Soumrak tradiční fotografie. - Digitální zrcadlovka pro každého. - Amatéři uspořádali revoluci v celém oboru.
V málokteré kategorii uhání technologický pokrok tak zběsile. Digitální fotografie je hodně žravé miminko. Už si stihlo prokousat cestu do mobilních telefonů, kapesních počítačů, hudebních přehrávačů a zamávat trhem se zábavní a funkční elektronikou. Z této expanze plyne pro zákazníky stižené tvůrčí horečkou nečekaný profit: zatímco před několika lety stála dvoumegapixelová digitální zrcadlovka i půl milionu a byla dostupná jen profesionálům, dnes se přístroje s profesionálními parametry houpou na krku turistů. Rok 2005 může být bez nadsázky nazýván rokem digitálních zrcadlovek.
Zrno je zrno
Nahlédneme-li do výrobních plánů fotografických gigantů, kteří se až na výjimky orientují výhradně na digitální technologie, musíme konstatovat: klasická fotografie klepe na bránu opatřenou cedulí „pravěk“. Vládu definitivně přebírá výtvarný fenomén složený z jedniček a nul. Asociace PMAI (Photo Marketing Association International) očekává, že se v letošním roce prodá 20,5 milionu digitálních fotoaparátů, což odpovídá 82procentnímu podílu na trhu s fotoaparáty.
Analogový proces však nezmizí docela. Podle odborníků se však v budoucnu omezí na černobílou fotografii a stane se výsadou skalních příznivců. Brzy bude tato umělecká disciplína poněkud drahým špásem. V tomto směru lze vysledovat určitou paralelu s 8mm a 16mm pásem, které ze zábavní sféry vytlačilo video. Analogový proces totiž dosáhl svého evolučního maxima a chybí mu prostor pro další vývoj.
Naproti tomu na trhu najdete již několik let starou digitální zrcadlovku osazenou snímačem, jehož rozlišení odpovídá téměř dvojnásobku zobrazovací schopnosti klasického 35mm filmu. Z tohoto pohledu se zdá, že celuloidu již odzvonilo.
Megapixely naštěstí nejsou jedinou měrnou hodnotou, někdy má snímek pořízený analogovou cestou stále navrch. Mluvíme o takzvané barevné hloubce neboli dynamice obrazu. Dalším specifickým rysem „klasiky“ je struktura: zatímco u digitálního snímku je základní stavební jednotkou hranatý pixel, mokrý proces produkuje okrouhlé „zrno“, na které si lidské oko zvykalo několik desetiletí a člověk proto považuje fotografie pořízené na klasiku za přirozenější.
Kompromis otevřel pramen
Použití snímačů namísto filmu však skýtá neodolatelné klady, z nichž většina je spojena s finanční stránkou. Šetří se za filmy a jejich vyvolání, neplatí se za snímky, jež se nevydařily, a výsledné fotografie jsou kvalitativně srovnatelné. Tedy, hovoříme-li o DSLR (Digital Single Lens Reflex Camera), digitálních jednookých zrcadlovkách. Oproti kompaktům či zrcadlovkám s elektronickým hledáčkem vynikají právě zpracováním obrazu – díky rozměrnějšímu snímacímu čipu a možnosti využití výměnných objektivů produkují výrazně kvalitnější snímky. A to je to, oč kráčí. Kapesní miniatura sice zaznamená zážitky z dovolené v „koukatelné“ kvalitě, ale kdo to myslí s fotografováním alespoň trochu vážně, bez zrcadlovky se neobejde.
