Pražský magistrát si nechá vypracovat koncepci rozmístění dobíjecích stanic pro elektromobily. Materiál pro město vypracuje jeho firma Operátor ICT (OICT). Cílem města je mít 4000 až 5000 dobíjecích míst. Řekli to primátor Zdeněk Hřib (Piráti) a radní Jan Chabr (TOP 09). V Praze je nyní zhruba 200 veřejných dobíječek a další mají soukromé společnosti. Majitelé elektromobilů mohou v Praze zdarma odstavit vůz v parkovacích zónách.
„V Praze přibývá elektromobilů. V roce 2018 jich bylo registrováno 1591, což bylo meziročně o 500 víc. Rozvoj elektromobility je dynamický a Praha musí být připravena. Bez těchto nabíjecích stanic je rozvoj nemyslitelný,“ řekl Hřib.
Vedení města počítá například s tím, že bude možné dobíjet auta z lamp veřejného osvětlení. Kromě toho mají vzniknout samostatná stání s nabíjecími stanicemi. Podle Chabra se město snaží, aby stanice nevznikaly živelně. „Praha potřebuje jasný plán, kde jsou třeba, a definovat místa, kde to dává smysl. A to jak z hlediska kapacity, tak přenosové soustavy,“ řekl Chabr.
Láká vás koupě elektromobilu?
Studie určí také podobu dobíjecích stanic, jejich typy a rovněž způsob, jak budou majitelé elektromobilů za odebranou elektřinu platit. Jaká bude cena odebrané elektřiny, zatím není jasné. Podle Hřiba je možné, že bude pro řidiče výhodnější odebírat ji z infrastruktury vytvořené městem než ze své přípojky. Město prý ale nebude elektrický proud za odběratele platit.
Představitelé města rovněž uvedli, že stát počítá s tím, že do roku 2030 by v České republice mělo být až 300 tisíc elektromobilů. Třetina z nich má být v Praze.
Infografika: Kde je nejvíce elektromobilů
Čtěte také:
E.ON plánuje 175 dobíjecích stanic pro elektromobily. Investuje do nich 183 milionů korun
Praha zvažuje zavedení mýta. Nízkoemisní zóny zavrhla
Bezemisní Praha? Bursík chystá mýto, bioplynku a podporu elektromobility