Banky
PRAHA – Mezinárodní průzkum bankovnictví, který provedla společnost Ernst & Young, ukázal, že jedním z hlavních rizik pro banky je selhání zaměstnanců. Respondenti výzkumu poukazovali hlavně na podvodné jednání pracovníků, které může poškodit jak tvorbu zisku banky, tak pověst ústavu v očích klientů.
Téměř polovinu zpronevěr spáchali relationship manažeři, kteří mají přímý přístup ke klientovi. Jejich informace důvěrného charakteru jim umožňují manipulovat s účtem klienta. Z jedné třetiny se na zpronevěrách podílel management. Mezi oblasti, ve kterých se objevuje podvodné jednání s cílem zpronevěry, patří hlavně převody na účtech, zfalšování podpisu a nesprávné stanovení hodnoty cenných papírů.
Průzkum ukázal, že i přes značné riziko mají banky relativně malou vůli uzavírat pojištění proti ztrátám ze zpronevěry. Z respondentů pouze necelá polovina uzavřela takové pojištění.
Nejoblíbenějším preventivním opatřením ze strany zaměstnavatelů, jak z výzkumu vyplývá, jsou běžné interní kontroly. Mají totiž schopnost detekce a jsou prováděny několikrát ročně v nepravidelných intervalech, proto není mo–žné je předvídat a připravit se na ně.