Sdílená ekonomika má další hit: startup Roadie chce etablovaným kurýrním službám provést totéž, co Uber taxikářům
Chcete-li poslat balík z jednoho konce Spojených států na druhý, nejlevnější, nejrychlejší a nejbezpečnější způsob je zanést ho do nejbližší restaurace rychlého občerstvení Waffle House. Tak si to alespoň představuje Marc Gorlin, zakladatel firmy Roadie, dalšího hráče na poli sdílené ekonomiky. Podobně jako aplikace Airbnb narušila běh hotelnictví a Uber leze do zelí taxikářům po celém světě, chce Gorlinova firma pro sebe získat část trhu s doručováním zásilek, který jen ve Spojených státech ročně utrží devadesát miliard dolarů.
Základní myšlenka je jednoduchá. „V každou chvíli, na kterou si vzpomenete, někdo někam jede docela prázdným autem,“ řekl Gorlin listu Atlanta Business Chronicle, který o jeho firmě začal psát letos v lednu jako první. „Pokud dokážete toho provozu nějak využít, máte větší distribuční síť, než mají FedEx, UPS a pošta dohromady.“ Renomovaní investoři Služba má probíhat tak, že když chcete doručit balík a pošta vám přijde příliš konvenční, pomalá, nejistá či drahá, obrátíte se pomocí počítačové aplikace na nejbližšího řidiče, který jede vaším směrem. Předáte mu balík, on jej odveze na místo určení. Na své si přijdete vy, adresát i řidič.
Ta myšlenka se Gorlinovi zalíbila natolik, že kvůli ní opustil svoji prosperující firmu Kabbage, jež se zabývá poskytováním nebankovních úvěrů netradičním byznysům.
Co víc, dokázal přesvědčit několik renomovaných byznysmenů natolik, že mu letos v lednu poskytli celkem deset milionů dolarů. Jsou mezi nimi šéf Googlu Eric Schmidt; Warren Stephens, majitel investiční banky Stephens Inc.; Alan Schwartz, šéf představenstva finanční firmy Guggenheim Partners; Jim McKelvey, spoluzakladatel firmy Square, která umožnuje mobilní platby kreditní kartou; a guru online bezpečnosti Tom Noonan.
V praxi však má Roadie složitější roli než Uber. Zaprvé má při přepravě zásilek na krátké vzdálenosti silnou konkurenci ve spoustě lokálních kurýrních služeb, zatímco trh s doručováním na velké vzdálenosti pevně drží zmiňovaná trojice: pošta U. S. Postal Service a soukromé firmy Federal Express a United Parcel Service. Zadruhé přeprava balíku s sebou nese rizika obtížněji kontrolovatelná než přeprava zákazníka samotného. Řidič například musí balík vyfotografovat nejprve s odesílatelem a poté znovu s adresátem; to má zmenšovat riziko poškození zásilky. Konečně zatřetí je sice pravda, že někdo pořád někam jezdí, ale najděte na lusknutí prstem někoho, kdo jede z Mariánských Lázní do Šumperka. Waffle House Posledně jmenovaný oříšek má pomoci rozlousknout spolupráce s řetězcem Waffle House, což je restaurační síť. Spolupráce má fungovat tak, že vy odnesete svůj balík do nejbližší restaurace, odkud jej řidič převezme a doveze do restaurace nejbližší adresátovi.
Potíž je samozřejmě v tom, že takový byznys může výborně fungovat v Atlantě, kde má Waffle House na stovku podniků; po celých Státech jich ale provozuje „jenom“ 1750; pro srovnání McDonald’s jich na území USA má 14 tisíc. V polovině států Unie nemá Waffle House jedinou restauraci. Pro Roadie tak je spolupráce s tímto řetězcem přinejlepším částečným, lokálně omezeným řešením.
Roadie a Waffle House v číslech
1 dolar z každé zakázky zaplatí řidiči firmy Roadie na pojištění 12 až 200 dolarů stojí doručení jednoho balíku 20 procent ceny každé zakázky si ponechává firma Roadie
80 procent ceny zůstává řidiči 7500 lidí si do konce třetího únorového týdne stáhlo aplikaci
90 miliard dolarů ročně utrží jen v USA veškeré doručovací služby (z toho plus minus 70 miliard jde na účet U. S.
Postal Service) Zdroje: Wall Street Journal, Atlanta Business Chronicle, wikipedia.org, roadie.com
O autorovi| Daniel Deyl • deyl@mf.cz