Že tedy padl nejhorší ministr dopravy za posledních deset let, a to v tom úřadě seděl dokonce Vít Bárta, je jen dobře. Otázkou je, co nyní bude následovat. Dan Ťok ze Skansky má slušnou pověst a zkušenosti z řízení velkých firem, což se nepochybně hodí. Nicméně politické zkušenosti jsou nulové a to, jak je vidět z působení všech babišovských ministrů, včetně jejich šéfa, je docela velký problém. Při prosazování zákonů a jednání s kraji a obcemi nejde zdaleka o prostý byznys, ale také o politické zájmy, v nichž je třeba se orientovat.
Čtěte více o rezignaci ministra dopravy: Prachař končí. Má ho nahradit Dan Ťok ze Skansky
Nicméně snad se země dočká vyřešení neúnosné situace na Ředitelství silnic a dálnic, které je paralyzováno neexistencí řádného vedení a příprava staveb vázne už nekolikátý rok. Právě zde však bude exšéf jedné z největších stavebních firem v zemi v docela slušném konfliktu zájmů.
Skanska vede spory a napadá tendry ŘSD v několika případech a musel se jimi v minulosti zabývat ÚHOS – například v posledním případě konfliktu u stavby tunelu u Ejpovic byla Skanska žalobcem a napadala údajně podnákladovou cenu Metrostavu a neuspěla. Naopak na D3 to měla být právě Skanska, kdo nabídl dumpingovou cenu. Proto bude extrémně zajímavé sledovat, koho do čela nejprůšvihovější státní organizace posledních let nový ministr jmenuje a jak dlouho mu bude rozhodování trvat.
Jenže doprava není zdaleka jen o stavbách, byť zde jde o největší ranec peněz. Stav na železnici není vůbec uspokojivý, a pokud se nepodaří rychle dokončit prodej nádraží z ČD na Správu železniční dopravní cesty za rozumné peníze, ocitne se příští rok národní dopravce v existenčním ohrožení. Přijmout je třeba také výsostně politické rozhodnutí o dalším vpouštění privátních dopravců na české koleje. Nejistý je také výběr nového dodavatele mýtného systému a řada dalších, drobnějších záležitostí. A nejhorší je, že na zorientování se ve zcela nové problematice nebude mít nový ministr ani minutu.
Čtěte další komentáře autora: