Menu Zavřít

Posilování kontaktů

14. 3. 2003
Autor: Euro.cz

CeBIT 2003

MM25_AI

HANNOVER (oh) – Menší, ale odbornější, méně bombastický, avšak v očekávání lepší budoucnosti. Tak prozatím hodnotí letošní ročník technologického veletrhu CeBIT 2003 jeho přímí účastníci. Na veletrh, který oficiálně zahájil německý kancléř Gerhard Schröder, letos zamířilo přes šest a půl tisíce firem z 69 zemí, hlavním tématem je budoucnost technologií a růst trhů v sektoru.
Na CeBIT se nejvíce projevuje fakt, že hannoverské setkání je stále především přehlídkou německých firem a že tamní IT průmysl vloni jako jediný v Evropě nerostl, nýbrž poklesl o 2 procenta. Právě německé společnosti zabraly z celkových 355 tisíc metrů výstavní plochy (jež odpovídá zhruba jedenáctinásobku brněnského Invexu) více než 260 tisíc metrů čtverečních. Druhým největším vystavovatelem je Tchaj-wan, odkud letos přijelo více než 650 firem vystavujících na 20 tisících metrech čtverečních plochy. Česká republika oproti předchozím ročníkům svou účast téměř o polovinu zvýšila – do Hannoveru přijelo 30 firem, stánek na výstavišti postavilo také ministerstvo průmyslu a obchodu, jež českým vystavovatelům přispívá až stotisícovou sumou na pronájem výstavní plochy.
Největšími stánky se v Hannoveru prezentovaly společnosti 2N Telekomunikace a TTC Telekomunikace. „Jsme tu letos již počtvrté, hlavním cílem je především prvotní kontakt s potenciálními zákazníky a setkávání s obchodními partnery,“ říká Robert Peška, promotion manager 2N Telekomunikace, která vyrábí telefonní ústředny a GSM brány. Během doby, kdy se společnost hannoverského veletrhu aktivně účastní, vzrostl export z pěti na 160 milionů korun. TTC Telekomunikace jsou na veletrhu CeBIT naopak nováčkem. „Zjistili jsme, že je třeba hledat nové prodejní kanály a zvýšit podíl exportu na tržbách, také jsme si domluvili několik desítek obchodních jednání. Z dlouhodobého pohledu je prostě nutné tady být,“ vysvětlila týdeníku EURO marketingová manažerka firmy Alena Machová.
S jiným cílem přijela do Hannoveru ostravská společnost Kvados, jež vyvíjí řešení pro přenos dat prostřednictvím přenosných či kapesních počítačů. „Nehledáme ani tak klienty, jako spíše partnery, kteří by dokázali integrovat naše produkty na zahraničních trzích. Zatím se naše očekávání splnila,“ říká šéf firmy Miroslav Hampel. Speciálním případem je společnost LCS, zabývající se informačními ekonomickými systémy. „Jako vystavovatelé jsme tu podruhé. První pokus v roce 1994 byl ale spíše dílem určité mladické nerozvážnosti,“ směje se manažer Petr Maňas. „To, co tady děláme, je posílení kontaktů. V Berlíně máme pobočku a v Česku máme více než 150 firem, za nimiž stojí němečtí vlastníci,“ vysvětluje provázanost firmy s německým trhem.
Týdenní pobyt na veletrhu CeBIT vyjde podle vyjádření zástupců českých vystavovatelů na půl až dva miliony korun. „Pokud započítáme náklady na výrobu tiskovin, dopravu a lidi, dostaneme se s naším dvacetimetrovým stánkem minimálně na 500 tisíc,“ řekl týdeníku EURO Michal Falta ze společnosti Level. Tomáš Hofer, obchodní ředitel brněnské firmy Grisoft, hovoří o sedmimístné sumě. „Jsme tu sedmým rokem a je znát, že se zdražují především doprovodné služby, jako jsou telefony či připojení k internetu. Od Invexu se však náklady na výstavu výrazně neliší.“

  • Našli jste v článku chybu?