Unie malých a středních podniků a Sdružení podnikatelů a živnostníků chtějí upozornit na nerovné postavení malých prodejců oproti velkým nadnárodním řetězcům provozujícím supermarkety a hypermarkety. Začínají se objevovat případy, kdy supermarkety zjistí, že podnikání v daném místě není dostatečně výhodné.
Unie malých a středních podniků a Sdružení podnikatelů a živnostníků chtějí upozornit na nerovné postavení malých prodejců oproti velkým nadnárodním řetězcům provozujícím supermarkety a hypermarkety.
Začínají se objevovat případy, kdy supermarkety zjistí, že podnikání v daném místě není dostatečně výhodné. Jenže již postavenou plechovou krabici nemají komu prodat a daná obec má najednou o problém navíc. Přichází tak naprosto zřejmé varování, aby obce důkladně promýšlely územní plán. A to právě v době, kdy řetězce začínají vstupovat do řádově menších měst než dříve. Unie malých a středních podniků a Sdružení podnikatelů a živnostníků vyzývá příslušné zastupitele, aby při rozhodování o povolení stavby brali v potaz námitky místních obyvatel. V menších městech je totiž výstavba předimenzovaných prodejen ještě riskantnější.
Zatímco malí podnikatelé musí pracně řešit hromady předpisů, s dostatkem peněz se řetězcům Zdá se navíc, že supermarkety mají také negativní dopady na nezaměstnanost. Podle Otakara Svobody, předsedy Společenstva mlynářů a pekařů, je dalším statisticky prokázaným ukazatelem skutečnost, že jedno pracovní místo vytvořené v supermarketu zlikviduje 20 až 40 pracovních míst okolo sebe, a to především v oblasti malého a středního podnikání. Supermarkety často upřednostňují zahraniční dodavatele před českými i při stejné kvalitě výrobku, zároveň jen nerady uznávají české certifikáty kvality. K tomu připočtěme jejich nátlakové jednání z pozice síly.
Dostáváme neradostný obrázek krachujících podnikatelů na jedné straně a chátrajících železobetonových kolosů hyzdících obytné zóny na straně druhé. Tomu by se ale volení zástupci obyvatel měli snažit zabránit.
otvírá v podstatě jakékoliv místo. Mění se územní plány a neberou se v potaz skutečné potřeby obyvatel, kteří mnohdy o supermarket nestojí.
Chceme upozornit také na samotný prodej supermarketů. Úředníci, kteří jsou hodnoceni systémem „počet zářezů“, preferují velký počet kontrol u malých podnikatelů, zatímco nadnárodní řetězce zůstávají stranou zájmu. Kontroly supermarketů nadnárodních řetězců přišly až po skandálu s prodejem zkaženého masa. Otázkou je, jak dlouho odpovídající postup vydrží. V tomto ohledu je zarážející, že výrobci potravin čelí přísným hygienickým normám (což je jistě v pořádku), v oblasti přepravy, skladování a prodeje jsou však potraviny druhotně kontaminovány. Problém zviditelnil v souvislosti s nákazou listeriózy například případ výrobků z Madety, kdy nákaza vznikla během distribuční cesty do regálů řetězce Lidl.
Zajímají nás vaše názory! Jak se vám líbí současná podoba Profitu? Jaký je váš názor na konkrétní témata, o kterých píšeme? Čím by měla nová vláda začít zlepšení podnikatelského prostředí? Co vám komplikuje vaše podnikání a co vás naopak potěšilo? Pište nám na e-mail profit@profit.cz nebo reagujte přímo pod konkrétním článkem na www.profit.cz!