Pod křídlem cessny s registrací OK-LOM se postupně shromáždilo dvaadvacet pilotů a pilotek. Několik posledních společných fotek a patnáctiměsíční výcvik na letišti v Hradci Králové je u konce. Kurz pro afghánské letce, kteří se v Česku v letech 2017 a 2018 učili řídit malá letadla, obsahoval nejen hodiny strávené za kniplem ve vzduchu, ale i mnoho lekcí na simulátorech a v učebnách i základní údržbu stroje před vzletem a po přistání.
A podobný model teď chce Praha nabídnout i svým evropským partnerům.
Jen s tím rozdílem, že bude zaměřen na pilotáž proudových bojových letounů.
„Projekt se zaměřuje na základní úroveň výcviku,“ popisuje Jakub Landovský (ČSSD), náměstek ministra obrany. Kromě toho má partnerské země připravit na případné společné bojové nasazení a zlepšit vzájemnou spolupráci.
Některé detaily resort odkryl v polovině září na ostravské vyzbrojovací konferenci, která byla součástí Dnů NATO.
Česká republika navrhuje toto výcvikové středisko jako svůj příspěvek do evropské obranné politiky PESCO.
Výuka spojeneckých pilotů by měla probíhat ve Vyškově, kde už dnes sídlí velení Mnohonárodního centra leteckého výcviku MATC určeného především pro NATO. Simulátory by pak poskytla armáda a pardubická pobočka Centra leteckého výcviku, kde by mohl probíhat i samotný výcvik ve vzduchu. Nejdříve na turbovrtulových letounech, dalším stupněm by měly být nové letouny L-39 NG.
Lákadlem pro ostatní země má být podle Landovského i fakt, že pokud bude na výcviku vzájemně spolupracovat víc zemí a jejich instruktorů, každá ve výsledku ušetří.
Podobné peníze jako do NATO
Pokud v následujících týdnech Evropská obranná agentura nápad posvětí a projde i jednáním ministrů obrany zemí EU, těšit se můžou především české firmy.
Zapojením do systému PESCO totiž získají větší šanci sáhnout si na peníze ze speciálních bruselských šuplíků. Řeč je především o Evropském obranném fondu (EDF), kde je nyní do roku 2021 připraveno 590 milionů eur, ale pro období 2021 až 2027 se počítá s astronomickými 13 miliardami.
Jak přibližuje Jakub Landovský, finance jsou určené především na podporu nových technologií a přeshraniční spolupráce, což výcvik mladých pilotů velmi dobře splňuje.
Kdo by z toho mohl profitovat, je například továrna Aero Vodochody jako výrobce letounu L-39 NG. Část peněz na vývoj potřebných systémů by mohlo přijít z EDF.
Na druhé straně bude muset Česká republika stejně jako dalších 24 zemí zapojených do systému PESCO posílat peníze do společné pokladny. „Budeme tam dávat podobné peníze jako do NATO,“ prohlásil Landovský v Ostravě. Jde o téměř miliardu ročně, třeba v roce 2012 to bylo 643 milionů korun.
PESCO, nebo MATC
I když by si zřejmě Česká republika takovou výcvikovou platformu přála, záleží na dalších zemích v EU, jestli její vznik posvětí.
Do projektu by se ideálně měly zapojit především velké evropské země, které by mohly s jeho protlačením během rozhodování pomoct.
Aje tu ještě jedna důležitá okolnost.
Její jméno je MATC. Tréninkové centrum pro výcvik pilotů NATO, jež se v Česku buduje už pátým rokem. Zapojeno je do něj i Slovensko, Chorvatsko a Maďarsko.
A všechny čtyři země se nyní snaží o to, aby jejich vrtulníkovým výcvikem prošlo co nejvíc spojeneckých vojáků.
Pražské ministerstvo obrany se proto bude muset rozhodnout, co je přednější. Jestli projekty v rámci unijní obranné spolupráce PESCO, nebo dlouhodobě budované MATC. Resort se sice snaží obě myšlenky zkombinovat, ale jestli je Česká republika uvnitř EU i NATO tak silná, aby přilákala piloty helikoptér i proudových letounů, není jisté. K tomu pouze dobrá pověst několika firem a letců z Čáslavi nestačí. #
České projekty pro PESCO
• Výcvik pilotů proudových letounů: profitoval by státní podnik LOM Praha (zřizovatel pardubického Centra leteckého výcviku) a Aero Vodochody • Elektronický boj a pasivní sledovací systémy: profitovala by společnost Era Pardubice (Omnipol) zaměřená na výrobu pasivních systémů • Vzdělávání expertů v oblasti ochrany proti zbraním hromadného ničení: projekt míří především na Univerzitu obrany v Brně a Vojenský výzkumný ústav
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz