PRAHA (zao) - Špatná evidence softwaru v účetnictví může některé tuzemské firmy dostat do velkých problémů. Ze zkušeností organizace BSA, která sdružuje výrobce komerčního softwaru, je zřejmé, že společnosti se mohou dostat do konfliktu s finančním úřadem, pokud neevidují pořízený software jako drobný nehmotný majetek. „Účetní oddělení si totiž často chtějí ušetřit práci s inventarizací a celou hodnotu pořízeného softwaru zaúčtují rovnou do nákladů bez další evidence,“ vysvětluje mluvčí BSA Jan Hlaváč. Zároveň si však dávají měsíčně do nákladů desetitisícové výdaje na správu informační infrastruktury bez ohledu na to, zda se jedná o dlouhodobý nebo drobný nehmotný majetek. Tím dochází k zanesení účetnictví firmy doklady na údržbu něčeho, co účetně v podstatě neexistuje. Záleží pouze na správci daně, zda tyto nákladové položky uzná.
Firmám také činí problémy účetní doklady a licenční dokumentaci k pořízenému softwaru vůbec dohledat. Běžnou příčinou je kupříkladu skartování starých účetních dokladů k softwaru v době, kdy se programy stále ještě používají. „Pokud účetní doklady slouží i pro jiné účely, jsou firmy povinny uchovávat je po celou dobu užívání softwaru, byť z pohledu účetnictví mohou být už dávno vyřazené,“ dodal Hlaváč.