Menu Zavřít

Praha má stále slabou nabídku

16. 10. 2006
Autor: Euro.cz

KANCELÁŘSKÉ PROSTORY Administrativních budov v české metropoli přibývá. Také proto je v Praze neustále k dispozici řada volných kancelářských ploch. Evropští podnikatelé -jak vyplývá z průzkumu European Cities Monitor (ECM) - přesto považují pražskou nabídku za nedostatečnou.

KANCELÁŘSKÉ PROSTORY Administrativních budov v české metropoli přibývá. Také proto je v Praze neustále k dispozici řada volných kancelářských ploch. Evropští podnikatelé -jak vyplývá z průzkumu European Cities Monitor (ECM) - přesto považují pražskou nabídku za nedostatečnou.

Minulý týden byla na Smíchově slavnostně otevřena kancelářská budova Smíchov Gate. Ta dále rozšiřuje administrativně-obchodního centra, které už několik let vyrůstá v této pražské čtvrti. Ve stejnou dobu byla také zahájena výstavba kancelářské budovy Kavčí Hory Office Park v Praze 4.

Takové události přináší v poslední době snad každý měsíc, tempo výstavby moderních kancelářských komplexů v hlavním městě České republiky je vskutku dynamické. Řada analytiků dokonce poukazuje na relativně vysokou míru neobsazenosti. Ta na konci loňského roku činila 12,5 procenta.

Podíl nepronajatých kanceláří pochopitelně snižuje příjmy developerů i pronajímatelů. Někdy se dokonce mluví o nebezpečí jistého přehřátí trhu. Jak ovšem ukázal zmíněný průzkum, z hlediska podnikatelů, respektive velkých nadnárodních společností, se situace jeví zcela jinak.

PROPAGACE NA ÚROVNI

Průzkum ECM provádí pravidelně každým rokem realitní konzultantská společnost Cushman & Wakefield. Formou ankety se v řadách topmanagementu 507 velkých evropských firem zkoumají jejich názory na řadu faktorů, které hrají roli při rozhodování o umístění sídla či firemní pobočky. Takový krok samozřejmě předpokládá vhodné prostory - základním úkolem průzkumu je vytypovat lokality, kde se dá očekávat rozvoj výstavby administrativních budov.

Průzkum ovšem současně podává poměrně podrobný obraz toho, jak firemní komunita hodnotí podnikatelské klima v té které zemi a městě. Velmi zajímavé jsou proto i některé detailní výsledky.

Tak například na české metropoli respondenti oceňují aktivní marketing. „Máme za to, že se na tom podílí globální činnost organizací, jako je CzechInvest či CzechTrade, aktivní přístup obchodních komor i samotných podniků. Praze prospívá i její účast na takových akcích, jako je realitní veletrh MIPIM. Nepřímo samozřejmě těží i z propagace regionálních center, jako je Brno či Plzeň,“ vysvětluje Andrew Thompson, vedoucí pronájmu kanceláří v pražské pobočce Cushman & Wakefield.

PODNIKATELSKÉ KLIMA VYHOVUJE Poněkud překvapivě jsou Česko a potažmo Praha vysoce hodnoceny i z hlediska kvality obecného podnikatelského klimatu. To zahrnuje především legislativu a chod byrokratického a justičního aparátu. Víceméně pozitivně lze hodnotit i to, že Praha se už neobjevila v žebříčku „největších podnikatelských příležitostí“ - tam na prvním místě figurují Moskva, Istanbul a Bukurešť.

Svědčí to o tom, že hospodářské poměry v Česku už Evropa považuje za stabilizované a nepříliš rozdílné od západoevropských ekonomik. To znamená: žádné závratné zisky, ale zároveň také minimální rizika. „Divoký východ“ se zjevně posunul východněji od našich hranic.

PREMIANT S VÝHRADAMI

Podle průzkumu ECM je v Praze výjimečně dobrý poměr mezi kvalitou a cenou kancelářských prostor. To, co se v posledních letech postavilo, totiž představuje světový standard, ovšem při velmi nízkých cenách nájemného. V posledním žebříčku výše nájemného, který pravidelně sestavuje společnost CB Richard Ellis, se Praha umístila až na 71. místě. V české metropoli lze metr čtvereční prvotřídní kancelářské plochy pronajmout za 12 až 20 eur měsíčně, zatímco třeba v Londýně je to v některých lokalitách sedmkrát více.

Cena je jedna věc, dostatečná nabídka druhá. Přitom právě na slabý výběr si podnikatelé stěžují. „Takový dojem lze zlepšit, pokud budou developeři ochotni více riskovat,“ tvrdí Thompson. Jinými slovy: pokud se bude stavět více na spekulativní bázi, a to ještě bez předem sjednaných pronájmů. Je ovšem takřka jisté, že v tomto ohledu bude v dohledné době situace lepší - podle údajů ze začátku roku se „předobsazenost“ pražské výstavby kanceláří pohybuje kolem 50 procent.

PŘIPRAVTE SE, PŘIJDOU DALŠÍ

Zahraniční firmy, které do Česka hodlají přenést některé své aktivity, by tedy měly mít z čeho vybírat. Jejich příliv bude pokračovat - 43 procent z dotazovaných firem hodlá v průběhu příštích dvou let expandovat do prostoru střední a východní Evropy. V tomto regionálním konkurenčním souboji je Praha jednoznačně hodnocena nejvýše. V konečném žebříčku o deset příček předstihla i nedalekou Vídeň.

Z výsledků průzkumu ECM ovšem vyplývá, že atraktivitu české metropole jako podnikatelské lokality na jedné straně posiluje také relativně nízká úroveň mezd, i když na druhé zaměstnavatelé vnímají omezenou nabídku kvalifikovaných pracovních sil. „V situaci, kdy firmy mohou dobře fungovat téměř kdekoli, je dostupnost kvalifikovaných pracovníků stále důležitější,“ říká Thompson. Zdá se, že Praze dnes podle evropských podnikatelských kruhů scházejí nejen kanceláře, ale i jejich osazenstvo.

NEJOBLÍBENĚJŠÍ PODNIKATELSKÉ LOKALITY V EVROPĚ

1. Londýn

2. Paříž

3. Frankfurt

4. Barcelona

5. Brusel

6. Amsterodam

7. Madrid

8. Berlín

9. Mnichov

10. Curych

11. Dublin

12. Milán

13. Praha

14. Düsseldorf

15. Lisabon

18. Varšava

22. Budapešť

23. Vídeň

29. Bukurešť

bitcoin_skoleni

31. Moskva

Pramen: Cushman & Wakefield, prózkum ECM 2006

  • Našli jste v článku chybu?