„Česká pošta navázala přímou spolupráci s internetovou obchodní platformou Aliexpress. Během připravované slevové akce 11. 11. doručí desítky tisíc zásilek e-shopu pro české zákazníky. Balíčky budou odeslány přes speciální celní překladiště v Belgii, a dostanou se tak k zákazníkům rychleji, typicky do dvou týdnů od objednání.“ Tolik tisková zpráva státního podniku z 9. listopadu loňského roku, o níž informovala řada médií včetně Cnews.cz (stejně jako Euro.cz je vydává společnost Internet Info).
Z webu České pošty zpráva mezitím potichu zmizela, přestože odkaz na ni zůstal na Twitteru a lze ji stále dohledat na serverech třetích stran. V doslovném znění jsme ji objevili na Parlamentních listech. Jedno z možných vysvětlení takového postupu se nabízí. Realita měla do slibovaných dvou týdnů daleko. Na sociálních sítích se množily nespokojené ohlasy zákazníků, kteří svůj balíček vyhlíželi mnohem déle. A v některých případech dokonce marně.
Redakce Euro.cz shromáždila sledovací záznamy několika zásilek, odeslaných od různých prodejců z Alixpresu v období od poloviny října od poloviny listopadu. Jedna z nich byla podaná 16. 11. Koncovému příjemci ji Česká pošta doručila 13. 1., tedy bez čtyř dnů za dva měsíce. Už 23. 11. byl přitom balíček proclen a o den později ho systém eviduje v ČR. Česká pošta tedy potřebovala sedm týdnů k tomu, aby ho doručila z celnice adresátovi.
Nebo jiný příklad. Zásilka podaná 27. 10., do České republiky dorazila 7. listopadu. Adresát byl o možnosti vyzvednout si ji na místní poště informován ve třetím lednovém týdnu, tedy téměř tři měsíce poté, co balíček převzal dopravce v Číně. A do třetice všeho dobrého. Zásilka odeslaná 21. listopadu, do ČR podle sledovacích záznamů dorazila i v předvánočním shonu už za osm dní – a od té doby se po ní slehla zem.
Že to jde i jinak, dokazuje osobní zkušenost autora textu z letošního ledna. Zásilku podanou v kontinentální Číně 20. ledna převzal od doručovatele služby DHL Express 22. ledna – tedy zhruba 48 hodin od odeslání. Šlo o expresní dodání s cenou přepravy 25 USD (zhruba 540 Kč), nikoliv tedy o službu přímo srovnatelnou se standardním doručením, jaké pro Aliexpres v České republice zajišťuje Česká pošta. Přesto se jen obtížně bráníme dojmu, že rozdíl mezi standardní přepravou v režii české a expresní v režii německé (DHL patří do skupiny Deutsche Post) pošty by v ideálním případě mohl být o něco menší než dva měsíce. Tím spíš, že v případech, jejichž historii má Euro.cz k dispozici, vzniklo zpoždění vždy až v cílové zemi.
Obrátili jsme se na tiskové oddělení České pošty se žádostí o shrnutí spolupráce s Aliexpresem a o informaci, o kolik se dodávky urychlily. Chtěli jsme také vědět, kde se mohly opožděné zásilky zatoulat, jaké mechanismy má pošta zavedeny, aby k podobným případům nedocházelo, a zda si podnik sám vede interní statistiky rychlosti doručení, šetří případy velkých zpoždění a přijímá opatření k nápravě.
Pošta na naše dotazy zareagovala za čtyři pracovní dny a po urgenci rozsáhlým, ale obecným prohlášením, které konkrétní odpovědi na naše otázky nepřineslo. „Česká pošta uzavřela smlouvu se společností Aliexpress. Díky této spolupráci dojde v budoucnu ke dvěma klíčovým efektům, které zvýší komfort zákazníků v České republice,“ napsal manažer tiskového útvaru a PR České pošty Matyáš Vitík – čtvrt roku potom, co stejný podnik veřejně sliboval doručení zásilek z listopadového Black Friday „typicky do dvou týdnů“. Pravda je, že v podzimní tiskové zprávě nebylo výslovně uvedeno, k listopadu kterého roku se příslib rychlejšího doručení vztahuje…
„Společným cílem České pošty a Aliexpressu je stav, kdy zásilky budou při vstupu do evropského prostoru zpracovány v celním řízením v meziskladu v Belgii. Pro koncového zákazníka to bude znamenat, že při dodání již nebude muset sám nebo v zastoupení Českou poštou absolvovat celní řízení. To proběhne bez jeho přítomnosti v Belgii,“ zopakoval Vitík v budoucím čase sliby, které pošta původně zmiňovala už v souvislosti s listopadovým Black Friday.
„My nic, to oni“
Na dotazy ohledně řízení kvality doručovacích služeb reagoval mluvčí po opakovaných urgencích strohým prohlášením: „Interní postupy při řešení problémů v logistice máme, včetně sledování kvality doručování.“ Vinu za zpoždění na straně České pošty pak výslovně odmítá: „Pokud některé zásilky nebyly dodány včas, bylo to způsobené omezenými přepravními kapacitami v mezinárodní přepravě. Česká pošta je zodpovědná za finální dodání zásilky.“ Ve všech výše popsaných případech nicméně mezinárodní přeprava navzdory omezeným kapacitám zvládla svou roli se ctí, problém nastal až v České republice.
Vitík tento rozpor ani na přímý dotaz nevysvětlil s odkazem na to, že bez podacích čísel nelze zjistit, kde konkrétně vznikl problém. My jsme ale k jejich poskytnutí neviděli důvod. Nezjišťovali jsme osud konkrétních zásilek, zajímaly nás výsledky v listopadu oznámené spolupráce a kontrolní mechanismy, které mají předcházet velkému zpoždění či ztrátám zásilek. „V tuto chvíli nevím, jestli k nějakému zpoždění vůbec došlo,“ naznačil místo konkrétní odpovědi manažer tiskového útvaru České pošty, že jsme si popsané případy vymysleli.