Menu Zavřít

Pozor na pančovaný benzin!

22. 11. 2004
Autor: Euro.cz

MOTOROVÁ PALIVA Tankujete podezřele levné palivo? Cenu mohly srazit nejen daňové podvody, ale také přimíchání nevhodného technického benzinu, jehož dovoz výrazně vzrostl. Zástupci největších tuzemských prodejců benzinu upozorňují: V Česku se vyskytují pumpy, u nichž lze benzin koupit za podezřele nízkou cenu.

MOTOROVÁ PALIVA Tankujete podezřele levné palivo? Cenu mohly srazit nejen daňové podvody, ale také přimíchání nevhodného technického benzinu, jehož dovoz výrazně vzrostl. Zástupci největších tuzemských prodejců benzinu upozorňují: V Česku se vyskytují pumpy, u nichž lze benzin koupit za podezřele nízkou cenu. Podezírají je, že se tam prodává nezdaněné palivo. „Ceny na hranici velkoobchodních cen z rafinérií ukazují, že tady nehraje roli jen rozdílná obchodní politika,“ tvrdí zástupci známých značek. NEZDANĚNÉ DOVOZY

Ceny u jednotlivých pump se liší. Co jejich výši ovlivňuje? Na prvním místě je to pochopitelně kupní síla obyvatel - v Praze je nejvyšší, na severní Moravě nejnižší. Jsou tu však i jiné důvody. „Na severní Moravě se množí dovozy nezdaněného benzinu z Polska,“ vysvětluje expert, který si z pochopitelných důvodů nepřál být jmenován. Podle jeho slov to funguje následovně: Dovozce složí u celního úřadu záruku platby spotřební daně z předpokládaného dovozu, deklaruje však mnohem nižší množství, než ve skutečnosti doveze. „Jen tak se může stát, že u některých pump na severní Moravě se prodává benzin levněji, než činí nákupní cena od obchodníků či z rafinerie,“ říká expert.

KAPKA TECHNICKÉHO

Pumpaři snižují cenu benzinu i dalším, možná ještě závažnějším podvodem: Míchají ho s technickým benzinem přímo v čerpací stanici. Někde už připravenou směs přivážejí přímo v cisternách. Tento staronový trik se u nás podle řady zdrojů stále více rozmáhá. Proč? Z technického benzinu se totiž od přijetí novely zákona o dani z přidané hodnoty v dubnu tohoto roku opět neplatí žádná spotřební daň. To pochopitelně láká podvodníky. Do dubna byla spotřební daň stejná jako u pohonných hmot a pouze v případě, kdy se technický benzin použil třeba pro čištění, byla spotřební daň vrácena. Když pumpař smíchá technický benzin například s naturalem a prodává ho za stejnou cenu, jako kdyby z celého množství platil spotřební daň, může své ceny výrazně zlevnit. Oproti konkurenci lze jít až o několik korun dolů, přesto má pumpař pohádkové zisky.

DOVOZ PODEZŘELE ROSTE

Veškerý technický benzin pochází z dovozu, protože ho přestal vyrábět jeho dřívější domácí monopolní producent, Česká rafinérská. Objemy dovozů stoupají: za tři čtvrtletí roku 2003 bylo dovezeno 19 179 tun, z toho bylo deklarováno užití do směsí pro pohon motorů cca 16 tun. Za tři čtvrtletí roku 2004 bylo dovezeno celkem 25 498 tun, z toho deklarováno bylo 528 tun. „Statistiky však nejsou úplné. Po vstupu do Unie byl totiž přeshraniční pohyb zboží omezen určitým finančním limitem. Pokud jej dovozce nepřekročí, není takový dovoz vůbec evidován,“ vysvětluje Miloš Podrazil, sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. O velkém množství dovozu technického benzinu v poslední době svědčí podle serveru Petrolmedia i nedávná havárie a požár cisterny na dálnici D1. „Obvyklé je převážet technický benzin v barelech po železnici. Přeprava cisternou je velice neobvyklá. Ukazuje to, že její náplň těžko sloužila pro čištění. Spíše šlo o směs, určenou pro některou čerpací stanici,“ soudí server Petrolmedia.

WT100

HROZÍ ZADŘENÍ MOTORU Míchání „normálního“ benzinu s technickým je nebezpečné i pro auta. Při dosažení určité koncentrace technického benzinu v klasickém palivu se může zadřít motor. „Technický benzin obsahuje odmašťovadla, zatímco ten klasický má místo nich naopak určité procento oleje. Vedle zadření motoru tak může smíchané palivo také zničit katalyzátor, protože neobsahuje aditiva,“ vysvětluje Ivan Indráček ze Společenství provozovatelů čerpacích stanic. Vůbec nejnebezpečnější pro motor je, když řidiči u pump tankují jen čistý technický benzin, který si pak sami míchají s normálním. Technický benzin se podle Indráčka u leckterých čerpadel běžně stáčí do kanystrů. „Někde visí upozornění, že tento benzin není vhodný pro spalovací motory, někde ani to ne,“ říká. Dodává, že při spalování technického benzinu navíc vznikají jedovaté rakovinotvorné zplodiny, které nezachytí katalyzátor. Některé zdroje udávají, že u několika pump se prodávají i směsi technického benzinu s dalšími organickými rozpouštědly, které byly předtím použity například na čištění železničních vagonů. Jedna z firem, která takové směsi dodává, má údajně sídlo na jižní Moravě. PRVNÍ ODHALENÍ HŘÍŠNÍCI**

Za prodej nekvalitních pohonných hmot byla zhruba před půl rokem pokutována jedna z nejlevnějších pump v Česku, Tank Ono v Plzni. „Pokuta byla dosti vysoká - 150 tisíc korun za prodej benzinů s nižším oktanovým číslem a nafty s nižším bodem vzplanutí,“ vysvětlil šéf plzeňské pobočky České obchodní inspekce Petr Havlík. „Právě nižší oktanové číslo prozrazuje možnou přítomnost technického benzinu,“ říká Helena Štompfová z České obchodní inspekce. Přesně to prý ale říci nelze. Podle odborného poradce jednoho z velkých zahraničních řetězců čerpadel však přítomnost technického benzinu zachytit lze - pomocí speciálních analytických metod. Dokladuje to právě na vzorku, který zaměstnanci řetězce odebrali na plzeňské čerpací stanici Tank Ono a předali k analýze. „Ano, zjistili jsme v něm stopy technického benzinu,“ uvedl odborný poradce. Prodej nekvalitních pohonných hmot zjistila nedávno Česká obchodní inspekce také v Pardubickém kraji. Zde šlo o motorovou naftu, která měla výrazně nižší bod vzplanutí, než odpovídá normám. „Řidiči by proto měli raději čerpat u velkých renomovaných společností,“ řekl pracovník České obchodní inspekce Miroslav Zavřel. Podvody s technickým benzinem by snadno ukončila novela zákona o spotřební dani, pokud by daň opět uvalila i na technický benzin (s možností jejího vrácení v případě, že nebude použit jako palivo). Nic takového se však zatím nechystá. „Nemáme to v plánu,“ říká Ondřej Denkstein z Generálního ředitelství cel.

  • Našli jste v článku chybu?