Co se studenti managementu mohou naučit z televize
V devadesátých letech se absolventi vysokoškolských manažerských studií pohybovali po celém světě jako páni tvorstva. Vyzbrojeni prezentacemi v Powerpointu a červenými diplomy zdánlivě nemohli narazit na problém, který by nedokázali vyřešit. Nyní si tuto vizi přetočte rychle kupředu k poslední verzi televizní reality show. The Apprentice (Učeň), seriál “ze života” vysílaný NBC, představuje mladé byznysmenky nelítostně bojující o úspěch se stejně starými byznysmeny. Stačí si jen vzpomenout na seriál Survivor (Přežít) a představit si jeho protagonisty v modelech od Armaniho. Zde však ten, kdo vydrží, vyhrává – a to se podržte – plat vyjádřený šestimístnou číslicí a roční pracovní smlouvu s developerskou firmou Donalda Trumpa.
V této verzi reality vypadají ženy víceméně jako bohyně sexu a muži jsou většinou naleštění do zrcadlového lesku. To je ještě realistické. The Apprentice však nabízí poměrně syrový pohled na život v často nehostinných zákoutích amerických podnikových sfér. Jen si všimněte některých komentářů diváků, které se seriálu týkají. “Skoro to tne do živého,” zní jeden a další se přidává, “To je realita, které všichni rozumíme.”
Studenti managementu, zavřete učebnice, pohodlně se usaďte a zapněte si televizi. Nový pořad vám dá lekci o věcech, které se z vašich případových studií o vedení podřízených sotva naučíte:
REALITA č. 1: Navzdory všem osvíceným řečem o týmové práci, když jde do tuhého, lidé často chrání sami sebe a snaží se z vlastních omylů obviňovat druhé. Jasně, ve skutečnosti to nemusí být tak zřejmé. Otevřené hádky a rány pod pás, které ukazuje seriál, by ve skutečném světě možná nestačily k tomu, aby někdo dostal padáka. Ale ty vychytralé machinace a nekonečné intriky účastníků ve snaze brojit proti nápadům kolegů, aby si zachránili vlastní kůži – to je nanejvýš skutečné. Poučení: Vždy si kryjte záda.
REALITA č. 2: Říkejte tomu třeba úvodní kurs marketingu v úpravě Donalda Trumpa. To, co podněcuje spotřebitele ke koupi, není kvalita. Ve světě posedlém celebritami je důležité být veřejnosti na očích. Jak jinak vysvětlit, proč by se někteří – již úspěšní – soutěžící ponižovali před dvaceti miliony diváků? A proč by společnost Deutsch, jedna z nejpřednějších obchodních firem ve svém oboru, propůjčovala své jméno a dobrou pověst senzacechtivé show, jako je The Apprentice? Poučení: Žádná reklama není špatná.
REALITA č. 3: Myslíte, že po třech desetiletích úsilí o zlepšení rovnoprávnosti mezi muži a ženami byla sexualita vykázána z pracoviště? Zamyslete se ještě jednou. V touze po vítězství ženy dosud spoléhají na něco mnohem přízemnějšího než na svou inteligenci. V prvním dílu zvýší prodej limonády polibky, které rozdávají zákazníkům, zatímco ve druhém tým mužů porazí díky sexuálně vyzývavějšímu návrhu reklamy. Důkaz: šéfovi reklamního oddělení předvedou svou prezentaci v přiléhavých kostýmcích letušek. Není divu, že muži neměli šanci. Poučení: Sexuální náboj skutečně prodává (pokud by na to někdo náhodou zapomněl).
The Apprentice je působivou a zábavnou show díky tomu, že jako křivé zrcadlo odráží a karikuje svět byznysu. Všechno je trochu zdeformované, ale člověk to velmi dobře poznává. Neodcházejte z manažerské školy, ale seriál sledujte. Možná se naučíte něčemu stejně podstatnému.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Hana Synková, www.LangPal.com