Otázku fanoušků fotografie, zda je na čase koupit si DSLR, vyřešila v srpnu 2003 firma Canon. Nynější světová jednička uvedla na trh amatérskou zrcadlovku EOS 300D za méně než čtyřicet tisíc korun, čímž otevřela pramen. Fotografům se za přijatelné peníze dostalo kompromisního řešení. Plastové tělo, omezené funkce, ale poměrně rychlý processing a především povedený šestimegapixelový snímač s nezvykle nízkou hladinou šumu převzatý z profesionálního modelu 10D. Zaváděcí cena dlouho nevydržela a brzy klesla zhruba o deset tisíc. Díky „třístovce“ se digitální zrcadlovka stala módním předmětem diskusí a čekalo se, s čím přijde hlavní konkurent. V této fázi se lidově řečeno lámal chleba. Než se na trhu objevil Nikon D70, získal světový výrobce číslo jedna řadu důležitých zákazníků pro svůj systém EOS a podle všeho si mírný náskok nadále udrží. I když byla dé-sedmdesátka od Nikonu vzhledově i funkčně blíže profesionálním modelům, Canon i díky ceně zabodoval.
Amatéři se tuží
Totiž: pro výrobce DSLR není segment zrcadlovek zajímavý pouze vyšší prodejní cenou. Tím, že uživatel koupí tělo určité značky, je dále vázán k určitému ucelenému řešení výrobce. To zahrnuje objektivy, blesky a další příslušenství. I proto mohl Canon 300D zlomit hranici třiceti tisíc. A to se počítá. Brzy se ukázalo, že amatérští fotografové - často i s minimálními fotografickými zkušenostmi - jsou velice silnou cílovou skupinou. Z průzkumu asociace PMAI vyplývá, že dvě třetiny všech momentálních majitelů DSLR jsou amatéři, většinou muži středního věku.
Rok 2005 je v mnoha ohledech rekordní. I když růst prodeje fotoaparátů v celosvětovém měřítku mírně zpomaluje, trh s DSLR se vyšvihl na nečekanou úroveň. V podstatě je to logický vývoj, trh je digitálními technologiemi víceméně nasycen, a tak většina spotřebitelů uvažuje o upgradu. A vyšším stupněm je právě digitální zrcadlovka.
Přesvědčují o tom čísla: již zmíněné modely digitálních zrcadlovek Canon 300D a Nikon D70 se v celosvětovém měřítku držely na špici nejprodávanějších fotoaparátů roku 2004 i přesto, že jejich cena je oproti levným kompaktům několikanásobně vyšší. Analytická agentura InfoTrends/CAP Ventures předpokládá, že trh uživatelských DSLR v roce 2005 meziročně poroste o 81 procent.
Najděte pět rozdílů
Zrcadlovky byly původně vyvinuty jako pracovní nástroj pro reportéry, přičemž hlavní důraz byl kladen na ergonomii a především plnou kontrolu nad výslednými snímky. V tom se od koncepce zjednodušených uživatelských přístrojů se zředěnými funkcemi liší. Jaký je ale rozdíl mezi profesionálními modely s cenou odpovídající malému automobilu a digitální zrcadlovkou za třicet?
Podobně jako v jiných odvětvích se odpověď nachází pod heslem spolehlivost. Standardní profi model z hořčíkové slitiny odolá nepříznivým podmínkám, vyznačuje se vysokou rychlostí (například pro sportovní fotografii je frekvence snímání okolo osmi fotografií za vteřinu nutností), a hlavně jej není třeba podrbat na bříšku, aby fungoval. Cingrlátka jsou omezena na nejnižší možný stupeň, zapomeňte tedy na nějaké videosekvence nebo fotografování prostřednictvím rozměrného LCD displeje. Naopak, předpokládají se vysoké technické znalosti a fotografické zkušenosti. Běžný uživatel ovšem žádá něco jiného.
A dál?
Prudký vývoj evokuje otázku, kam se bude digitální fotografie dále ubírat. Rozlišovací kvalita klasického filmu byla pokořena, šest až osm MPx je standardem a digitální zrcadlovku si může dovolit i student. Nabídka DSLR se podle odborníků postupně rozdělí do tří kategorií.
Nižší třída by měla nejpozději příští rok prorazit magickou hranici dvaceti tisíc korun za přístroj včetně základního objektivu a nabídnout zájemcům o kvalitní záznam jednoduše ovladatelný přístroj minimalizovaných rozměrů.
