Menu Zavřít

Pracující matka jako výhodný zaměstnanec

17. 10. 2012
Autor: archív

Sháníte levného odborníka do své firmy? „Poohlédněte se ve stále početnější skupině manažerek, které aby měly čas pečovat o dítě, opouštějí vysoké pracovní posty,“ radí podnikatelka Jana Bauduin, zakladatelka kariérního portálu Mamavpraci.cz, který se jako první v tuzemsku specializuje na nabídku zaměstnání pro pracující rodiče.

Na trhu práce se totiž podle ní objevuje nový fenomén. „Stále více žen hledá cesty, jak i v roli matky nadále uplatňovat bohaté pracovní dovednosti, ale zároveň mít dost času na péči o dítě, a to i poté, co dítě nastoupí do školky. To znamená především rostoucí poptávku po flexibilních formách spolupráce,“ konstatuje Jana Bauduin.

Šance pro menší firmy

Rostoucí počet žen, zpravidla ve věku kolem 30 let, které si doposud budovaly kariéry a nyní se stávají matkami, otevírá podle Bauduin zcela nové možnosti malým a středním firmám. Pro tyto zkušené a kvalifikované manažerky je totiž možnost skloubit práci s hodnotným rodinným životem důležitější než výše platu. „Malé a střední firmy zpravidla mívají problém přitáhnout na klíčové pozice opravdové talenty a často se navíc potýkají s rozpočtovými problémy. Právě zkušená manažerka na mateřské či rodičovské dovolené pro mě může být velmi efektivní spolupracovnicí,“ konstatuje podnikatelka.

Ze statistiky zmíněného kariérního portálu vyplývá, že většina pracujících matek má víc než osm let praxe, jazykové znalosti, alespoň vyšší odborné vzdělání a mnoho zkušeností a dovedností získaných během kariéry. „Výhody, které mohou zaměstnavatelé získat nabídnutím flexibility této skupině pracovního trhu, jsou tedy značné. Představte si například malý rodinný podnik, který má možnost využít schopností finanční manažerky s praxí v předních tuzemských firmách. I při pracovní smlouvě na pouhé dva dny v týdnu může takto zkušená výpomoc malou firmu nesmírně posunout,“ konstatuje Bauduin.

Manažerky v porodnicích

Zatímco pro menší firmy představuje nový trend na trhu práce příležitost, velkým zaměstnavatelům způsobuje značné komplikace. Není totiž výjimkou, že jim ročně „utíkají“ do porodnic desítky i stovky kvalifikovaných pracovnic. Například jedna z předních českých bankovních společností, která si nepřeje být jmenována, má téměř 10 tisíc zaměstnanců, z nichž tisícovka (převážně žen) je v tuto chvíli doma s dětmi. Návratnost těchto zaměstnankyň je podle firmy zhruba 15 % a náklady s nalezením vhodné náhrady, tedy přijetím zcela nového zaměstnance, se pohybují kolem 200 tisíc korun na jednoho člověka.

Přední tuzemští zaměstnavatelé jsou proto nuceni věnovat „svým“ matkám stále větší pozornost. „Velké firmy zjišťují, že jim masivně odcházejí zkušení a zaučení zaměstnanci a že se jich po rodičovské pauze jen málo vrací. Začaly proto zavádět různé programy, na základě kterých se snaží podpořit brzký návrat svých zaměstnanců do práce,“ přibližuje Bauduin. Tyto programy zahrnují zejména možnost zkrácených úvazků, práce z domova či příspěvky na péči o dítě, a to od jednorázové pobídky až po měsíční platby v řádu několika tisíc.

Mezera na trhu

Specializovaný pracovní portál, který se zaměřuje na pracující rodiče, spustila Jana Bauduin v loňském roce. K rozjezdu v Česku zatím ojedinělého projektu ji přivedla osobní zkušenost. „Sama jsem jako máma malého dítěte intenzivně řešila skloubení role profesní a mateřské a najednou si uvědomila, že jsem doslova obklopena ženami, které jsou v podobné situaci. Došlo mi, že na trhu není místo, kde by tyto ženy nacházely přehledné nabídky práce, které odpovídají jejich novým potřebám,“ vypráví podnikatelka.

WT100

Portál Mamavpraci.cz nabízí vedle pracovní inzerce také právní a psychologickou poradnu. Bauduin navíc plánuje začít během příštího roku organizovat odborné semináře na téma profesního života versus mateřství. „Dopad mateřství na zaměstnanost či spíše nezaměstnanost českých žen je podle statistik největší v celé Evropské unii. Nejde přitom jen o nedostatek příležitostí práce na alternativní bázi. Největší rozdíl je v přístupu české společnosti. V tomto směru čeká tuzemskou společnost ještě dlouhá cesta,“ dodává Bauduin.

Jana Bauduin (37) Vystudovala mezinárodní obchod na pražské VŠE a na univerzitě v Orléans ve Francii. Více než 10 let působila na různých pozicích zejména v marketingové komunikaci, například ve společnosti Carrefour. Byla i spolumajitelkou lokální komunikační agentury. V roce 2011 založila kariérní portál Mamavpraci.cz.

  • Našli jste v článku chybu?