Menu Zavřít

Pošlete důchodové listy elektronicky

2. 5. 2005
Autor: Euro.cz

STÁTNÍ SPRÁVA Firmy i podnikatelé musí do 8. května odevzdat evidenční listy důchodového pojištění. Kdo zvolí elektronickou formu, dostane měsíc navíc. Při nesplnění povinnosti hrozí vysoká pokuta. Jeden zaměstnanec představuje jeden evidenční list důchodového pojištění (ELDP).

STÁTNÍ SPRÁVA Firmy i podnikatelé musí do 8. května odevzdat evidenční listy důchodového pojištění. Kdo zvolí elektronickou formu, dostane měsíc navíc. Při nesplnění povinnosti hrozí vysoká pokuta.

Jeden zaměstnanec představuje jeden evidenční list důchodového pojištění (ELDP). Firmy musí takové listy za všechny zaměstnance odevzdat České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ) nejpozději 8. května. Ukládá to nový zákon.

„Dohlédneme, aby tak učinil každý zaměstnavatel,“ varuje ústřední ředitel ČSSZ Jiří Hoidekr. Tomu, kdo tak neučiní, hrozí pokuta až do výše 100 tisíc korun, při opakovaném nesplnění pak do půl milionu.

Současně s odesláním ELDP musí zaměstnavatelé předat pracovníkům papírovou kopii pro kontrolu údajů. Ti by se měli především zaměřit na kontrolu výše mzdy. Bude se to hodit, od příštího roku totiž začne ČSSZ rozesílat všem občanům výpis z jejich individuálního virtuálního důchodového konta. V roce 2006 přijde výpis za rok 2004, v roce 2007 už bude výpis obsahovat veškeré údaje ze všech zaměstnání od roku 1986. Klienti se tak dozvědí, jaké údaje pro budoucí důchod o nich stát eviduje a zjistí, zda bývalý zaměstnavatel splnil povinnosti a odeslal správě potřebné informace.

Novinka se ovšem týká nejen občanů, ale i firem. Od letošního roku totiž společnosti musí evidenční listy odesílat na ČSSZ pravidelně každý rok, a to vždy nejpozději osm dní po uzávěrce mzdových listů. Pro správu i pro firmy je to ohromná zátěž. Zatímco ČSSZ přijímala podle dosavadních pravidel zhruba 800 tisíc evidenčních listů v průběhu roku, nyní to bude zhruba 4,5 milionu formulářů každý rok v rozmezí několika dnů. V evidenci správy je zhruba 30 tisíc velikých organizací (s více než 25 zaměstnanci) a kolem 200 tisíc malých firem.

S INTERNETEM UŠETŘÍME

„Je to nesmírný nával papírových formulářů, které se musí ručně zpracovat. Upřednostňujeme proto elektronickou komunikaci,“ říká Hoidekr. A naznačil, že firmy, které se předem domluví na předání evidence elektronickou formou, ji mohou odevzdat ČSSZ o měsíc později bez obav ze sankcí.

Právě elektronické podání je způsob, jakým chce správa ulehčit práci nejen sobě, ale i firmám. Kromě vyšší rychlosti při zpracování došlých informací výrazně také poklesnou náklady na jejich zpracování. „Jsme jeden z mála úřadů, který neustále snižuje stavy,“ chlubí se Hoidekr.

K odevzdání evidenčního listu elektronickou formou se musí firma zaregistrovat u ČSSZ. K 22. dubnu bylo už zaregistrováno 22 540 firem, z toho 13 875 společností s více než 25 zaměstnanci. Pokud by všechny zaregistrované firmy podaly evidenci elektronicky, ze světa by zmizelo 2,1 milionu papírových formulářů. Ušetří samozřejmě nejen úřad, ale i samotné firmy.

bitcoin_skoleni

V JEDNIČKÁCH A NULÁCH TO JDE SNADNO Pro elektronickou komunikaci s ČSSZ není třeba žádných velikých investic do počítačového vybavení. Stačí jen mít kvalitní software pro účetnictví. Jeho výrobci totiž už dnes většinou podle informací ze sociální správy mají připravené rozšiřující moduly pro program, které dokáží ELDP odeslat. Stačí si tedy pořídit tento modul a samozřejmě internetové připojení. Poslední věc, kterou je potřeba vyřídit, je získání ověřeného elektronického podpisu (podrobněji viz minulé číslo Profitu). Ten musí být vydán přímo osobě, která bude evidenční listy posílat sociální správě. Její pracovníci jsou si naštěstí vědomi, že ověřený elektronický podpis je pro mnoho firem zbytečně drahý. Úřad proto vydává vlastní podpisový klíč zdarma. Určen je právě pro účely elektronického podání ELDP. „Je to provizorní řešení, které potrvá tak dlouho, dokud zaručený elektronický podpis výrazně nezlevní,“ říká Hoidekr. Česká správa sociálního zabezpečení věří, že právě elektronický podpis je největší překážkou rozmachu elektronické komunikace občanů a firem se státem. Jako důkaz uvádějí statistiku: z 22 540 zaregistrovaných firem k elektronickému podání ELDP jich zaručený elektronický podpis vlastní pouhých 462. Ostatní využijí právě provizorní podpisový klíč. Musí ovšem do tří dnů doručit na úřad tiskopis „Doplnění podání“. Jinak by úřad nemohl jejich evidenční listy přijmout a zpracovat. * * JAK ZÍSKAT PODPISOVÝ KLÍČ ČSSZ**

Vydává jej na požádání místně příslušná sociální správa. Žadatel (který bude odesílat ELDP) si s sebou musí vzít: * žádost o podpisový klíč ČSSZ na disketě * pověření k předání ELDP (vydá firma) * občanský průkaz nebo pas

  • Našli jste v článku chybu?