o poradenství. Jak lze ověřit odbornost a solidnost poradce? Poměrně snadno. Poradci se totiž sdružují v Komoře finančních poradců (KFP). Tato instituce odbornost svých členů pravidelně testuje. Prověření bezúhonnosti každého nového člena při vstupu do komory je samozřejmostí. Pro klienty je navíc důležité, že se členy KFP nemohou stát lidé a společnosti zabývající se síťovým prodejem produktů.
Dlouhodobý vztah klienta a poradce
Poté, co si klient pomocí poradce zajistí realizaci svých finančních potřeb a vyřešení svých problémů (při nichž si otestoval schopnosti svého nového poradce), přichází na pořad dne servis a správa klientova finančního portfolia. V této době obvykle využívají obě strany (jak klient tak poradce) internet ke vzájemné informovanosti a případnému plánování osobních schůzek, jsou-li třeba. Jaký z předcházejících řádků plyne závěr? Má-li si být klient jist kvalitami poradce a stoprocentně věřit jeho radám a doporučení, je ve většině případů třeba, aby se se svým poradcem poznal osobně. Pak je teprve možné komunikovat po internetu. Bez osobního vzájemného poznání si nemůže být ani jedna strana plně jista správností učiněných rozhodnutí. Poradce nemá jistotu, že získal dostatek informací nutných k rozhodnutí, klient nezíská stoprocentně kvalitní odpověď. Internet může ve vztahu klient - poradce posloužit jako dobrý zdroj informací a rychlý komunikační prostředek. Ačkoliv žijeme v informačním věku, stále se jako nejvhodnější jeví získání již vyzkoušeného poradce z řad vašich známých. Do takového poradce můžete vkládat daleko více důvěry.
Souhrnná doporučení
Poznat poradce osobně. Používat internet k následné komunikaci. Vybírat finanční poradce z řad testovaných poradců (KFP). Nikdo z nás není tak bohatý, aby si kupoval levné (zdarma) věci. Platí: poradce = placené služby; prodejce produktu = bezplatné služby. Dát na osobní doporučení od lidí, kterým důvěřujeme, kteří mají finančního poradce již „otestovaného“.