„Země se budou nadále snažit vměšovat se a s těmito problémy se budeme setkávat,“ řekl Zuckerberg BBC, která v této souvislosti zmiňuje Rusko, Írán a Čínu. „Ale od roku 2016 jsme se hodně naučili a já pevně věřím, že budeme schopni ochránit integritu nadcházejících voleb,“ pokračoval zakladatel Facebooku.
V době minulých voleb podle něj byla stejnojmenná sociální síť „pozadu“, pokud jde o boj proti vládami podporovaným snahám zasahovat do demokratických procesů v jiných zemích. Rok 2016 a konkrétně tehdejší předvolební kampaň v USA jsou v této souvislosti považovány za zlomovou událost, která naplno ukázala úskalí spojená s rolí sociálních sítí ve veřejné debatě. Pracovníci Facebooku i Twitteru od té doby pravidelně odstraňují sítě podvodných účtů a stránek, často s vazbami právě na Rusko a Írán.
Ačkoli Zuckerberg nyní ujišťuje o připravenosti jeho platformy, loni v létě upozorňoval, že možnosti jeho firmy jsou ve zmíněných „závodech ve zbrojení“ omezené. „Jakožto soukromá společnost nemáme prostředky na to, abychom donutili ruskou vládu přestat,“ řekl na konferenci v Coloradu. Navíc mnozí analytici do budoucna za větší hrozbu než zahraniční vlivové operace považují dezinformační kampaně domácích hráčů včetně samotných kandidátů a jejich štábů.
Setkali jste se na facebooku v souvislosti s koronavirem s nějakými fake news?
Sociální sítě včetně Facebooku se aktuálně potýkají také s vlnou dezinformací spojených s nemocí covid-19. Facebook na začátku března oznámil, že se snaží zastavit šíření „hoaxů a nebezpečných dezinformací“ spojených s probíhající pandemií.
„Například, když někdo říká, že něco je potvrzeným lékem na virus, ačkoli tomu tak ve skutečnosti není, odstraníme to,“ řekl Zuckerberg BBC. Správci Facebooku ovšem nepotlačují jen sdělení, která mohou vést k "bezprostřední tělesné újmě“. V méně závažných případech opatřují příspěvky speciálním upozorněním.
„Spolupracujeme s nezávislými ověřovateli faktů. Ti od začátku šíření covidu vydali 7500 hlášení o dezinformacích, které vedly k umístění 50 milionů varovných štítků k příspěvkům,“ popsal proces šéf Facebooku. „Víme, že (varování) jsou efektivní, protože v 95 procentech případů uživatelé obsah s varovným označením neotevřou,“ řekl Zuckerberg.