* Rádi bychom v reklamě v regionálním deníku využili fotku našeho šéfa s ministrem, s kterým se setkal během nedávného večírku pořádaného Hospodářskou komorou. Fotil ji zaměstnanec naší firmy. Bylo by to jako tak na 1/3 plochy inzerátu, k tomu jinak běžný reklamní text a pod fotkou popisek „Jednatel společnosti XY při setkání s ministrem XY.
Rádi bychom v reklamě v regionálním deníku využili fotku našeho šéfa s ministrem, s kterým se setkal během nedávného večírku pořádaného Hospodářskou komorou. Fotil ji zaměstnanec naší firmy. Bylo by to jako tak na 1/3 plochy inzerátu, k tomu jinak běžný reklamní text a pod fotkou popisek „Jednatel společnosti XY při setkání s ministrem XY.“ Je to možné? Nebo musíme pana ministra požádat o svolení?
Karel Kratochvíl
Odpověď pro vás zřejmě bude zklamáním. Využít pro reklamní účely fotografii pana ministra (nebo kohokoli jiného) bez jeho výslovného souhlasu není možné.
Právo k podobizně a obrazovým snímkům upravuje § 12 občanského zákoníku (č. 40/1964 Sb.) v rámci takzvaného práva na ochranu osobnosti. Podle uvedeného ustanovení lze podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy fyzické osoby (nebo jejích projevů osobní povahy) pořídit a použít zásadně jen s jejím svolením. Použitím se samozřejmě rozumí též zveřejnění, tedy otištění ve veřejně šířené tiskovině.
Výjimka platí pouze pro použití k účelům vědeckým, uměleckým a zpravodajským. Tam je užití možné i bez souhlasu. I v takovém případě však musí být šetřeny oprávněné zájmy dotčené (vyobrazené) osoby.
Je zřejmé, že reklama - jakkoli kvalitně či umělecky vyvedená - nespadá do žádné z vyjmenovaných oblastí „volného“ použití. Proto užití podobizny (obrazového snímku) pro tento účel je možné jen se souhlasem vyobrazených osob. A ten je zpravidla udělován jen za odměnu. Ostatně právě odtud plynou příjmy například profesionálních modelek. Je logické, že pokud někdo hodlá ke svému hospodářskému prospěchu využít jiné osoby (byť jen v podobě obrázku), měl by požádat o svolení a měl by být připraven za tuto „službu“ také zaplatit odpovídající protihodnotu.
Závěrem lze zmínit, že podobný snímek ze společenské akce může najít své uplatnění spíše v rámci takzvaných public relations aktivit (PR) než v klasické reklamě. Pokud by šlo o doprovodnou fotografii ke zpravodajské informaci o konání a průběhu dotyčné akce, pak by její zveřejnění bylo možné i bez zvláštního souhlasu. A to například s vámi zmiňovaným popiskem nebo i delším doprovodným textem. Hrazdira Kalužík Douděra Wenzl advokátní kancelář, Praha