Krajský soud v Hradci Králové nedávno rozhodl, že fotografii z radaru provozovaného soukromou firmou nelze použít jako důkaz, že řidič porušil předpisy. Reakce na sebe nedala dlouho čekat: ministerstvo dopravy už připravuje úpravu zákona.
Měření rychlosti Krajský soud v Hradci Králové nedávno rozhodl, že fotografii z radaru provozovaného soukromou firmou nelze použít jako důkaz, že řidič porušil předpisy. Reakce na sebe nedala dlouho čekat: ministerstvo dopravy už připravuje úpravu zákona.
Jedním z nejčastějších přestupků řidičů nejen v obci je nedovolená rychlost. Soukromé radary, které využívají některé obce, už zaznamenaly řadu porušení zákona. Rekordem zřejmě zatím byla jízda městem rychlostí 140 kilometrů za hodinu.
Města spoluprací se soukromými firmami řeší nedostatek policejních radarů. A to jak městské, tak státní policie. První soudní spor vyvolaný změřením rychlosti soukromou firmou, respektive vyfocením hříšníka, však skončil překvapivým verdiktem: fotografie pořízená soukromou firmou nemůže být podle zákona důkazem.
Chystá se změna
Ministerstvo dopravy ve spolupráci s ochránci soukromí ale připravuje zákon, jenž umožní fotografování příliš rychle jedoucích vozidel i soukromým firmám. Nyní může záběry, které by sloužily jako důkaz, pořizovat jen policie. „Každá pořizovaná informace o řidiči, tedy i pouhá fotografie, je považována za osobní údaj. Protože účelem jejího pořízení je identifikace řidiče,“ říká předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů Igor Němec.
Řešení současného stavu je podle něj v tom, že se soukromé firmy stanou zpracovateli osobních údajů za podmínek vymezených zákonem. Přičemž správci těchto údajů budou například obce jako správní orgán, který přestupek projednává. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky je zatím příprava změny příslušného zákona v jednání a nic bližšího k ní nelze říci.
Firmy nabízejí pomoc
Města, která bojují s neukázněnými řidiči, často spolupracují přímo se soukromníky. Jiné radnice dávají přednost spolupráci soukromých firem a městské policie. Známý je například projekt Bezpečná města, v jehož rámci společnost Czech Radar pronajímá obcím a městům měřicí zařízení a informační systém pro zpracování přestupků. Cenu za pronájem mají pokrývat výnosy z vybraných pokut.
„Projekt má městům zajistit dostatek technických prostředků k zjištění přestupků a urychlit jejich správní vyřízení,“ míní Jakub Hynek, mluvčí projektu Bezpečná města. Zatímco úředník prý běžně vyřeší 50 až 100 dopravních přestupků měsíčně, nabízený systém má za stejné období umožnit vyřešení až 1500 přestupků.
V souladu se zákonem
Provoz tohoto systému je podle Hynka v souladu se zákonem. „Zařízení provozuje a výstupy z něj zpracovává městská policie. Zjištěný přestupek řeší ve správním řízení odbor dopravy městského úřadu. Přístup k osobním údajům jednotlivých řidičů mají pouze pověření pracovníci úřadu. Tento postup vyhovuje platné právní úpravě,“ vysvětluje Hynek.
Autoři projektu oslovili všech 205 obcí s rozšířenou působností a v současné době jednají o jeho instalaci přibližně s polovinou z nich. Několik obcí již systém využívá. „Například v Prostějově projekt přinesl snížení počtu přestupků na křižovatce ulic Vápenická a Kostelecká. Posílil rovněž bezpečnost osob,“ popisuje výhody projektu jeho mluvčí.
Soukromníci měří v desítkách měst
Měst a obcí, kde měří rychlost a kontrolují třeba i průjezdy křižovatky na červenou, jsou již desítky. Tam, kde soukromé firmy pouze zapůjčují měřicí přístroje městské policii a ta vyhodnocuje záběry kamer, je podle názoru ministerstva dopravy všechno v pořádku. Pokud však výsledky měření vyhodnocuje soukromá firma, nastává problém. „Podklady pořízené soukromým radarem nemohou být použity pro správní řízení. Jinými slovy, data z takového radaru jsou pro obec neupotřebitelná,“ upozorňuje zástupkyně ministerstva dopravy Ivana Jelínková.
Stejný názor má i ministerstvo vnitra, které dohlíží na pravomoce obcí. „Fotografovat řidiče je zásah do soukromí. Obec si »koleduje« o žalobu na ochranu osobnosti,“ zní stanovisko tohoto rezortu. Obce si jsou jistých rizik vědomy. Na druhou stranu jim spolupráce se soukromými firmami ulehčuje administrativu, na niž by musely přibírat nové lidi.
Ambiciózní hradecký projekt
Zřejmě největší projekt spolupráce města a soukromé firmy na sledování dopravních přestupků chystají v Hradci Králové. Zde mají v brzké době desítky radarů hlídat nejen rychlost, ale i jízdu na červenou. Přímo v zadávacích podmínkách veřejné soutěže přitom stojí, že firma, která se přihlásí, musí umět zvládnout vše. Tedy nejen měřit, ale zpracovat i veškeré papírování a dokonce i vymáhat nezaplacené pokuty.
Za službu zaplatí město 700 milionů za čtyři roky. Na pokutách by ale mělo vybrat dvojnásobek. „Nechávali jsme to posoudit mnoha právníky a žádné námitky nebyly,“ říká mluvčí magistrátu Václav Svoboda. Dodal ale zároveň, že magistrát na základě nedávného rozhodnutí soudu ještě záměr přehodnotí.
Čekání na zákon A jak je to s radary v jiném městě? Ve středočeském Mělníku nadále měří rychlost radar soukromé firmy, který denně nachytá desítky řidičů nerespektujících sníženou rychlost v blízkosti železničního přejezdu. Soukromá firma poskytuje záznamy přímo místní radnici, ta vyměří pokutu a 60 procent z ní zaplatí soukromé firmě. Je to tedy zisk jak pro město, tak pro firmu. Mělničtí radní připouštějí, že tento systém není v souladu s rozhodnutím hradeckého krajského soudu. Jsou ale přesvědčeni, že jednají správně. Mělník tak stejně jako řada dalších měst spoléhá spíše na nejasnost výkladu platné- ho zákona. Ten má v brzké době sjednotit Nejvyšší správní soud. Jasno ale zřejmě přinese až nová úprava zákona, která má platit nejdříve během příštího roku, pokud se na ní shodne nejprve vláda a následně parlament. Precedent v hradci**
Snahu o změnu zákona vyvolalo rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové v případu muže, který projel obec na Trutnovsku téměř sedmdesátikilometrovou rychlostí. Radnice na základě fotografie z pevného radaru smluvní soukromé firmy rozhodla o trestu. Řidič se ale obrátil na soud a uspěl. Firma totiž podle soudu nesmí schraňovat osobní údaje, tedy ani podobenku člověka za volantem. Navíc obec nemůže sjednat na postihování řidičů firmu,která dostává podíl z vybraných pokut, a tudíž má zájem na tom, aby se jich vybralo co nejvíce.