Průmyslové prostory
PRAHA (bor) - Do výstavby moderních průmyslových areálů v Česku investovali developeři za posledních deset let více než šestnáct miliard korun. Konstatuje to studie společnosti Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B). „Za jedenáct měsíců letošního roku se český trh rozrostl ö 198 tisíc metrů čtverečních moderních průmyslových ploch k pronájmu, v prosinci očekáváme další přírůstek. Přitom za celý loňský rok to bylo 140 tisíc metrů čtverečních. Trh prochází obdobím obrovského boomu, což platí pro celý středoevropský region,“ uvedl Ferdinand Hlobil z C&W/H&B. Domnívá se, že je to důsledek neustálého přílivu nových developerských firem, který vytváří na trhu zdravou konkurenci. „Díky ní se zlepšuje nabídka, která tlačí ceny mírně dolů. A z toho těží finální uživatel,“ doplnil Hlobil. Za výstavbou průmyslových ploch k pronájmu stojí převážně zahraniční společnosti. Největší částky investovali v Česku za posledních deset let nizozemští developeři, kteří vybudovali 30 procent všech ploch k pronájmu. K nejaktivnějším patří společnost CTP, která se soustřeďuje výhradně na mimopražské lokality, v nichž už postavila téměř 248 tisíc metrů čtverečních ploch. Následují Američané s 19 procenty výstavby. Mezi americkými developery dominuje Prologis s logistickými areály D1 East Park a D1 West Park, které se nacházejí u dálnice D1 zhruba 11 kilometrů od hlavního města. Třetím nejsilnějším developerem je německá Viterra s Rudná Logistics Parkem. Novou společností, která vstoupila do Česka teprve v letošním roce, je britská Parkridge. V Jirnech postavila 30 tisíc metrů čtverečních, které pronajala firmě Globus. Kvalitnější průmyslové objekty se v České republice stavějí od druhé poloviny devadesátých let. Zpočátku se výstavba koncentrovala v okolí Prahy, a to podél dálničních tahů na Brno a na Plzeň. V posledních třech letech se developeři začínají poohlížet i po mimopražských lokalitách. Atraktivní pro ně jsou zejména větší města Brno, Plzeň, Hradec Králové a Ostrava. Poptávku po severomoravském regionu však stále nepříznivě nedostatečné silniční spojení do této oblasti.