Abra Software
České firmy a jejich zákazníci přicházejí každý rok až o čtvrt miliardy korun kvůli zdlouhavým a často zbytečným legislativním procesům ve státní správě. Vyplývá to z analýzy společnosti Abra Software, která je jedním z největších českých producentů ERP systémů - tedy počítačových programů pro řízení firem a podniků.
„Legislativní proces příprav nového zákona či novely je většinou zdlouhavý, naopak doba mezi zveřejněním zákonů a začátkem jejich platnosti je často extrémně krátká. Řada zákonů se navíc v průběhu projednávání zásadně mění. Stává se také často, že již odsouhlasená novela normy je pár dnů před začátkem platnosti odložena, či zcela zrušena. Všechny tyto změny musí producenti informačních systémů sledovat a zanést do aktualizací svých programů, tak aby v době platnosti zákona již mohli klienti softwarových firem novinku využívat. To samozřejmě stojí peníze,“ vysvětluje Martin Bok, jenž v Abra Software dohlíží na divizi testování programů.
Jako příklad vyhozených peněz i ztraceného času uvádí zákon o registračních pokladnách a zákon o nemocenském pojištění, které se několikrát měnily, aniž by nakonec vešly v platnost. „Nejextrémnějším momentem byl vstup Česka do EU a změny v daňových zákonech. V tom nejdůležitějším - o dani z přidané hodnoty - byly hlavní změny odsouhlaseny osm dní před začátkem účinnosti. Přitom na úpravy informačních systémů, které můžeme dělat až po definitivním odsouhlasení normy, je potřeba jednoho až šesti měsíců dle náročnosti zákona,“ vypočítává Bok.
Jaroslav Řasa, generální ředitel Abry, říká, že firma takto v loňském roce zcela zbytečně přišla o téměř třičtvrtě milionu korun v nákladových cenách, jež investovala do vývoje novinek a jejich testování. Výsledná cena, která je klientovi účtována, je přitom asi čtyřnásobkem nákladů na vývoj.
„V Česku podniká zhruba 120 firem vyvíjejících ekonomické systémy a podnikový software. Celkem je na trhu 220 různých systémů. Pokud by každá z firem vložila ročně půl milionu korun do změn, které přijdou vniveč, stojí to jen firmy na českém trhu asi 60 milionů,“ řekl Řasa týdeníku EURO. „O tyto peníze jsou pak poníženy zisky softwarových společností, nebo se to přeúčtovává klientům. V softwarovém byznysu přitom platí, že pokud do vývoje vložíte 60 milionů korun, měl by produkt na tržbách přinést asi čtyřnásobek této sumy. Jednoduchým výpočtem pak lze zjistit, že firmy a instituce v Česku tak přišly téměř o čtvrt miliardy korun.“