Továrna na výrobu porcelánu ve Stružné na Karlovarsku má tradici již plných 200 let. Před pěti roky však ukončila činnost. Nyní se ji snaží obnovit a na bývalé úspěchy navázat český podnikatel Jaroslav Doležal.
Šanci uspět ve tvrdé konkurenci pomáhají domácí i evropské rozvojové fondy
Továrna na výrobu porcelánu ve Stružné na Karlovarsku má tradici již plných 200 let. Před pěti roky však ukončila činnost. Nyní se ji snaží obnovit a na bývalé úspěchy navázat český podnikatel Jaroslav Doležal.
Podniků vyrábějících porcelán je v České republice poměrně dost. Produkce tohoto zboží má u nás velkou tradici a z valné většiny jde o výrobky špičkové kvality. Přesto není český porcelánový průmysl v současnosti srovnatelný se světovou konkurencí - chybí například investice do moderních technologií. Záměr podnikatele Jaroslava Doležala se proto v tomto světle může zdát jako bláhový. Chce totiž obnovit výrobu zkrachovalé porcelánky Stružná u Karlových V arů.
Pestrá historie továrny
Porcelánka ve Stružné má bohatou historii. Založena byla počátkem roku 1803 a největšího rozmachu dosáhla v polovině 19. století. Tehdy výroba nápojových servisů, bohatě dekorovaných kobaltem a zlatem, dosáhla špičkové úrovně. Vývoz této produkce směřoval především do západní Evropy, Ruska a Turecka. V letech 1902-1945 byla porcelánka v majetku rodiny Schuldesů, kteří rozšířili výrobu užitkového porcelánu a zaměstnávali přes dvě stě pracovníků. Benešovy dekrety poté převedly majetek do vlastnictví státu a továrna prošla několika restrukturalizacemi průmyslu porcelánu a keramiky.
Novodobý vývoj
Počátkem 90. let byl majetek privatizován do akciové společnosti Epiag-DAFA. Firma ovšem zkrachovala, a proto byla v roce 1997 činnost porcelánky ukončena a majetek byl rozprodán v konkurzním řízení. Areál továrny poznamenala po zastavení provozu pětiletá výluka. Výrobní technologie byla odvezena, a to včetně hotových výrobků, polotovarů a zásob, a připojena nezůstala ani elektrická energie.
Cíl podnikatele
Za nákup porcelánky dal podnikatel Jaroslav Doležal 950 tisíc korun. Celkově je však podle něho potřeba vynaložit 150 milionů korun, aby se porcelánka dostala na úroveň srovnatelnou s firmami zabývajícími se podobnou činností. Tato investice by znamenala, že porcelánka bude moci produkovat ročně 450-500 tun výrobků a zaměstná 350 lidí ve dvou a půl směnném provozu. „Vše záleží jen na penězích a já bych se do tohoto ideálního stavu chtěl dostat do tří let,“ říká Doležal.
Kde sehnat peníze
Podnikatel, který v minulosti pracoval ve vysokých manažerských funkcích (byl například generálním ředitelem České typografie), již další vlastní finanční prostředky nemá. Proto se je snaží získat z různých zdrojů. Hlavní měrou mezi ně patří různé rozvojové fondy a granty z tuzemských zdrojů. Granty jsou vypisovány například ministerstvy průmyslu a obchodu, životního prostředí, pro místní rozvoj či práce a sociálních věcí. Majitel porcelánky předpokládá také využití rozvojových fondů Unie a provoz by chtěl částečně hradit i z úvěrů.
Řešení nezaměstnanosti
Továrna ve Stružné by měla přispět k řešení tíživé nezaměstnanosti v regionu, která je dvojnásobně vyšší než celostátní průměr. „Myslím, že bych právě i z tohoto důvodu měl mít právo na příspěvky, které jsou v oblasti ze státního rozpočtu rozpouštěny. Ve věci jsem už také jednal s úřadem práce v Karlových V arech. Musím říci, že mě tam vyšli velmi vstříc,“ konstatuje podnikatel.
Předchozí úspěch
Jako externí spolupracovník Fondu národního majetku převzal Doležal v letech 1993-2002 řízení několika ohrožených akciových společností. „Ty byly po revitalizaci následně prodány se značným výnosem pro stát,“ zdůrazňuje. Optimistický je i v případě rozvoje porcelánky, které se podle svých slov chce věnovat naplno.
Využití tradice a značky
Veškerá produkce porcelánky byla až do roku 1997 expedována pod názvem Johann Schuldes-Kysíbl (JKS). Doležal chce s potomky této německé rodiny, která vlastnila porcelánku v letech 1902-1945, více spolupracovat. Podle něj je to především kvůli zachování tradice a této značky. „Chceme navázat právě na velkou tradici a věhlas výrobků známých v Evropě a po celém světě pod značkou JSK. Pod vedením rodiny Schuldesů porcelánka prosperovala. Mám písemný souhlas k registraci této značky od člena rodiny, pana Waltera Schuldese. On sám projevil velkou vstřícnost a hodlá se na celém projektu podílet spíše z jistého entuziazmu. Rozhodně to nechce dělat ze zištných důvodů či kvůli snaze získat jej nějakým způsobem zpět. Naopak nám pomáhá hledat možnosti další spolupráce,“ zdůraznil Jaroslav Doležal
Přehled nejvýznamnějších výrobců porcelánu v ČR
* Český porcelán, a. s. - Dubí u Teplic. Specializuje se na ozdobný a užitkový porcelán s cibulovým vzorem.
* Royal Dux Bohemia, a. s. - Duchcov. Specializace na figurální porcelán.
* Karlovarský porcelán, a. s. - Stará Role. Je největším výrobcem porcelánu s úplným sortimentem, produkuje pod značkou Thun.
* Haas a Czjzek, s. r. o. - Horní Slavkov. Vyrábí kvalitní užitkový a ozdobný porcelán.
* Starorolský porcelán, a. s. - Stará Role. Produkuje v širokém rozsahu užitkový, ozdobný, hotelový porcelán.
Porcelánka ve Stružné má bohatou historii. Největšího rozmachu dosáhla v polovině 19. století. Tehdy výroba nápojových servisů, bohatě dekorovaných kobaltem a zlatem, dosáhla špičkové úrovně.
FOTO: ARCHIV