Pokročilejší fotografové zřejmě sáhnou po modelech, jež v současnosti reprezentují například Nikon D70s nebo Canon 350D, které poskytují díky profesionálním funkcím dostatečný prostor pro uplatnění tvůrčích schopností uživatele a zpracováním obrazu se přibližují top modelům. Ty zůstanou hnací silou technologického pokroku a prestižním produktem.
Zbraně vládců trhu
• Canon vsadil na rozdíl od většiny konkurentů na vývoj vlastních čipů CMOS, které byly donedávna považovány za levnou alternativu nejrozšířenějšího typu CCD. O správnosti tohoto kroku svědčí postavení v čele žebříčku světových gigantů. V současnosti nabízí Canon tři přísně profesionální modely a další dva spadající do poloprofesionální a uživatelské sféry. DSLR s označením Canon EOS 1Ds Mark II drží rekord v rozlišovací schopnosti: 16,7 efektivního megapixelu. Spolu s novým Canonem EOS 5D je osazen takzvaným full-frame snímačem, jehož rozměry jsou shodné s políčkem klasického 35mm filmu.
• Samostatnou větev čipů SuperCCD vyvíjí FujiFilm. Tyto senzory produkují díky diagonálnímu řazení osmihranných fotodiod opticky kvalitnější obraz než standardní snímače. V současnosti nejpokročilejším čipem v oblasti dynamického rozsahu je jeho SuperCCD SR čtvrté generace – díky primárním a sekundárním buňkám zachovává kresbu detailů i v silně osvětlených částech obrazu. Tato technologie je využita i u posledního DSLR aparátu, profesionálního FujiFilmu FinePix S3 Pro, postaveného na platformě Nikonu F80.
• Konica Minolta se snaží dobýt uživatelskou část trhu fotoaparáty 7D a 5D. Unikátem ve třídě DSLR a hlavní devizou značky je patentovaný Anti-Shake systém, který eliminuje chvění ruky a mírné otřesy. Na rozdíl od konkurenčních optických stabilizátorů pro objektivy je AS systém integrovaný v těle fotoaparátu. V přístrojích se objevují oblíbené šestimegapixelové senzory značky Sony. Tyto firmy si padly do oka a nedávno Sony oznámila, že vyvíjí vlastní DSLR s bajonetem pro objektivy Minolta.
• Nikon soupeří se značkou Canon o pozici jedničky. V nabídce má i dva plně profesionální modely, vlajková loď Nikon D2X produkuje snímky o rozlišení 12,3 megapixelu. Příslušnost k nejvyšší třídě reprezentuje rozšíření o bezdrátový Wi-Fi modul a bonbonkem je sportovní režim pro fotografování dynamických scén – aktivní pole snímače se zmenší na rozlišovací schopnost 6,8 MPx, čímž se prodlouží ohnisková vzdálenost objektivu na dvojnásobek a frekvence snímání dosáhne výborných osm snímků za vteřinu. V poloprofesionální sféře nabízí Nikon pouze starší D100, jeho nástupce by se měl představit ještě tento rok. Dosud nejprodávanějším modelem značky je Nikon D70, který se několik měsíců držel v čele světového žebříčku. V kategorii uživatelských DSLR má Nikon ještě dva zástupce.
• Olympus, jeden z nejagresivnějších producentů digitálních fotoaparátů, se po úspěšném tažení v segmentu kompaktů rozhodl uvést komplexní 4/3 standard, který měl optimalizovat veškeré příslušenství do E-systému. Olympus E-1 je vyšším modelem, pro méně náročné zákazníky je připraven Olympus E-300 Evolt s osmimegapixelovým snímačem a netradiční koncepcí zrcadlové soustavy. Zajímavostí je ultrazvukový antiprachový filtr, který z čipu odstraňuje pomocí vibrací nečistoty. Olympus zatím kulhá za konkurencí kvůli nedostatku objektivů pro mladý E-systém, tento nedostatek však částečně vyvažuje cenovou politikou. Významným partnerem pro vývoj DSLR podporujících 4/3 standard se stala firma Panasonic.
