Na našich provozovnách pouštíme pro zpříjemnění atmosféry hudbu. Někde využívám klasická rádia, jinde hudbu přehráváme z počítače. Jaká jsou pravidla? Zdeněk L., Liberec
Vcelku rozšířeným omylem je, že pokud se za rádio v provozovně hradí rozhlasový poplatek, tak jsou veškeré zákonné poplatky vypořádány. Koncesionářský poplatek však ošetřuje úplně jinou oblast nežli poplatky autorské, a proto vedle něj je podnikatel povinen mít uzavřené i licenční smlouvy s kolektivními správci.
Důležité je, že tito správci jsou dva a zastupují odlišné subjekty. Nejznámějším kolektivním správcem je Ochranný svaz autorský neboli OSA, zastupující autory, a vedle něj ještě Intergram, který zastupuje výkonné umělce. Další kolektivní správci, kteří zastupují například zvukaře, sice existují, ale smlouvy za ně uzavírají dva největší výše uvedení kolektivní správci.
Teprve uzavřením licenční smlouvy s oběma kolektivními správci dochází k vypořádání všech autorskoprávních nároků. Podnikatele, kteří sice mají uzavřenou licenční smlouvu s jedním z nich, ale s druhým ji uzavírat nechtějí nebo o této povinnosti nevědí, tak opět může čekat nepříjemné překvapení, že druhý kolektivní správce se o svůj nárok přihlásí, což s sebou opět nese příslušnou sankci.
K samotnému uzavření smluv dochází nejčastěji stažením formuláře z internetových stránek kolektivních správců, jejich vyplněním a odesláním dvou podepsaných kopií na adresu kolektivního správce, který si jednu ponechá a druhou, opatřenou podpisem a razítkem, odešle zpět podnikateli. Výše licenční odměny, kterou je podnikatel povinen hradit, pak vychází ze sazebníků odměn a odvíjí se od několika faktorů.
Jedno rádio tak v úhrnu všech povinných poplatků vyjde měsíčně podnikatele v závislosti na velikosti obce, ve které má provozovnu, na částku přibližně mezi 300 až 400 korunami, televize pak v rozmezí 600 až 800 korun.
Autor je zakladatel advokátní kanceláře Matzner et al.