Zdeněk Mojžíšek
Komerční banka si dělá zálusk na větší díl retailového trhu. Pomoci mají novinky ve všech hlavních produktových řadách, jako jsou hypotéky, kreditní karty nebo běžné účty, nové pobočky, ale také loňská akvizice stavební spořitelny Modrá pyramida. „Tři čtvrtiny z jejích 800 tisíc klientů nechodí do Komerční banky,“ naznačuje potenciál výkonný ředitel pro marketing Komerční banky Zdeněk Mojžíšek. V hlavních segmentech by banka ráda získala zpět tržní podíl, který v posledních letech ztrácela především ve prospěch České spořitelny. „Na hypotečním trhu chceme získat a udržet přibližně čtvrtinový podíl oproti současnému zhruba jedenadvacetiprocentnímu,“ plánuje Mojžíšek.
EURO: ČSOB letos umožnila výběr peněz v hotovosti při platbě kartou v obchodě, takzvaný cash back připravuje i Česká spořitelna. Kdy nabídne cash back Komerční banka? MOJŽÍŠEK: Službu uvedeme na trh postupně do konce roku. Nejdříve ve velkých řetězcích, poté i na méně frekventovaných místech, jako jsou čerpací stanice nebo koloniály, kde kvůli vysokým pořizovacím nákladům nikdy bankomaty nebudou.
EURO: Zpoplatníte tuto formu výběru hotovosti? MOJŽÍŠEK: Je to dodatečná služba, a je proto logické, že bude zpoplatněna. Konkrétně jsme částku nestanovili, ale bude to v řádu několika málo korun. Musí to být méně, než se platí za výběr z bankomatu, protože i částka, kterou půjde touto formou vybrat, bude nižší.
EURO: Neobáváte se, že se kvůli nové službě zpomalí rozvoj bankomatové sítě? MOJŽÍŠEK: Cash back částečně může ovlivnit umístění nových bankomatů. Určitě ale budou bankomaty na každé nové pobočce a uvažujeme i o dalších místech. Loni jsme svoji síť rozšířili o čtyřicet bankomatů a letos jich přidáme zhruba šedesát pět až sedmdesát. Toho, že by cash back v budoucnu ohrozil naši bankomatovou síť, se nebojíme, protože devadesát procent výběrů z bankomatů Komerční banky je zdarma v rámci produktových balíčků. Věříme, že obě sítě se budou vhodně doplňovat, především pokud o cash back projeví zájem i obchodníci v menších sídlech, kde bankomaty nemáme.
EURO: V posledních letech jste ztráceli tržní podíl v klíčových segmentech. Jak chcete tento trend zlomit? MOJŽÍŠEK: Náš čtvrtinový podíl na trhu hypoték byl v minulosti v porovnání s naším osmnáctiprocentním tržním podílem na počtu klientů hodně nadstandardní a odpovídal bonitě našich klientů, která je vyšší než klientů České spořitelny nebo ČSOB. Střednědobě chceme získat čtvrtinový tržní podíl zpět. Pomůže nám rozšíření distribuce. Zatímco v minulosti hypotéky prodávalo zhruba dvě stě specializovaných poradců, od dubna jsme schopni je nabízet prostřednictvím tisíce dvou set poradců. Velmi rychle doženeme konkurenci i z hlediska inovací, klíčové je pro nás zvýšení flexibility. Klienti se totiž podle průzkumů obávají třicetiletého závazku, který jim třeba neumožní odjet na pořádnou dovolenou. Snížíme také administrativní náročnost vyřizování a posílíme spolupráci se třetími stranami. Přibližně polovinu hypoték v ČR nyní prodávají makléři, developeři a zprostředkovatelé. U nás je tento podíl v současnosti zhruba čtyřicetiprocentní. Více než na zvyšování provizí spoléháme na dlouhodobou spolupráci s developery a ostatními. Ke zvýšení počtu hypoték by měl přispět také náš strategický partner pro oblast neživotního pojištění – Allianz.
EURO: Analytici Komerční banku kritizují i za zaostávání v poskytování spotřebitelských úvěrů a vydávání kreditních karet. MOJŽÍŠEK: Ve spotřebitelských úvěrech máme jako banka zhruba patnáct procent trhu. K celkovému tržnímu podílu je třeba započítat i naši splátkovou firmu Essox, která v posledních letech prudce roste. Větší ambice, než odpovídá našemu dlouhodobému tržnímu podílu, nemáme.
EURO: Pomůže vám v akvizici nových klientů Modrá pyramida? MOJŽÍŠEK: Velmi zásadně. Jejích zhruba pět set obchodních zástupců, kteří se distribuci stavebního spoření věnují na plný úvazek, chceme střednědobě zvýšit na osm set. Souběžně s tím je proškolujeme, aby byli schopni nabízet i jiné produkty. Uvažujeme, že ročně budeme do této distribuční sítě uvádět dva až tři produkty. Začneme spotřebitelskými úvěry a kreditními kartami a navážeme našimi novými „all inclusive“ bankovními balíčky, s kterými klient získá za jeden paušální poplatek všechny standardní služby běžného účtu.
EURO: Budete nadále používat značku Modrá pyramida, nebo bude stavební spořitelna postupně přecházet pod značku Komerční banky? MOJŽÍŠEK: Jméno Modrá pyramida vnímáme velmi dobře a chceme ho zachovat. Výhodou je, že pozice stavební spořitelny na trhu je vnímaná jinak než Komerční banka. Do budoucna budou obě značky vystupovat na trhu samostatně, ale budeme se snažit hledat prostor pro úspory v nákladech například zřízením společného back office.