Investiční pobídky nejsou zase tak výhodné, jak tvrdí vláda
Myslíte si, že uzavření závodu LG Philips v Hranicích dokazuje, že investiční pobídky nejsou takovou pomocí, jakou vláda deklaruje?
- ano 50,9 %
- ne 44,7 %
- nevím, nemám názor 4,1 %
Dva pracovní dny trvalo přerušení výroby v továrně na výrobu klasických televizních obrazovek. Provoz závodu, zaměstnávajícího 1300 lidí, byl zahájen v březnu 2004 za využití investiční pobídky. Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban minulé pondělí uvedl, že stát by měl hranické továrně pomoci, buďto poskytnutím úvěru od České exportní banky, nebo zapojením firmy Osinek, která by zajišťovala nákup materiálů, inkasovala peníze od odběratelů a profinancovávala náklady na výrobu. Zeptali jsme se proto účastníků pravidelné ankety, co si myslí o investičních pobídkách. Takřka 51 procent dotazovaných se vyjádřilo, že nalákání zahraničních investorů není tak výhodné, jak vláda deklaruje. První odpovídající je toho názoru, že výběr investorů by měl být pečlivější: „I když se nedá soudit podle jednoho případu, rozhodně je to jedna z největších investic a je to ta, kterou se ČSSD nejvíc chlubila. Teď ji bude muset bagatelizovat, jako že není tak velká a že je jen jedna nepodařená proti velkému počtu podařených. Zahraniční investoři u nás často investují kvůli pobídkám samým a při jakýchkoli potížích nebo lepší nabídce se nebudou ohlížet a své aktivity v ČR ukončí. Nejsem si jist, že při podlézání u zahraničních investorů nezapomínáme na ošetření záruk, nesplní-li investor své sliby. A ČSSD vyslala signál, že nejen uděláme cokoli, abychom zahraničního investora do země dostali, ale taky uděláme cokoli, abychom ho tu udrželi.“ Podpora podnikatelského prostředí v Česku nemá podle tohoto respondenta žádnou koncepci: „To, že se vláda dnes snaží „uplácet“ investora s málo perspektivním produktem, je jen jedním z dokladů, že podnikatelské a investiční prostředí v naší ekonomice není dobré a má v důsledku populistických opatření zhoršující se trend. Co se socialistickým vládám dokonale „podařilo“, je zcela eliminovat domácí střední třídu, která má pro vyspělé ekonomiky rozhodující význam. Pobídky, jak je uplatňuje vláda ČSSD, vyrovnávají naše podmínky v některých aspektech s podmínkami asijských ekonomik. Tam je to ovšem dáno trhem a levnou pracovní silou, u nás rozhodnutím byrokratického aparátu.“ V současně době už jsou v Česku podnikatelé, kteří umějí, na rozdíl od politiků, posoudit nabízené projekty: „Zahraniční investice pomohly kultivovat podnikatelské prostředí a vytvořily kromě přímých i nepřímá pracovní místa. Teď jsme však v jiné situaci. Kvalita podnikatelů i manažerů se zlepšila a i když média neustále používají výraz podnikatel pro označení mafiánů a zločinců, velká část aktivních byznysmenů si doplnila nedostatky ve vzdělání, ovládá alespoň jeden světový jazyk, ztratila ostych před západními manažery a je schopna podnikat nejenom v ČR. V této situaci by bylo užitečnější zaměřit pomoc státu na vytváření podnikatelsky příznivého prostředí s jednoduchými, jasnými a rychle vynutitelnými pravidly, platnými pro všechny. Nová generace podnikatelů je schopna vyhodnotit rizika a příležitosti lépe než politici anebo vládní úředníci. Problém je, že nemáme i novou generaci politiků. Ti současní stále mentálně vězí v minulosti, a kromě toho řada z nich považuje politiku za zdroj peněz.“ Zatímco loni připadalo na jeden plochý televizor (plazmový nebo LCD) 30 prodaných klasických, letos se očekává, že tento poměr bude jedna ku deseti: „Většina zemí se snaží přilákat investice do odvětví s velkým podílem přidané hodnoty, zatímco ČR se „specializuje“ na odvětví materiální výroby… a především na kompletační činnosti, kde je objem know-how a přidané hodnoty nízký. Jestliže je filozofie české vlády postavena na tom, že poskytne investiční pobídky komukoliv, kdo vytvoří pracovní místa, která je po půldenním zácviku schopen zastávat středně nadaný šimpanz, nemůžeme se divit, že přilákaní investoři po čase přenesou výrobu někam, kde krmení pro šimpanze vyjde levněji, nebo jí zcela zruší. Jestliže jsme plesali nad investicí do výroby klasických (CRT) obrazovek v době, kdy již bylo zřejmé, že budoucnost představují LCD displeje, pak je to totéž, jako kdybychom lákali výrobce bičů a postrojů ve chvíli, kdy Henry Ford začal velkosériově vyrábět auta.“ Konečně by se někdo měl zabývat podporou malých a středních podniků: „Můj názor je, že jakmile pro firmy, kterým jsme nabídli zajímavé podmínky, uběhne přechodné období, jdou jinam (třeba Flextronic). Nezůstávají, a to je chyba. Kdybychom peníze „cpali“ do malých a středních podnikatelů, efekt by byl asi dlouhodobější. Jenže, jak víme, ono by se to někde na cestě rozředilo, každý by si přihrál malou domů, trochu by si přikradl a efekt by byl možná stejný. Zase nějaká ta PR agentura, ta reklamička, nějaký ten poradce, advokátní kancelář a podobně.“
Odpovídalo 114 manažerů