• Posledním z výrobců DSLR, pomineme-li neúspěšnou a předraženou Sigmu, je Pentax. Renomovaný producent klasických zrcadlovek zatím nenašel významného spojence a nadále jde svou cestou. V nabídce má sice pouze modifikace jednoho přístroje, těží však z tradice a široké uživatelské základny. Modely *ist DL a *ist DS, podporující objektivy s bajonetem K, patří do nižší cenové kategorie.
Co je co
v digitální fotografii
Digitální fotoaparát (Digital Camera)
Fotoaparát, který namísto světlocitlivého filmu používá ke snímání senzor a k uchování obrazových dat paměťovou kartu. Řadí se do kategorií podobně jako ostatní elektronika, pokročilým a náročným uživatelům jsou určeny EVF zrcadlovky a pravé digitální zrcadlovky s optickým hledáčkem. Počátky digitální fotografie se datují rokem 1970, kdy byl vyvinut první CCD čip. V České republice je zhruba každý druhý fotoaparát digitální. Jedničkou na tuzemském trhu s kompaktními přístroji je Olympus, v segmentu DSLR se dělí o prvenství Canon a Nikon.
DSLR (Digital Single Lens Reflex Camera)
Digitální jednooká pravá zrcadlovka s optickým hledáčkem, která promítá prostřednictvím zrcadla a optického hranolu skutečný obraz vstupující optikou. U DSLR je kladen důraz na kvalitu obrazu, již zajišťuje snímací prvek přibližující se rozměrům políčka 35mm filmu. Mezi výhody patří přirozené barvy, nízká hladina šumu, rychlé zpracování obrazu, výměnné objektivy a široké příslušenství. Mezi nevýhody cena a v jistém smyslu i velikost vybavení.
EVF zrcadlovka (Electronic ViewFinder)
Fotoaparáty s elektronickým hledáčkem, které si vypůjčily ergonomii pravých zrcadlovek. Namísto optického hledáčku s hranolem a zrcadlem se scéna zobrazuje na miniaturním displeji. Nevýhodou je nízká obnovovací frekvence displeje v hledáčku, způsobující při pohybu trhaný obraz. Elektronické zrcadlovky mají obvykle velice výkonnou optiku s až 12násobným přiblížením.
CCD (Complementary Charge Device)
Nejpoužívanější technologie snímacího čipu. Obrazový senzor se skládá ze světlocitlivých polovodičových buněk. Podle počtu buněk se vypočítává množství pixelů (milion buněk = 1 MPx). Fotodiody CCD snímače zachycují světlo dopadající na čip a mění energii fotonů na elektrický náboj. Procesor z těchto údajů vygeneruje obraz. Každá z buněk je opatřena barevným filtrem (RGB - červená, modrá a zelená), který propouští pouze určitou část světelného spektra. Díky tomu lze vyhodnotit i barevný odstín jednotlivých pixelů.
CMOS (Complementary Metal-Oxide Semiconductor)
Snímací čip fungující na stejném principu jako CCD s tím rozdílem, že neodvádí elektrický náboj postupně přes jednu sběrnici, ale z každé snímací buňky zvlášť. Tento podceňovaný typ snímače se objevoval pouze ve fotoaparátech nižší kategorie. Díky konstrukci jsou však tyto senzory méně náročné na odběr energie a jejich výroba je výrazně levnější. Zdokonalování aktivních CMOS čipů se věnuje především Canon, díky němuž si našla tato technologie cestu do profesionálních zrcadlovek. Do vývoje CMOS čipů se chystá investovat také Kodak.
