ANKETA Přestože trh lehkých užitkových vozidel (LUV) žije ve stínu zájmu o osobní auta, i zde panuje neúprosný konkurenční boj. Vynucuje si stále nové a nové modely nebo alespoň úpravy či doplnění výbavy modelů stávajících. Týdeník Profit se zeptal zástupců několika dovozců: 1) Jak jste spokojeni s letošním prodejem LUV vaší značky?
ANKETA
Přestože trh lehkých užitkových vozidel (LUV) žije ve stínu zájmu o osobní auta, i zde panuje neúprosný konkurenční boj. Vynucuje si stále nové a nové modely nebo alespoň úpravy či doplnění výbavy modelů stávajících. Týdeník Profit se zeptal zástupců několika dovozců:
1) Jak jste spokojeni s letošním prodejem LUV vaší značky?
2) Jaký model je vaší vlajkovou lodí v tomto segmentu?
3) Co chystáte na příští rok, případně do konce letošního roku?
Dušan Blaško
vedoucí divize Volkswagen užitkové vozy IWG
1) Už nyní lze konstatovat, že rok 2004 budeme řadit k těm úspěšným. Koncem září jsme překonali naše loňské prodeje (2526 užitkových vozů). Letošní nárůst prodejů je o to cennější, že je mnohem výraznější než činí reálný nárůst trhu v segmentu „opravdových“ lehkých užitkových vozů (tedy bez vozů kategorie N1, konvertovaných z osobních kombi modelů), který odhadujeme na něco málo přes tři procenta.
2) Naším lídrem je Transporter, který letos sesadil z pozice „jedničky segmentu“ model Ford Transit. Posilování pozice Transporteru je dáno především tím, že již máme k dispozici skoro všechny deriváty této modelové řady, takže zákazníci si mohou opravdu vybírat podle svých představ a potřeb. Velmi příjemně ale překvapila i naše letošní novinka - Volkswagen Caddy, který se dokázal téměř okamžitě po svém uvedení na tuzemský trh výrazně prosadit, a to jak ve formě dvoumístné užitkové dodávky, tak i jako pěti až sedmimístný flexibilní model Kombi.
3) Potenciál řady Transporter rozhodně není vyčerpaný. Ještě v tomto roce se objeví verze s automatickými převodovkami, s vysokou střechou a především v určitých skupinách zákazníků netrpělivě očekávané plnopohonové modely Transporter 4Motion. Stále více zákazníků volí verze 4Motion i pro podmínky, kde by klidně vystačili jen s pohonem předních kol, ale evidentní výhody pohonu všech kol, především vyšší bezpečnost a stabilita jízdy, jsou pro ně rozhodující. Objeví se také například Caddy s výklopným zadním dílem střechy, který umožní přepravu dlouhých štíhlých předmětů „nastojato“. Zvyšující se nároky na hygienu při přepravě potravin si zase vyžadují nová provedení přepravních skříní.
Petra Kořínková
vedoucí produktu užitkové vozy Peugeot ČR
1) Letos se nám podařilo meziročně zvýšit prodeje LUV o 13,9 procenta a současně s tím i posílit naši pozici na trhu užitkových vozidel. Nemůžeme být nespokojeni, přestože někteří z našich konkurentů zaznamenali ještě výraznější nárůst - což je pro nás velká výzva do budoucnosti.
2) Majoritní zásluhu na dobrých prodejních výsledcích má stejně jako v předchozích letech především model Boxer, který se podílí na prodeji našich užitkových vozů 58,3 procenta.
3) Na konec letošního roku jsme pro zákazníky připravili podzimní speciální nabídku na všechny lehké užitkové vozy z našeho portfolia. Mohou tak ušetřit až 130 000 Kč. Tato akce je navíc podpořena speciální nabídkou leasingu s nula procentním úrokem od společnosti PSA Finance. Co se týče příštího roku, rádi bychom se kromě tradičních promo akcí více zaměřili i na nabídku různých typů přestaveb, abychom byli schopni každému zákazníkovi vyjít vstříct a nalézt pro něj individuální a vhodné řešení.
Jitka Skaličková
Renault ČR
1) Upřímně musíme konstatovat, že cíle se nám realizovat nepodařilo. Na celkovém trhu užitkových vozů (nepočítám do toho osobní vozidla s přepážkou) máme 923 prodané vozy, s podílem 10,1 procenta jsme celkově na 5. místě. Důvodem je velmi vysoká konkurence na trhu LUV včetně agresivity předních importérů (Ford, VW).
2) Největší prodejní úspěchy jsme v letošním roce zaznamenali s modelem Kangoo Express a Kangoo osobní verze.
3) Koncem letošního roku (případně začátkem roku příštího) uvedeme na český trh novou verzi modelu Trafic Generation - luxusní verzi pro volný čas se zadní řadou sedadel rozkladatelnou na lůžko.
Martin Buček
Fleet a LCV manažer Opel C&S
1) Prodeje užitkových vozů Opel korespondují s vývojem celkového tuzemského trhu. Ten v segmentu „skutečných“ lehkých užitkových vozů modelů téměř stagnuje, zatímco posilují modely kategorie N1, konvertované z osobních vozů.
