Nepřátelské převzetí Volkswagenu je na spadnutí
Zákopová válka, jejíž příčinou je pravděpodobný pokus o nepřátelské převzetí koncernu VW výrobcem luxusních sportovních vozů, znovuožívá kolem automobilek Volkswagen a Porsche. Tiché našlapování ze strany Porsche připomíná šelmu, chystající se zaútočit na takřka bezbrannou ovečku… A tato analogie v sobě skrývá více pravdy, než by se zdálo. Volkswagenu chybí akcionářská „pevná ruka“, protože kontrola koncernu je roztříštěná mezi vícero různých skupin, naopak Porsche má konsolidované vedení s agresivním managementem, relativní dostatek finančních zdrojů a také motivaci největší evropskou automobilku koupit. „Podařilo se nám získat několik opcí, jež umožňují náš podíl ve VW zvětšit,“ nechal se před měsícem slyšet Holger Härter, finanční ředitel Porsche.
A začaly se dít věci.
Prohlášení, které poněkud zapadlo kvůli zprávám o negativním vývoji na americkém hypotečním trhu, předznamenalo současný vývoj. Neznámí obchodníci totiž začali v posledních dnech skupovat velké objemy firemních akcií, což má za následek růst jejich ceny, a také oživení spekulací o pokusu nepřátelského převzetí. Tomu sice zatím brání speciální zákon, jenž takové převzetí automobilky zakazuje, ovšem vzhledem k jeho diskriminační formě soud nejspíše brzy nařídí jeho zrušení.
Kde nakupovat?
Struktura akcionářů (viz tabulka) vcelku jasně vypovídá, jak může Porsche postupovat. Vzhledem k tomu, že dolnosaská vláda jasně prohlásila, že se podílu v koncernu a tím pádem nezanedbatelného vlivu na zaměstnanost v zemi nevzdá, musí Porsche zabrousit mezi ostatní podílníky: tedy drobné investory a finanční instituce.
Pro výkupy na burze je nejlepší situace právě nyní. Akcie táhnou dolů američtí „hypo-kostlivci“, kteří postupně vypadávají z almar různých finančních institucí. Proto se nákupy na klesajících trzích firmě Porsche vyplatí. Z akcionářské struktury Porsche navíc vyplývá, že rodina, jež automobilku ovládá, má v držení dostatek vlastních akcií, aby mohla institucionálním investorům, bez jejichž podílu Porsche nedokáže získat v koncernu majoritu, nabídnout výměnu. Musí však jednat rychle. Proč? Akcie VW vlivem masivních nákupů „neznámých investorů“ totiž i přes současný světový trend posilují. Na rozdíl od Porsche, které „medvědí nálada“ zasáhla v plné síle.
Zacíleno na VW.
„Pro Porsche je Volkswagen téměř jedinou reálnou investicí,“ říká analytik Ondřej Palát z Patria Finance. Firma nemá management schopný režírovat akvizici třeba v Číně nebo Indii a „evropská automobilka je logickým krokem. Je blízko. Porsche ji dobře zná ze společných projektů a koncern podniká v identických právních a ekonomických podmínkách,“ vysvětluje Palát. Přestože VW nedosahuje finančních výsledků Porsche, majorita by nominální hodnotu zisku automobilce výrazně navýšila. „Pro nákup ,blízké příbuzné´ hovoří i zkušenosti s jinými akvizicemi v autoprůmyslu, například problémy Fordu s Premier Auto Group. Špatné spaní mají stratégové Porsche jistě také z případu DaimlerChrysler,“ tvrdí Palát. Ale někam investovat musejí, nadměrné množství volných prostředků nevidí trhy rády.
S bobříkem mlčení ===== . =====
Tajemně se tváří nejen Porsche a VW, ale i koncernové automobilky. Současný šéf Volkswagenu Martin Winterkorn dříve prohlásil, že mu tyto aktivity nevadí. „Vítám počiny Porsche vzhledem k navyšování jeho podílu v koncernu,“ prohlásil Winterkorn, když Porsche nakoupilo akcie na úroveň 31 procent. Od té doby však mezi automobilkami vzniklo pár sporů, zejména v termínu uvedení druhých generací vozů Cayenne a Touareg, které míří na podobnou klientelu. VW už podobná pozitivní prohlášení nevydává. Mlčí i Škoda Auto: „K této záležitosti se nebudeme jakkoli vyjadřovat,“ říká mluvčí Roman Meliška. Z dlouhodobého hlediska není strategie Porsche vzhledem k zachování celistvosti koncernu zcela jasná, a proto jsou výroky opatrné. Firma musí zachovávat loajalitu současnému vedení. A rovněž nemůže nějak obsáhleji komentovat aktivity možného budoucího vlastníka.