Klienti hledí při výběru povinného ručení jen na cenu, což by se jim mohlo tragicky vymstít, říká ředitelka divize pojištění průmyslu Slavia pojišťovny
Již od roku 1868 se Slavia pojišťovna profilovala jako pojišťovna pro občany, drobné živnostníky, podnikatele a dnes již také pro velké průmyslové firmy a holdingy. „Významnou část, alespoň co se týče objemů, zaujímá Slavia pojišťovna v oblasti povinné a neodkladné zdravotní péče cizinců. Velmi aktivně rozšiřujeme působení v oblasti povinného ručení a v neposlední řadě pojištění průmyslu,“ říká ředitelka divize pojištění průmyslu Martina Traganová.
* Zmiňujete povinné ručení. Co říkáte na probíhající cenovou válku?
Je to pravda, ale to téma je ještě mnohem obsáhlejší. Povinné ručení je dáno zákonem, který ale příliš nedefinuje limity pojistného plnění. Jsou sice stanovené hranice, ale lidé si je příliš neuvědomují a nepřikládají jim význam. Za posledních deset let se například inflace na pojistných škodách na zdraví zvýšila o 168 procent. Samotný počet automobilových nehod se naštěstí velmi pomalu snižuje a dnes způsobí nehodu průměrně čtyři automobily ze sta. Následkem jsou však stále větší škody. Dříve byla nehodovost mnohem vyšší, nehody však často končily poškozením blatníku nebo plotu. Dnes naštěstí i více lidí přežije, to je velmi pozitivní, ale na druhou stranu narůstají trvalé následky. V ten okamžik je z povinného ručení relevantní onen limit za lomítkem, z kterého se kryjí náklady za poškození zdraví. To znamená, léčba postiženého člověka nebo jeho rehabilitace a doživotní renta odvozená od jeho průměrné mzdy. V okamžiku, kdy vstoupí v platnost nový Občanský zákoník, půjde i o věci dnes běžně platné v zahraničí – z povinného ručení budeme hradit třeba i úpravu domu, pokud si v něm oběť dopravní nehody bude muset zavést bezbariérový přístup.
* To si asi málokdo uvědomuje, když si nechává pojistit auto.
Přesně tak. Většinou mají klienti na paměti jen to, aby bylo pojištění co nejlevnější.
Přitom statistiky tady mluví jasně. V období kolem roku 2000 byla průměrná škoda na zdraví u automobilové nehody 150 tisíc korun, v letech 2009 až 2011 to bylo již 450 tisíc. To je skutečně dramatický nárůst.
* Nedávno měl skončit poslední monopol na trhu, povinné pojištění proti pracovním úrazům a nemoci z povolání…
Bohužel, prezident republiky v posledních dnech podepsal odložení účinnosti zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců. V tuto chvíli tedy může ze zákona tento druh pojištění poskytovat stále pouze Česká pojišťovna a Kooperativa. Čekáme na nový návrh zákona, který by otevřel systém také pro ostatní komerční pojišťovny. Tím by na trh nastoupila konkurence, z čehož by profitovali jak zaměstnavatelé, díky systému malusů a bonusů, tak především zaměstnanci. Představte si, že existují dvě stavební společnosti, obě odvádějí z platů zaměstnanců stejné procento na pojištění. První společnost dělá veškerá bezpečnostní opatření v zájmu zdraví svých lidí, druhé společnosti je to úplně jedno. Pokud by byl monopol zrušen, druhé společnosti by se pojištění výrazně zdražilo, jelikož pojišťovny by zohlednily fakt, že pro bezpečnost svých zaměstnanců nic nedělá. Velmi jednoduchou formou by tak vznikl tlak na péči o zaměstnance, co se týče bezpečnosti.
* Jak se vás dotýká už delší dobu přetřásaná otázka pojišťovacích zprostředkovatelů?
To je velké téma u životního pojištění. Slavia pojišťovna je neživotní pojišťovnou, životní pojištění nenabízíme, nicméně i nás se pochopitelně toto téma týká. Myslím, že podobně jako u všech ostatních profesí je i v případě makléřů nutné rozlišovat mezi kvalifikovaným odborníkem a neprofesionálem.
Absence dostatečné kvalifikace makléřů byla poměrně značným problémem, a to především s ohledem na skutečnost, že v ně klienti vkládají velkou důvěru a očekávají, že jim poradí nezávazně a odborně. V tomto směru proběhlo v minulosti několik kauz, přesto si myslím – a pramení to z mé zkušenosti – že na trhu je velké množství schopných a odborně zdatných pojišťovacích zprostředkovatelů.
* A jak je to v případě Slavia pojišťovny?
Slavia pojišťovna je z 95 procent makléřská. V rámci pojištění podnikání a průmyslu funguje tento typ sjednávání na plošné bázi. Případy pojištění společností, firem a průmyslových celků jsou velmi komplexní a náročné. Klienti samotní je sice mohou zvládnout sami, ale zpravidla k tomu musejí vynaložit nadměrné úsilí. Proto se jim vyplatí využít služeb odborníka, tedy makléře. Ten je schopen posoudit pojistné podmínky, zná situaci na trhu a v neposlední řadě ceny. Ne vždy totiž dostane klient za stejnou cenu totéž.
V tomto ohledu mají makléři svůj velký smysl a jsou pro klienta přínosem. l
O autorovi| Tomáš Plhoň • plhon@mf.cz