Menu Zavřít

Poradna: Složitá administrativa práce z domova

28. 1. 2015
Autor: ČTK

Vzhledem k tomu, že se v naší konzultační společnosti chystáme vyjít zaměstnancům vstříc v souvislosti s prací z domova, chtěl bych se vás zeptat, co by měla obsahovat pracovní smlouva, respektive na co si musí dát zaměstnavatel či zaměstnanec pracující doma či mimo pracoviště pozor.

Předně je nutné si uvědomit, že zaměstnanec může vykonávat práci z domova či mimo pracoviště zaměstnavatele pouze na základě dohody se zaměstnavatelem. Místo (resp. místa) výkonu práce jsou dle zákoníku práce nezbytnou náležitostí pracovní smlouvy. Zaměstnanec se může dohodnout se zaměstnavatelem, že jeho bydliště bude výlučným místem výkonu práce, ale lze sjednat také „kombinované“ pracovní místo, to znamená dohodnout se, že bude zaměstnanec pracovat částečně doma a částečně na pracovišti či na jiném místě – například u klientů. Dle zákoníku práce se na zaměstnance, který nepracuje na pracovišti zaměstnavatele a který si rozvrhuje pracovní dobu sám, nevztahují ustanovení zákoníku práce upravující rozvržení pracovní doby. Ovšem nic nebrání tomu, aby si zaměstnavatel ujednal se zaměstnancem dílčí omezení jeho volnosti při rozvržení pracovní doby. Rovněž může být vhodné, aby si v pracovní smlouvě zaměstnavatel ujednal se zaměstnancem, že zaměstnanec nebude pracovat v noci a o víkendu, aby zaměstnavateli nevznikala povinnost vyplácet příplatky ke mzdě. I při práci z domova nebo mimo pracoviště zaměstnavatele musí být dodržována maximální délka pracovní doby, která nesmí přesáhnout stanovenou pracovní dobu 40 hodin týdně, s výjimkou práce přesčas při splnění zákonných podmínek.

Ptejte se odborníků zadarmo:
Své dotazy ohledně podnikání nám můžete psát na email: svihel@mf.cz

Velkou komplikací pro zaměstnavatele se při výkonu práce mimo jeho pracoviště může stát bezpečnost a ochrana zdraví zaměstnanců, a to včetně pracovních úrazů. Zaměstnavatel totiž musí plnit povinnosti týkající se BOZP i u zaměstnanců pracujících mimo jeho pracoviště (například prevenční povinnost), dále musí pravidelně provádět školení zaměstnanců o pravidlech BOZP, zajistit jim poskytování závodní preventivní péče anebo jim poskytnout osobní ochranné prostředky, musí rovněž dodržovat řadu povinností při pracovních úrazech nebo nemocech z povolání a tak dále.

Přečtěte si i další odpovědi na dotazy čtenářů:

Co se změní v zákoníku práce?

Danění dlužné částky

Jak přilákat nájemníky?

MM25_AI

Lze proto doporučit, aby se zaměstnavatel pokusil zajistit dodržování BOZP zaměstnancem smluvně, to znamená, že pracovní smlouva by měla obsahovat například stanovení doby, ve které zaměstnanec nesmí pracovat; povinnost zaměstnance čerpat řádně bezpečnostní přestávky; právo zaměstnavatele nebo jím pověřených osob vstoupit po předchozím oznámení do bydliště zaměstnance za účelem prohlídky pracovního místa nebo za účelem zjištění příčin pracovního úrazu. Ve vztahu k BOZP jsou asi nejproblematičtějším místem pracovní úrazy, neboť se obtížně prokazuje, zda k úrazu skutečně došlo v pracovní době a v přímé souvislosti s plněním pracovních úkolů. Sporům vyplývajícím z uvedeného, které mohou být velmi komplikované a časově náročné, lze částečně předejít ujednáním v pracovní smlouvě o povinnosti zaměstnance předem oznámit zaměstnavateli rozvržení pracovní doby a následně i bezodkladným ohlášením pracovního úrazu zaměstnancem

Autorka je právníkem ve společnosti LP Legal

  • Našli jste v článku chybu?