Pro prodejce nových automobilů je z posledních devíti let letošní rok ten nejhorší. Zájem o osobní vozy na českém trhu klesl do konce října oproti loňsku o 12,7 procenta, a přestože lehká užitková vozidla statistiky vylepšují, celkovému propadu trhu okolo šesti procent nezabránila. Pár automobilek se však snížený zájem nedotkl tolik jako ostatních a jednou z nich je Ford. Český importér je mezi zahraničními značkami zatím druhý za Volkswagenem, ale jeho generální ředitel Vladimír Vošický prohlašuje, že mu patří první příčka. O tom, jaké má k takovému tvrzení důvody, co je příčinou letošní nechuti lidí kupovat automobily a proč by mohl příští rok vypadat jinak, hovořil týdeník EURO se šéfem Ford Motor Company.
EURO: Máte odůvodnění pro své prohlášení, že Ford je v Česku importérem číslo jedna?
VOŠICKÝ: Statistika prodejů, kterou vydává Svaz dovozců automobilů (SDA), funguje tak, že každý dovozce stejně jako Škoda Auto řekne: My jsme v tom a tom měsíci prodali tolik a tolik vozů. Tento model se ale stává směšným v okamžiku, kdy některá z automobilek propadne nemoci třetího tisíciletí. Jako někdo podlehne hráčské vášni nebo drogám, jiný dává do statistik to, co by mohlo být, kdyby se vše vyvíjelo ideálně. To se jistě dělo i v minulých letech a letos to pouze dosáhlo extrému - hlavně u jedné značky, která se tím ani příliš netají. Patrné je to při porovnání statistik SDA s nově evidovanými vozy v centrálním registru. Centrální registr má bezpochyby nějakou chybovost, je ale docela zajímavé, že se chybovost týká zejména značek jednoho koncernu.
EURO: Od příštího roku by se měl způsob zpracování statistik změnit. Považujete nový model za lepší?
VOŠICKÝ: Za základ se použijí informace z centrálního registru nových vozů a každá značka upřesní, jaký byl na těchto prodejích podíl jednotlivých modelů. Nové řešení je bezpochyby lepší než to současné. Chci být optimistou a věřit, že všechny značky k tomu přistoupí tak, že nebudou výsledky z registru napadat. Zatím ještě nejsme ve fázi, kdy by byla statistika prodejů zcela nezávislá na vstupu výrobců a dovozců a zajišťoval by ji objektivnější orgán, jako je to ve většině zemí civilizovaného světa. K tomu, doufám, dospějeme od roku 2006, kdy tyto údaje již nebudou náchylné k manipulaci vůbec.
EURO: Co považujete za příčiny letošních nízkých prodejů?
VOŠICKÝ: Důvody jsou podle mého názoru tři. Jednak zákazníky, kteří v minulých dvou třech letech naletěli na takzvané lákavé nabídky, odradily špatné zkušenosti s nákupem nového automobilu. Druhým důvodem je, že lidé dlouho spekulovali, že když ještě chvíli počkají, vše bude krásnější, lacinější a obloha bude modrá a sluníčko navždy svítit. Ukazuje se ale, že to tak není. Pokud se podíváme na vývoj cen automobilů od 1. května, většina značek nemá příliš prostoru tlačit ceny dolů v porovnání s jejich úrovní v Evropské unii. Posledním důvodem je možná i zmiňovaná netransparentnost statistik. Trh je ze strany prodejců a dovozců mapován špatně, a tím pádem strategie některých značek mohou odpovídat číslům, která byla k dispozici, ale protože ta čísla nebyla zcela pravdivá, strategie nefungovala podle očekávání.
EURO: Nakolik hluboký je letos pokles, vezmou-li se v úvahu údaje o registrovaných vozech?
VOŠICKÝ: Myslím si, že u osobních vozů je za letošní rok skutečný propad u osobních vozů kolem dvaceti procent. Přesné číslo ale bude známo na konci roku, kdy svaz ohlásí celkový výsledek po značkách z centrálního registru, aby bylo možné čísla příštího roku porovnávat s letoškem.
EURO: Jaký bude finanční výsledek Fordu v tuzemsku za letošní rok?
VOŠICKÝ: Kladný.
EURO: Proč nezveřejňujete zisk či ztrátu za Česko?
VOŠICKÝ: Rozhodnutí celosvětového centra Ford Motor Company je, že se nevykazují výsledky po jednotlivých zemích, ale po segmentech. A to akceptujeme stejně jako to, že ovál Fordu je modrý.
EURO: Představení nového Focusu se chystá na počátek března. Uvedete v příštím roce na český trh další modely ?
VOŠICKÝ: Nový Focus se začal prodávat již nyní, i když to není vidět. Je to třetí model, který uvádíme na trh potichu, naučíme se pracovat s vozem i se zákazníky a připravíme se na všechny možné otázky. Velké představení chystáme opravdu počátkem března a bude spojeno s rozsáhlou reklamní kampaní. Kromě Focusu přijde sportovnější verze Fiesty, ještě koncem tohoto roku se objeví off-road Maverick.
EURO: Kolik do kampaně na Focus vložíte prostředků?
VOŠICKÝ: Přesnou částku zatím ještě nevíme, ale určitě bude minimálně dvouciferná a v milionech.
EURO: Předpokládáte, že se situace příští rok zlepší?
VOŠICKÝ: Když člověk sleduje základní ukazatele, jak si stojí Česká republika, zjistí, že je na tom poměrně dobře. Analýzy důvěry podnikatelů nebo jednotlivců v budoucnost však vypadají poněkud zamlženě. Letošní rok znamenal v tomto směru příkrý rozpor: ekonomika si stojí lépe, než si obyvatelstvo a podnikatelská sféra myslí. To se potom samozřejmě projevilo i na oddalování investic do nových automobilů. Domnívám se, že v příštím roce se rozpor zmírní a lidé začnou české ekonomice trochu víc věřit. A to se potom projeví i ve větším utrácení za nové vozy. Odhadujeme, že si trh polepší zhruba o osm devět procent.