SuperCCD SR (Super Dynamic Range)
V každé osmihranné buňce, tvořící plástev, jsou umístěny dvě fotodiody. Větší z nich snímá běžný rozsah kontrastů a tmavých míst, menší zajišťuje obrazové informace i z velmi světlých ploch. Získaný obraz generovaný z primárních i sekundárních buněk výrazně rozšiřuje dynamický rozsah a omezuje takzvaná vypálená místa. Princip funguje podobně jako u hudebních reproduktorů: 80 až 90 procent zvuku obstarává střední reproduktor, výškový se stará o zhruba deset procent a dokresluje výsledný zvuk. SuperCCD SR tím postihne širší rozsah barevných tónů.
Dynamický rozsah (Dynamic Range)
Rozdíl množství dopadajícího světla z nejsvětlejšího a nejtmavšího místa. Stanovuje se v jednotkách EV (expozičních hodnotách). Čím vyšší je tonální rozsah snímacího prvku, tím lepší je barevné podání a prokreslení detailů v problematických místech, jako jsou kovové lesky nebo naopak tmavé stíny. Většinou však reálný kontrast fotografované scény překročí rozsah, který je senzor fotoaparátu schopen zaznamenat.
Ořezový faktor (Crop Factor)
Objektivy s určitou ohniskovou vzdáleností jsou konstruovány pro snímací pole velikosti 36 x 24 mm, které odpovídá okénku klasického filmu. Senzory v DSLR jsou však obvykle menší (DX Nikon má rozměry 23,7 x 15,5 mm, APS-C Canon 22,2 x 14,8 mm). Logicky tak dochází k takzvanému ořezu, což v důsledku prodlužuje ohniskovou vzdálenost (u Nikonu je to 1,5x, u Canonu 1,6x). Teleobjektiv 200 mm má proto po nasazení na DSLR reálnou ohniskovou vzdálenost 300, respektive 320 mm.
Pentax *ist DL
Pentax nabízí s vytrvalostí sobě vlastní pouze jeden model fotoaparátu v několika mutacích. Tím posledním, vylepšenou verzí „dé-eska“, je Pentax *ist DL. Oproti předchůdci dostal do výbavy LCD displej o velikosti 2,5“, přepracovaný autofokus se třemi body, hledáček se soustavou zrcadel namísto hranolu s pokrytím 95 procent a automatické nastavení ISO. Všechny tyto změny posunuly *ist DL blíže amatérským fotografům, kterým nebude nijak zvlášť chybět vysokorychlostní synchronizace s bleskem, ale naopak uvítají sníženou hmotnost a především cenu. Pentax si na nic nehraje a také k tomu nemá sebemenší důvod. Ke svým zákazníkům si *ist DL totiž cestu najde, lákadlem pro „pentaxáře“ je podpora hromady objektivů s bajonety K-, KA-, KAF- a KAF2. S omezením lze dokonce použít i závitové objektivy. O obrazový výkon hodný DSLR se stará hojně využívaný šestimegapixelový čip značky Sony, který se objevuje například u Nikonu D70 nebo Konicy Minolty 7D. I přes mírnou okleštěnost fotoaparát samozřejmě disponuje i pokročilými funkcemi a bezztrátovým 12bitovým formátem RAW. O napájení se bohužel stará čtveřice tužkových baterií. Toto řešení se nikdy příliš neosvědčilo, přesto jej někdo může považovat vzhledem k dostupnosti akumulátorů za výhodu.
