Porsche se letos blýskl svým historicky prvním sedanem. Má název Panamera a zamířil mezi nejvýkonnější manažerské limuzíny od Bentleye nebo Maserati. V Česku se prodává se startovní cenou 2,667 milionu korun.
Autor: Porsche
Porsche vyrábělo v minulých desetiletích pouze malé sportovní vozy. Až s třetím tisíciletím přišel do hry terénní Cayenne a letos v dubnu na autosalonu v Šanghaji limuzína Panamera. Jde o originální sedan, který má kufr o standardní velikosti 432 litrů a v dvoumístném uspořádání dokonce 1263 litrů. Stroj slibuje hodně místa i v kabině a vymoženosti, jako jsou spojení oceli, hliníku a hořčíku pro okenní rámy či aktivní přítlačné křídlo.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
model - Porsche Panamera Turbo PDK typ vozu - čtyřdveřový sedan motor - benzinový osmiválec objem válců - 4,8 litru max. výkon - 369 kilowattů max. rychlost - 303 km/h zrychlení 0-100 km/h - 4,2 sekundy spotřeba - 14 l/100 km kufr - 432/1250 litrů cena (s DPH) - 4 508 376 Kč |
Profit měl na konci října v redakčním testu nejvýkonnější verzi Panamera Turbo vybavenou přepracovaným osmiválcem z modelu Cayenne. Naše zjištění? Design stále nese markanty značky Porsche, tedy protáhlou příď s kapkovitými světly a kulatou záď s výklopnými dveřmi. Limuzína má skutečně majestátní rozměry, atakuje hranici pěti metrů délky a je širší než konfekční manažerské vozy, jako jsou Audi A8, Mercedes S nebo BMW 7. Kufr sice potvrdil svou velikost, ale našli jsme u něj jedno omezení. Jeho vysoký práh a úzké víko nepřejí velkým nákladům.
Interiér byl propracován do detailu, na palubní desce se střídalo bílé obložení s tmavými panely. Jízda v této nonšalanci byla zážitkem. Přeplňovaný osmiválec s výkonem 500 koní nás vmáčkl při rozjezdech do sedadla, na maximu bychom se zastavili až na 303 kilometrech v hodině. Panamera měla perfektní dynamiku i stabilitu, automatická dvojspojková převodovka PDK se ochotně přizpůsobovala pokynům. Komfort zajišťovaly nejen tlumiče, ale také čtyři vzduchové polštáře o objemu 2,2 litru. Pokud chtěl řidič sportovní jízdu, stačilo zmáčknout tlačítko Super Sport, auto vypustilo polovinu vzduchu ze svých měchů a změnilo se v šelmu. Při rychlosti 90 kilometrů v hodině se přitom automaticky vyklopilo zadní přítlačné křídlo. Ostré manévry byly ale zaplaceny spotřebou. V extrémních situacích si motor uměl říci o 40 litrů benzinu, běžný provoz z nádrže odčerpal zhruba 14 litrů na sto kilometrů. Panamera Turbo byla krásným zážitkem, za nějž ale zájemce vydá spoustu peněz. Vůz je v plné výbavě o zhruba 1,8 milionu korun dražší než jeho základní varianta.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ |
Panamera je reprezentativní vůz pro ty nejúspěšnější byznysmeny. Většinu zákazníků zřejmě budou tvořit stávající klienti značky, kteří si k menšímu sportovnímu autu koupí i rodinnou limuzínu. K říjnu registroval dovozce v Česku 30 objednávek, většinou od velkopodnikatelů, sportovců a umělců. |