Spotřební družstva
PRAHA (flp) - Podobně jako u obchodních řetězců, probíhá určitá míra koncentrace obchodní činnosti i u spotřebních družstev. Tvrdí to analytik magazínu Moderní obchod Tomáš Hájek. Obchody, které většinou nesou jméno Konzum či Jednota, reprezentují v českém obchodě něco přes čtyři procenta maloobchodu, a jak říká Hájek, jejich význam v lokalitách malých měst a obcí je mnohonásobně větší.
Spotřební družstva spolupracují nejen v oblasti nákupu a marketingu; společně i investují. Jejich činnost zastřešuje Svaz českých a moravských spotřebních družstev (SČMDS). Hlavní nákupní centrály družstevníků jsou Coop Centrum a Coop Morava. Souhrnná hodnota jejich centrálního nákupu loni dosáhla patnácti miliard korun.
Největší z malých
Pořadí Firma, sídlo obrat (mld. korun)
1. Jednota České Budějovice 2,13
2. Konzum Ústí nad Orlicí 1,44
3. Jednota Opava 1,36
4. ZKD Sušice 1,20
5. Jednota Mikulov 1,10
Pramen: SČMDS, Moderní obchod