Pentax *ist DL + objektiv SMC D-FA 18-55mm f/3.5-5.6 AL
doporučená cena včetně DPH za kit: 27 650 Kč
pouze tělo: 23 690 kč
Klady
+ podpora kompletní řady objektivů K
+ velký 2,5“ LCD displej
+ nízká hmotnost
+ cena
Zápory
- napájení tužkovými bateriemi
- autofokus pouze s třemi zaostřovacími body
Nikon D50
Nikon už svými produkty nediktuje cestu, kudy se bude trh ubírat, jak tomu bylo v dobách klasických mechanických zrcadlovek. „Odlehčená“ verze Nikonu D70 však bude bez pochyb jedním z nejprodávanějších artiklů v oblasti amatérské digitální fotografie. Nikon D50 s čipem převzatým z vyššího modelu nabízí rozlišení 6 MPx, malé a lehké tělo a především velice zajímavou cenu. Příslušnost k dané kategorii DSLR reprezentuje zjednodušené ovládání a využití paměťových karet typu SecureDigital. U Nikonu dosud nevídaný krok signalizuje, že se Nikon D50 orientuje především na zákazníky, kteří přecházejí od kompaktů do třídy digitálních SLR – SD/MMC karty, nejpoužívanější záznamová média v kompaktních fotoaparátech, se jim tedy budou hodit. Ocenění si zaslouží rozložení ovládacích prvků, které je převzato z vyšších modelů. Nechybí ani stavový displej u spouště fotoaparátu, drobným nedostatkem je však absence podsvícení. Značka Nikon platí za ikonu tvůrčí fotografie, a i když se u D50 aktivace většiny funkcí přestěhovala do menu, stále nabízí umělecky laděným příznivcům fotografie dostatek prostoru: bezztrátový formát NEF RAW, oceňované 3D Matrix měření druhé generace, velice rychlý náběh i sériové snímání a kvalitní řadu objektivů se supersonickým zaostřováním. To vše ve slušivém kabátu z odolného plastu, který navrhovala italská designérská dílna Giugiaro, podepsaná pod automobily značek Ferrari nebo Alfa Romeo.
Nikon D50 + objektiv AF-S DX 18-55 mm f/3,5-5,6G IF-ED
doporučená cena včetně DPH za kit: 21 990 Kč
pouze tělo: 17 590 Kč
Klady
+ náběhová rychlost a reakce
+ přirozené barvy i při automatickém vyvážení bílé
+ rozložení ovládacích prvků
+ nízká hladina šumu
Zápory
- absence podsvětlení stavového displeje
- mírné podexponování snímku v automatickém režimu
Olympus E-300
Olympus E-300 je momentálně nejlevnější osmimegapixelová zrcadlovka na trhu, postavená na tříčtvrtinovém systému (FourThirds). V důsledku to znamená, že fotoaparát produkuje snímky s televizními poměry stran 4:3, což je mezi digitálními zrcadlovkami rarita. Systém vyvinul Olympus v roce 2002 ve spolupráci s Kodakem a právě z data narození FourThirds vyplývá největší slabina E-300 – nedostatek příslušenství. V současnosti je k dispozici devět objektivů Zuiko Digital optimalizovaných pro DSLR E-systém. Ty sice pokrývají ohniskové vzdálenosti od 14 do 600 mm, ale v porovnání s konkurencí je Olympus stále ještě na počátku. Dalším neduhem je poměrně vysoká hladina šumu při vyšších hodnotách ISO, jež je zapříčiněna velikostí senzoru, která činí pouhých 18 x 13,5 mm (ořezový faktor 2x). Určitou skupinu zákazníků by naopak mohla oslovit neobvyklá koncepce zrcadlového systému s „bočním“ uspořádáním. Podtrženo sečteno: solidní konstrukce těla, ultrazvukový antiprachový filtr a dobré obrazové výsledky dělají z Olympusu E-300 ideální volbu pro ty, kteří se nechystají do příslušenství dále investovat.
