Noblesse oblige, říkají Angličané, ačkoliv je to francouzský. A chtějí tím říct, že urozený původ zavazuje. Či přeneseně, že od lidí jistého postavení se očekává jistá úroveň vystupování a morálky. Jak ale učinit zadost tradicím a odkazu ctihodných předků, když doba klade zcela nové požadavky?
Rozšířit nabídku o SUV snad v očích nezasvěceného nevypadá jako hereze. Vždyť to dnes dělá každý. Když jste ale ta nejurozenější, nejnoblesnější a nejkonzervativnější značka automobilů na světě, je to jistý problém. Svědectvím budiž fakt, že společnost Rolls-Royce Motor Cars dlouho odmítala nazývat svůj připravovaný nový model zkratkou SUV.
Nakonec však v Goodwoodu kapitulovali před skutečností, že „high-bodied four by four Rolls-Royce“ (Rolls-Royce s vysokou stavbou karoserie a pohonem všech kol) není označení příliš praktické ke komunikaci ani srozumitelné pro zákazníky. Tohle je tedy Cullinan, první SUV značky Rolls-Royce, první Rolls-Royce s pohonem všech kol a také největší SUV, jaké si v Evropě můžete koupit.
Při délce 5,3 metru, rozvoru 3,3 metru a výšce 1,84 metru překonává vůz nazvaný po největším diamantu světa i takové giganty jako BMW X7 a Mercedes GLS.
Za svoje majestátní vzezření vděčí z podstatné části právě úctyhodným rozměrům.
O zbytek se pak postará tradiční designový sloh značky s rozlehlými svislými plochami, dlouhou kapotou a vertikální maskou chladiče (v poetickém názvosloví značky Pantheon grille). Cullinan není elegantní a určitě ne krásný, impozantnost mu však upřít nelze.
Tichá individualita
Technika je zde téměř podružná. Hliníková platforma Architecture of Luxury, dvěma turbodmychadly přeplňovaný dvanáctiválec 6,75 litru z produkce mateřského BMW ani podvozek se vzduchovým odpružením, aktivními stabilizátory a natáčením všech kol určitě nepatří k důvodům, proč se zákazník rozhodne zaplatit za toto mimořádné SUV sedm až deset milionů korun podle výbavy.
Samozřejmě bez DPH. Rolls-Royce dělá Rolls-Roycem síla značky; schopnost důstojného plutí, daná vysokou hmotností a velkorysým odhlučněním; a enormně široké možnosti individualizace, pokud jde o čalounění, dekorační obklady a výbavu. Ale také množství detailů, které více či méně subtilním způsobem akcentují aristokratický rodokmen značky.
Začíná to už ikonickou soškou Spirit of Ecstasy na masce. Pokračovat můžeme zavíráním všech dveří tlačítkem, ovládáním výdechů ventilace pomocí mechanických táhel či předvídatelnou chlazenou schránkou na šampaňské mezi zadními sedadly. Ta mohou být i sklopná, pokud hodláte ve svém Cullinanu převážet naplocho balený nábytek ze skandinávského řetězce vyhlášeného nízkými cenami. Rolls-Royce však nabízí také dvě samostatná, elektricky polohovatelná sedadla a přepážku oddělující prostor pro cestující od prostoru pro zavazadla. Ani ten není v Cullinanu úplně obyčejný. Můžete si do něj nechat zhotovit sadu rychle vyměnitelných kazet s vybavením pro různé volnočasové aktivity nebo pořídit rozkládací pikniková křesílka, z nichž potom můžete pozorovat romantický západ slunce či poddané při práci na vašem ropném vrtu.
Postavení zavazuje
Automobilka předpokládá, že první SUV k ní přivede řadu nových zákazníků, Cullinan však oslovuje i ty stávající. „Mnozí z našich zákazníků mají více vozů na různých místech. Phantom ve svém hlavním sídle, Dawn (kabriolet — pozn. red.) na Azurovém pobřeží a Cullinan třeba na zimní chatě ve Svatém Mořici,“ popisuje Frank Tiemann z Rolls-Royce. Postavení holt zavazuje. Třeba i k investicím do vozového parku. •
Rolls-Royce Cullinan
Pohon V12 6,75 l biturbo
Zrychlení (0-100 km/h)5,2 s
Maximální rychlost 250 km/h
Spotřeba 15,0 l/100 km
Rozměry 5341 x 2164 x 1835 mm
Zavazadlový prostor 600 l
Cena testovaného vozu přibližně 11,5 mil. Kč
Když SUV nestačí Značka Rolls-Royce platí za nejluxusnější mezi luxusními. I u ní je však luxus výrazně odstupňován. Absolutním vrcholem v nabídce je limuzína Phantom. Svezli jsme se rovnou v šest metrů dlouhé variantě EWB (prodloužený rozvor) s paketem Privacy Suite. Když se člověk utrmácený celodenním vykořisťováním konečně svalí na pravé zadní sedadlo, samozřejmě nechce ještě koukat na proletariát na sedadle řidiče. Proto je prostor zadních sedadel oddělen pevnou přepážkou se sklem, které lze stiskem tlačítka zneprůhlednit. Když stisknete jiné tlačítko, řidič vás ani neuslyší. Pocit dokonalého oddělení od okolního světa dotvoří elektricky ovládané okenní rolety. Pak už je jen na vás, zda si v téměř naprostém tichu (ve Phantomu je 130 kilogramů odhlučňovacích materiálů) a komfortu otevřete Krug 1928 a budete se věnovat společnosti na vedlejším sedadle, nebo využijete klid k plánování odstrašující likvidace politických protivníků vašeho režimu. Účet za takový komfort? Rolls-Royce nerad komunikuje přesné ceny. Když se musíte ptát… znáte to. Phantom EWB s paketem Privacy Suite však podle našich informací vyjde zhruba na 750 tisíc eur, tedy necelých dvacet milionů korun. Bez DPH.
O autorovi| Jiří Červenka, cervenka@mf.cz