2) Opel pokrývá celé hmotnostní spektrum LUV modelů, od kompaktní Corsy VAN až po mohutné Movano. Letošní rok byl ve znamení především modelů Combo/Combo Tour,
které vyjely s kompletně obměněnou škálou výkonných a hospodárných motorů. Mezi zákazníky jsou oblíbené zejména moderní turbodiesely 1.3 CDTI a 1.7 CDTI vybavené nejmodernějším systémem přímého vstřikování „common-rail“.
3) Opel zásadně předčasně nezveřejňuje informace o teprve chystaných modelech. Nicméně obecně lze konstatovat, že pro zákazníky chystáme obohacení nabídky pohonných jednotek a vyjedou další modely kategorie N1 - cenou i výkonovými parametry mimořádně zajímavá bude především Astra Classic Caravan N1.
Bohumír Přeučil
obchodní ředitel Fiat ČR
1) S prodejem užitkových vozidel v tomto roce jsme spokojeni, naše prodeje překonávají dynamiku růstu trhu. Navíc nás těší, že nárůst našich prodejů je dán zejména „klasickými“ užitkovými vozidly a ne osobními vozidly přestavěnými na tzv. užitková.
2) Stálicí v našich prodejích je samozřejmě Ducato, ale výraznou měrou se na nárůstech prodeje podílí iostatní modely, ze kterých je nutno jmenovat Doblo Cargo. Pozadu nezůstává ani nejmenší zástupce užitkových vozů Punto Van. Velkou budoucnost očekáváme od modelu Strada, který by se mohl stát nástupcem Škody Pick-up.
3) Do konce roku ještě uvedeme zcela nového zástupce nejmenších užitkových vozů Panda Van. V příštím roce se hlavně těšíme na velmi zásadně inovované Doblo a v závěru roku na novou Stradu. Nabídku také obohatí rozšíření motorických verzí u čtyřmístného modelu Stilo Van (kromě JTD motorů budou k dispozici i benzinové motory 1,4 a 1,6l).
Patrik Fanc
Kia Motors Czech
1) Letošní rok je v segmentu LUV poněkud netypický a inovátorský z pohledu vedení prodejních statistik. V porovnání s loňským rokem jsme zaznamenali nárůst prodejů u vozů LUV, což je dáno zejména evidováním přestaveb osobních vozů v provedení N1 do této třídy. Nicméně v kategorii klasických LUV (vozy Pregio a K2500) došlo k poklesu, který je také dán modelovou obměnou probíhající právě v těchto týdnech - příchod nových a modernizovaných modelů Pregio II a K2500 II. Tyto novinky mají ambice tento trend zvrátit v nárůst prodejů.
2) Z osobních vozů v provedení N1 je to Sorento se 149 kusy, klasické dodávky si vedou u zákazníků přibližně stejně, Pregio 148 kusů, K2500 135 kusů (období leden až srpen)
3) Jak již bylo zmíněno, v tomto období letošního roku je to uvedení klasických dodávek Pregio a K2500 na trh v nových modernizovaných podobách.
Veronika Jakubcová
Hyundai
1) Značka Hyundai nabízí na českém trhu v kategorii LUV především model H-1, který je možné zakoupit v několika provedeních. Dále jsou to osobní vozy upravené pro kategorii N1 (LUV) Getz, Trajet, Santa Fe a nejnověji Tucson. Prodeje těc
hto vozů vykazují 10 procent z celkového počtu prodaných vozů Hyundai na českém trhu a za období od ledna do září letošního roku se zvýšily o 20 procent.
2) V kategorii LUV je nejžádanějším modelem SUV Santa Fe s úpravou pro kategorii N1.
3) V těchto dnech přichází na trh facelift vozu H-1 a 1. září jsme uvedli na trh kompaktní SUV Tucson, který je rovněž nabízen v kategorii N1.
10 NEJPRODÁVANĚJŠÍCH LEHKÝCH UŽITKOVÝCH VOZŮ
(leden-září 2004, v kusech)
| Ford|2965|
| VW|2893|
| Peugeot|1996|
| Renault|1804|
| Citroen| 1489|
| Mercedes Benz|1160|
| Opel|932|
| Fiat|814|
| Kia|561|
| Nissan|520|
Zdroj: Svaz dovozců aut
NEJPRODÁVANĚJŠÍ LUV PODLE KATEGORIÍ
**(leden-září 2004, v kusech)
| Do 2000 kg
| Citroen Berlingo|773|
| Peugeot 307|579|
| Ford Focus|558|
| Peugeot Partner|538|
| Renault Kangoo|460|
| Do 3000 kg
| Ford Transit|1127|
| VW Transporter|1049|
| VW Candy|457|
| Mercedes Benz Vito|445|
| Peugeot Boxer|311|
| Do 3500 kg
| Ford Transit|468|
| Mercedes Benz Sprinter|435|
| Renault Master|242|
| Peugeot Boxer|230|
| Hyundai H1|211|
Zdroj: Svaz dovozců aut