Olympus E-300 + objektiv Zuiko Digital EZ 14-45 mm f/3.5-5.6
doporučená cena včetně DPH za kit: 28 990 Kč
pouze tělo: 24 990 Kč
Klady
+ rozlišení 8 MPx
+ antiprachový filtr
+ konstrukce těla
+ kompaktní rozměry
+ cena
Zápory
- nedostatek příslušenství
- předražené objektivy
- vyšší šum
- absence stavového displeje
Konica Minolta 5D
Konica Minolta se rozhodla pro bratříčka vyššího modelu 7D, který hlavně kvůli vysoké ceně díru do světa neudělal. Odlehčená „pětka“ může být ambicióznější, z většího sourozence převzala to nejlepší a navíc se vyzbrojila přijatelnou cenovkou. Největší potenciál skrývá zkratka AS, jíž jsou vybaveny obě zrcadlovky. Patentovaný systém stabilizace obrazu AntiShake založený na posuvu snímacího čipu přináší zásadní výhodu, která byla ve třídě DSLR tabu. Zatímco u konkurence je funkce „protitřasu“ integrována do objektivů, čímž se jejich cena dramaticky zvyšuje, s minoltou si užijete tohoto komfortu s kompletní řadou optiky. Výsledným efektem je udržení delších časů (až o tři hodnoty) takzvaně z ruky, i při horších světelných podmínkách tak dosáhnete uspokojivého výsledku. O profi výsledky se stará snímač o rozlišení 6 MPx, velkým kladem je i na svou třídu rychlé sériové snímání tři obrázky za vteřinu a výdrž baterie. Černým puntíkem je však celkový design, nepříliš kvalitní povrchová úprava těla fotoaparátu a neohromí ani dodávaný celoplastový objektiv. Spíše podprůměrná je i doba náběhu fotoaparátu po zapnutí, která činí 1,3 vteřiny. Pokud však překousnete tyto nedostatky, budete mít v ruce silný nástroj s dobrým obrazovým výstupem a unikátním AntiShake systémem za rozumnou cenu.
Konica Minolta Dynax 5D + objektiv AF DT 18-70 mm f/3.5-5.6
doporučená cena včetně DPH za kit: 28 990 Kč
pouze tělo: 24 990 Kč
Klady
+ AntiShake systém
+ cena
+ obrazový výstup
+ rychlost sériového snímání
Zápory
- nepříliš kvalitní setový objektiv
- povrchová úprava těla přístroje
- absence stavového displeje
Canon 350D
Několik cen od mezinárodních asociací jako EISA mluví za vše. O poznání rychlejší nástupce Canonu 300D má ve vínku těžký kalibr: rozlišení 8 MPx, procesor Digic II převzatý z profi modelů a kompaktní tělo s nízkou hmotností. Jako jediný z nabídky amatérských digitálních zrcadlovek není vybaven CCD snímačem, ale CMOS čipem z dílny Canonu. I když je 350D nejlevnější z nabídky nové řady Canonu, může se pochlubit vysokým standardem zpracování, možností připojení bateriového gripu s vertikální spouští a výborným obrazovým výkonem, který řadí fotoaparát o malinký stupínek výše než konkurenci. To se samozřejmě promítá v ceně, která má však v moři DSLR stále parametry ledoborce. I Canon 350D ale má nějaké ty chyby. Nejreálnějším nedostatkem je omezené bodové měření expozice vázané na střední bod s pokrytím devíti procent plochy. Člověka vyššího vzrůstu také znepokojí minimalizované rozměry těla přístroje, které se hodí spíše do ženské ruky a slabší vlastností fotoaparátu je i podání barev, které výrazně inklinuje k teplejším tónům. Tyto zápory však Canon přebije neuvěřitelně nízkou hladinou šumu i při vysoké citlivosti ISO, kterou má na starosti vydařený CMOS čip a pokročilé zpracování obrazu. Canon 350D je doslova našlapán funkcemi, mezi nimiž nechybí perličky jako černobílý režim s možností aplikace barevných „filtrů“ nebo funkce předsklopení zrcadla pro eliminaci vibrací.
Canon EOS 350D + objektiv EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II
doporučená cena včetně DPH za kit: 31 999 Kč
pouze tělo: 28 999 Kč
Klady
+ rozlišení 8 MPx
+ nízká hladina šumu
+ široká nabídka příslušenství
+ rychlost
+ černobílý režim s funkcí „filtry“
Zápory
- příliš malé rozměry
- rozmístění ovládacích prvků
- barevný nádech do teplejších tónů
- omezené bodové měření expozice